Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Buffertank af 1200 liter olietank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Buffertank af 1200 liter olietank

Indlæg af Muele » 11 maj 2009 15:16

Til vores kommende solvarmeanlæg og solvarme skal vi have ombygget en olietank til akkumulationsbeholder.

Den er 1200 liter.
Tanken er at lade solvarmen afgive sin varme via en ekstern varmeveksler og dermed gør konstruktionen af akku-tanken simplere.

Jeg regner med at lave alle studse i 1 1/4" som går i en 90 o vinkel umiddelbart ved tilslutning og så reducere til 1". For at minimere omrøring. 1" giver næsten den dobblete vandhastighed af 1 1/4"

Jeg har selvfølgelig nogle spørgsmål:
Ville det være en fordel at lave nogle af tilslutningerne "dybe"? Forstået på den måde at man lader udtaget til centralvarmen rage f.eks 90 cm ind i tanken, og lader udtaget til varmtvandsbeholderen kun rage 10 cm ind, således at de ikke konkurrer om det samme vand.

Skal indløbene fra v.v.b og centralvarme sættes lidt længere ned?

Alle kommentarer er velkomne.
akku skitse med studse 1.JPG
Bufertank diagram
mvh Mogens


Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Buffertank af 1200 liter olietank

Indlæg af Muele » 11 maj 2009 16:12

Tillægspørgsmål: Kan tanken bære det uden forstærkning, eller er det nødvendigt at sætte et par jernstænger igennem på midten af tanken?

Og hvad med tæring? Kan tanken holde i mange år. Der hvor varmelaget skiller, sker der jo en hel del temperatursving i løbet af et år.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Buffertank af 1200 liter olietank

Indlæg af thoken » 11 maj 2009 16:34

Muele skrev:Tillægspørgsmål: Kan tanken bære det uden forstærkning, eller er det nødvendigt at sætte et par jernstænger igennem på midten af tanken?

Og hvad med tæring? Kan tanken holde i mange år. Der hvor varmelaget skiller, sker der jo en hel del temperatursving i løbet af et år.

Hej!
Sådan en tank kan holde i rigtig mange år, husk på det er centralvarmevand, og dermed faktisk iltfrit(=ingen tæring).
Jeg tror det du tænker på med temperatursving, er i en kedel, og det er ikke tæring fra "vandsiden", men tæring fra brandkammersiden p.ga. kondens(og hurtigtæring fordi den sure røg øger tæringen)

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Buffertank af 1200 liter olietank

Indlæg af Ole S. » 11 maj 2009 16:59

Muele skrev:Tillægspørgsmål: Kan tanken bære det uden forstærkning, eller er det nødvendigt at sætte et par jernstænger igennem på midten af tanken?

Og hvad med tæring? Kan tanken holde i mange år. Der hvor varmelaget skiller, sker der jo en hel del temperatursving i løbet af et år.
Hej

Ang. forstærkning af tanken, det kommer vel an på hvor højt den står. Er der bare det mindste tryk på den, ville jeg mene den skal forstærkes med stag-bolte (tror jeg de kaldes). Bare et par stykker tentorstål eller rør igennem, og så svejses udvendig.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Buffertank af 1200 liter olietank

Indlæg af Muele » 11 maj 2009 17:37

Ole S. skrev: Hej

Ang. forstærkning af tanken, det kommer vel an på hvor højt den står. Er der bare det mindste tryk på den, ville jeg mene den skal forstærkes med stag-bolte (tror jeg de kaldes). Bare et par stykker tentorstål eller rør igennem, og så svejses udvendig.
Ekspansionsbeholderen kommer op i 2. sals højde.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Buffertank af 1200 liter olietank

Indlæg af pelle » 11 maj 2009 20:00

Hej
Jeg syntes du skal sætte fremløbet til hus (nr. 1) på et tee , på det rør der går op til den åbne eks. beholder. Ellers får du ikke rigtig glæde af det varme der står i toppen af beholderen. Du kan også lave en varmelås til den åbne eks. sådan en kal har Ernst tegnet på flere diagrammer inde på forum. prøv at søg efter det.
Den v.v. beholder... Er den til pumpe eller selvc ?

Den måde du forbinder solvarmen til, minder jo om den måde man forbinder kedler til en lagertank.

Det er både godt og skidt.
Når du læsser solvarmen ind i toppen og ud ved bunden, via den veksler. Får du faktisk hevet flest kw hjem fra solfangerne. Forstået på den måde at fremløbet solfanger til fanger( den i bunden) altid vil være noget kold.Lig med højere effekt.
Det vil også være fint nok hvis du har fint solskin hele dagen. Men ved lidt sol, risikerer du at få lunken vand. Det vil være bedst at der er en temp. forskel på 4-7 gr ud til fanger. Sådan er det ihvertefald ved plane fangere. De rørsolfangere ved jeg ikke så meget om. Men det kan jeg jo så læse at der er mange på forum der har en del viden om.
Kan du ikke sætte den veksler til ved bunden af tanken. Og sætte en anden veksler til ved toppen, sådan at der via en trevejs motorventil kan skifte imellem vekslerne , hvor nu temp. passer bedst. Hvis veksleren har en vis str. Kan den fint overføre varmen til tanken ved selvc.
Ellers en rigtig pæn og overskuelig tegning, du har lavet over olietanken..
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Buffertank af 1200 liter olietank

Indlæg af Muele » 11 maj 2009 20:33

God idé at montere det ene udtag af varmt vand på ekspations-udtaget. Jeg havde overvejet at lave "snabler" på udtagene. Altså bukke rørne ldt opad, så de kan nå det øverste vand.

Uden at være 100% sikker, så er det mit indtryk at man godt kan få en høj temperatur ud af vacuumsolfangere selvom det er overskyet. Bare i mindre mængde. Man cirkulerer solvarmevæsken langsommere.

Din idé med to indløb i solfangerbeholderen bruger firmaet Varmt Vand Fra Solen. Men der er ikke behov for to varmevekslere. Man monterer bare trevejsventilen på sekundærsiden af veksleren. Men jeg tror ikke at man vinder meget effekt ved det, i forhold til bøvlet med den ekstra styring.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Buffertank af 1200 liter olietank

Indlæg af Ernst Drastrup » 12 maj 2009 21:51

Hej Mogens
Vældig fin teging af din akkumuleringstank.

Som Pelle skriver, så synes jeg også, at du skal trække fremløbet til radiatorene fra et "stigerør", der går fra toppen af tanken op til
Ekspansionsbeholderen. Eller i al fald fra toppen af tanken, som vist på vedhæftet diagram.
Så behøver du ikke lave snabler på disse rør.
Uanset hvor varnt eller koldt væsken fra solfangerne er, så synes jeg, du skal køre varmen fra solfangerveksleren ind oppe ved toppen af tanken, - og kun det ene sted.
Jeg har vist sendt dig en forklaring over, hvordan noget koldere vand vil falde ned umiddelbart lige indenfor i tanken, og derfor ikke gør nogen skade på lagdelingen.

Ja du skal bore et par mindst 12 mm. "stagbolte" ind gennem de store flade sider på tanken, selv om der kun er to meter op til Ekspansionsbeholderen.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Buffertank af 1200 liter olietank

Indlæg af Ernst Drastrup » 12 maj 2009 22:07

Hej Thoken + flere suportere.
Altså, hvis det er samme link, der bliver sendt ud til "kunderne", som jeg ser, når jeg prøver at åbne for f. eks. svar til Mogens her på STOKER, så er jeg meget utryg ved at sende noget som helst,
for så kan enhver da åbne op for mit register eller hvad man nu skal kalde det, hvor jeg har alle diagrammer, - bestilling af medicin, - blodsukkermåling og alt hvad jeg har liggende i dette "register", hvor jeg gemmer word.
Når jeg kigger efter, hvad jeg lige har sendt til Mogens. Så poppes der op med en firkantet ramme, hvor der øverst står "Filoverførsel" og i denne ramme er der to steder, man kan klikke på, den ene står der "Gem" og den anden står der "Anuller" Hvis man trykker på Gem, så vises hele mit, jeg kalder det et register over hvad jeg har liggende i word.
Og det bryder jeg mig aldeles ikke om.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Buffertank af 1200 liter olietank

Indlæg af Muele » 12 maj 2009 22:26

Hej og tak for svar. Som altid utroligt kvalificeret.

Du skal ikke være urolig for dine filer. Hvad du kan se når du lægger filerne op, angår kun dig. Det er kun den fil du vælger, jeg kan se, og intet andet.

Hvis jeg bruger funktionen "Upload af vedhæftede filer" og trykker "Gennemse" får jeg et vindue der hedder "Vælg fil". Så kan jeg gennemse alle filer på min harddisk. Men det er kun den fil jeg vælger der kommer på stokerpro. Knapperne hedder i mit tilfælde "Åbn" og "Annuler", men det kan uden tvivl variere afhængigt af hvad version af Windos man bruger.

Ps. det du kalder et register kaldes en "folder" eller "mappe" på windowsk :)


Besvar