Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvorfor kan jeg ikke lukke for gulvvarmen

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Hvorfor kan jeg ikke lukke for gulvvarmen

Indlæg af john m » 13 sep 2009 17:32

Jeg ville nok vælge nr.3 .

mvh john
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"


stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Hvorfor kan jeg ikke lukke for gulvvarmen

Indlæg af stokernut » 13 sep 2009 19:48

john m skrev:Jeg ville nok vælge nr.3 .

mvh john
He, he naturligvis for vi ved jo begge at det er den rigtige. Nu må jeg så se om jeg vil sætte to selvstændige ure op eller om det er muligt at trække en LANG forlængerledning. :wink:
16Kw Scotte med 6.35 styring

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Hvorfor kan jeg ikke lukke for gulvvarmen

Indlæg af stokernut » 22 dec 2012 15:56

He, he, he, he hold da op hvor har jeg glædet mig til at skrive dette indlæg (og i får altså HUG....men også et ønske om en rigtig glædelig jul). Det var jo i 2009 jeg spurgte om hjælp og også havde min VVS mand på besøg "igen igen". Her i DEC 2012 har jeg stadig 26 grader.

For en uge siden ringede jeg igen til min VVS mand. Lige lidt hjalp det. Så i er lidt undskyldt når en professionel heller ikke kan finde ud af det.

Til sidst blev jeg så træt af skidtet, så jeg slukkede fyret, tappede vandet af. Lukkede alle de haner jeg kunne finde i huset.

Her efter skruede jeg regulatoren af, for igen af give ventilen lidt massage. Det hjalp ikke en skid.

Så blev fyret slukket igen og jeg skruede ventilen af, for at stikke fingern ind i hullet og mærke om der sad noget skidt e. lign. Intet.

Købte en ny ventil (den så lidt anderledes ud, end den gamle, men det viste sig bare at være en videreudvikling af den gamle).

Købte også en ny regulator og startede igen fyret. Nada!

I mellemtiden havde jeg haft regulatoren af og sat en skruetvinge på den "not" der stikker ud af ventilen. Det skulle jo lukke total for gennemstrømning. NADA!!!

På et tidspunkt opdager jeg (på den gamle ventil) at der er en sort plastik ring der hvor noten stikker ud. På denne ring er der en udfræsning til en fatningsskruetrækker og der er tal fra 1 til 7 på den sorte plastikring.

Jeg tænker: "disse tal må da for pokker betyde "værdier" som repræsenterer "et eller andet". Spørger lidt rundt men får bare at vide at de er til en grundindstilling.

Selv om jeg "kun" er professionel soldat så kan jeg da godt skrue lidt. Jeg kan da sagtens regne ud at jo længere ind den sorte ring skrues jo mere vil ventilen lukke. Jeg skruer den helt ind.

Bwahahahaha nu har jeg 18,7 grader når jeg lukker for varmen.

Til alle jer der forsøgte at hjælpe TAK, men lad det være en lektie til os alle (især til mig), at de fleste ved ikke en pind om hvad de egentlig giver udtryk for. Selv min VVS mand. Det er da TOTAL logisk at det første jeg skulle have haft af råd, var at jeg skulle checke grundindstillingen på selve ventilen. Der er til og med et inspektionshul på min shunt, som bruges til denne guldvindstilling (har producenten oplyst).

Håber ALLE har lært noget. Jeg har lært man ikke skal stole for meget på hverken professionelle håndværker eller venlige amatører på et forum. Jeg poster lige et billede af den nye ventil (jeg bruger stadig den gamle), hvor der til og med er et møtrikhoved på den del, som grundindstiller ventilen. Dette møtrikhoved (og tallene) SKRIGER jo rent faktisk på: "Er du sikker på din grundindstilling er korrekt!". Desværre kunne jeg ikke se disse tal, eller udfræsningen til fatningsskruetrækkeren før jeg skruede kegleventilen helt ud).

God jul (og jeg er pisse glad for jeg nu sparer en MASSE træpiller. Før jeg selv fandt ud af at løse problemet, kørte mit fyr kun i 4 døgn inden silo'en var tom. Nu er jeg oppe på 5 døgn og der er mindst piller til et døgn endnu). Hvis nogen, nogensinde oplever samme problem (gud forbyde det) så håber jeg denne tråd kan bruges ;-)
Vedhæftede filer
ventil.png
ventil.png (86.31 KiB) Vist 649 gange
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Hvorfor kan jeg ikke lukke for gulvvarmen

Indlæg af Zarge » 22 dec 2012 17:48

Humm... Mig bekendt er det normalt til at justere hvor meget velkommen kan ÅBNE altså for at justere flowet... Har sgu aldrig oplevet den kunne hindre ventilen i at lukke!

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Hvorfor kan jeg ikke lukke for gulvvarmen

Indlæg af stokernut » 22 dec 2012 22:18

Zarge skrev:Humm... Mig bekendt er det normalt til at justere hvor meget velkommen kan ÅBNE altså for at justere flowet... Har sgu aldrig oplevet den kunne hindre ventilen i at lukke!
Kan man regulere hvor meget den åbner kan man naturligvis også regulerer hvor meget den lukker (også hvis man spørger producenten).
16Kw Scotte med 6.35 styring


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Hvorfor kan jeg ikke lukke for gulvvarmen

Indlæg af Zarge » 22 dec 2012 22:49

Okay hvis du siger det... I dem jeg har set begrænser justeringen simpelthen bare hvor langt stiften kan komme ud, og dermed hvor meget ventilen kan åbne (flow) men har ingen indflydelse på at stiften kan gå helt i bund, og herved lukke... Men la nu det ligge, du fik skidtet til at virke, det er jo det vigtigste...;-)

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Hvorfor kan jeg ikke lukke for gulvvarmen

Indlæg af stokernut » 23 dec 2012 14:54

Zarge skrev:Okay hvis du siger det... I dem jeg har set begrænser justeringen simpelthen bare hvor langt stiften kan komme ud, og dermed hvor meget ventilen kan åbne (flow) men har ingen indflydelse på at stiften kan gå helt i bund, og herved lukke... Men la nu det ligge, du fik skidtet til at virke, det er jo det vigtigste...;-)
Lade det ligge? I don't think so. Nu har jeg i 3 år brugt 15 kg for meget i døgnet. :? :?

Når man skruer den lille justerings "dims" højre om, så bliver hele ventilen længere (det betyder altså at den lukker tidligere). Og modsat åbner den tidligere. Så ingen tvivl om det er en justeringsskrue, som skal grundindstilles korrekt fra starten (hvilket den så ikke har været. Det er vel også logisk af hvis man kan åbne, som du siger, så man får mere flow, så kan man naturligvis også reducerer sit Flow icon_cheesygrin.gif

Selv om der nu er mere koldt, end sidste jeg regnede min gennemsnit ud, så er mit forbrug faldet fra 44 kg i døgnet til 29 kg. Så stol aldrig på et forum (eller en håndværker)....Joke. Mange tak for hjælpen også selv om INGEN havde nogen som helst ide om hvad den mest simple og mest logiske løsning var.
16Kw Scotte med 6.35 styring


Besvar