Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

For stor akkutank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: For stor akkutank

Indlæg af thoken » 01 maj 2009 16:05

Hr.Hansen skrev:Jeg takker og bukker også for alle de fine indlæg. Der er utroligt meget god læsning og jeg er faktisk ved at spekulere i selv at gå i gang, det ser jo enligt ikke så slemt ud.

Øl og cola dåser kan man jo hurtigt få samlet nogen af. :)

Ja jo mere fordrukken man er jo større solfanger icon_cheesygrin.gif !

Ja det er spændende læsning det der, og det er da bare at klø på :great:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: For stor akkutank

Indlæg af Hr.Hansen » 01 maj 2009 22:40

Jeg tror lige jeg vil fremstille en matrice i morgen, når så alle dåser er banket, er det jo bare at lave en kasse, og købe lidt koberrør.

Det kan jo ikke gå helt galt !! :P
Mvh Thomas Hansen

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: For stor akkutank

Indlæg af pelle » 01 maj 2009 23:38

Hej
Anlægget på friland, kostede 6000 kr, og ud af de penge gik de 3000 kr til polycarbonatpladerne. Dæklaget kan laves gratis, hvis der bruges 2 lag glas i stedet for. Lystransparensen er også lidt bedre end det polycarbonat. Skil noget termoglas ad og læg det inderste lag løst ( det skal være så det kan arbejde lidt) Hold 22 mm fra absorber ud til indersiden af det inderste glas og lav mellem rummet imellem de to lag glas på 15-20 mm.

Fandt lige noget billigt 10 mm blød kobberrør. Vedkøb af 2 ruller 50 m fratrækkes 20 procent. 2 ruller er næsten nok til at fremstille 10 m2 solfang idet der skal være 92 mm (bredden på en flad øldåse) fra midt til midt af kobberrørene.
Prøv lige med en magnet. Dåserne må ikke være af blik, men skal være af aluminium.

http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=361
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: For stor akkutank

Indlæg af Ernst Drastrup » 02 maj 2009 11:26

Hej Pelle.
Det er fint Pelle. jeg kunne ikke huske, helt præcist, hvormeget den 9 meter lange solfanger løb op i.
Så det er godt med en bedre hukommelse.
Det bedste ved det hele er.: at det kører helt fantastisk godt.
Og J.P. Mølgaard er rigtig godt tilfreds med resultatet.

Jeg fatter ikke, at der ikke er mange flere, der går i gang med at lave et godt og billigt solvarmeanlæg af øldåser istedet for bare, at smide dåserne ud på en landmands mark til stor sene for både manden og hans køer.
Der gør de bestemt ingen gavn.
Sikken megen solenergi de kunne hente hjem, endda helt skattefri.

Jeg er glad for, at du supplerer mig, for jo mere der bliver skrevet om solvarme, jo flere skulle man mene, bliver interesseret i det.
Og som jeg har skrevet før, det er jo kun en éngangs indvestering, så har folk glæde af det de næste 25 - 30 år, og de behøver ikke fyre hele sommeren igennem for at få et varmt bad. Og det giver et klækkeligt tilskud den resterende tid af året.

Pelle, - du skal være opmærksomt på, at din trykekspansionsbeholder bliver så stor, at den kan rumme al væsken, der står oppe i fangerne, så man ikke risikerer at oversprøjte fyrrummet med 130 graders varm glycol i tilfælde af strømsvigt eller pumpesvigt.
Og husk, - der må ikke være nogen form for ventiler eller andet på returen, der går fra ekspansionen og op til fangerne.
Det skal være sådan, at et eventuelt damptryk ( i tilfælde af kogning) skal kunne trykke al væsken baglæns ned i ekspansionsbeholderen.
Her gælder reglen ikke med 4 % udvidelse. "Den gælder kun ved centralvarme."
Jeg må nok hellere vedhæfte et diagram over, hvordan det bør strikkes sammen.
Forklaring af komponenters rækkefølge.doc
(28.5 KiB) Downloadet 94 gange
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: For stor akkutank

Indlæg af pelle » 02 maj 2009 12:02

Hej Ernst
Joh, jeg er godt opmærksom på det der. Der kommer jo over 110 liter væske i mit anlæg. Da jeg benytter søjle radiatorer.Der kan være 18 liter i fangerne og der vil ca. være 5 liter til udvidelse. Men jeg vil jo helst ikke have mit anlæg kommer over 2,5 bars tryk. Ingen grund til at udsætte radiatorene for for stort tryk.
Så jeg kontaktede varmtvandfrasolen. Han syntes jeg skulle helt op på en 150 liters beholder. Så det har jeg købt. Han var foriøvrigt en flink og hjælpsom mand at tale med. Og slet ikke dyrt at handle med. Sådan en resol Deltasol BS pro styring med 4 følere kostede 1692 kr En grundfoss pumpe UPS 25-40 -130 kostede 658.75 Og tryk beholderen kostede 1487.50 kr alt inc. moms og forsendelse. Jeg modtog varene dagen efter.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: For stor akkutank

Indlæg af Ernst Drastrup » 02 maj 2009 14:55

Hej Pelle
Enten er jeg blevet for gammel til at forklare mig, eller så har du ikke forstået systemet helt.
Det ville jo have været nok med en 25 liter beholder.
Da det kun er væsken i fangerne der går i kog.
Når damptrykket har presset væsken tilbage i trykekspansionebeholderen, så sker der jo ikke mere, ud over at trykket vil være der, indtil solen holder op med at påvirke fangerne, så går trykket lige så stille af igen, og trykekspansionsbeholderen presser selv væsken op i fangerne igen.
Din eks. beholder bør have et fortryk på omkring 0,5 bar. som svarer til 5 meter vandsøjle.
Og sikkerhedsventilen, kan være på 2,5 bar.
Det kan radiatorene sagtens holde til
Hav en god dag.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: For stor akkutank

Indlæg af Ole S. » 02 maj 2009 19:29

pelle skrev:Hej
Anlægget på friland, kostede 6000 kr, og ud af de penge gik de 3000 kr til polycarbonatpladerne. Dæklaget kan laves gratis, hvis der bruges 2 lag glas i stedet for. Lystransparensen er også lidt bedre end det polycarbonat. Skil noget termoglas ad og læg det inderste lag løst ( det skal være så det kan arbejde lidt) Hold 22 mm fra absorber ud til indersiden af det inderste glas og lav mellem rummet imellem de to lag glas på 15-20 mm.

Fandt lige noget billigt 10 mm blød kobberrør. Vedkøb af 2 ruller 50 m fratrækkes 20 procent. 2 ruller er næsten nok til at fremstille 10 m2 solfang idet der skal være 92 mm (bredden på en flad øldåse) fra midt til midt af kobberrørene.
Prøv lige med en magnet. Dåserne må ikke være af blik, men skal være af aluminium.

http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=361
mvh
Pelle
Hej

Bare lige for at supplere, tror man skal købe OVER 2 ruller før rabatten udløses. Der står: "Over 2 rl. af samme slags - 20 % Rabat"
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: For stor akkutank

Indlæg af pelle » 02 maj 2009 23:40

Hej
Ole: Godt set!! Den havde jeg ikke lige fanget. Men tror da allan er til at handle med.

Ernst: Jeg er egentelig godt klar over det med hvor meget væske udvider sig og at der skal være plads i en tryk eks. beholder til alt det væske der er i solfangeren plus 4 procent af den samlede væske udvidelse.
Men hvis man sætter en sikkerhedsventil på der er 2,5 bar i tryk og alt væsken fra fangerne og de 4 procents udvidelse er i trykeks. beh. Hvor meget trykker membranen så i tryk.??
Vil det være sådan at sikkerhedsventilen (2.5 bar) står og lækker/ drypper.??
Tror måske det var det vvfs var inde på. måske af komfort mæssige hensyn , man ikke skulle spekulere på det tryk. Hvis man havde en buffer der var stor nok. Men jeg ved ærlig talt ikke så meget om det der. ( Jeg ved en masse om hjemmebyggede solfangere og selvcirkulerende anlæg, med åben eks.) Men ikke om det der . Han sagde blot at den 150 liters skulle have en fortryk på en halv bar.


mvh Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: For stor akkutank

Indlæg af Ernst Drastrup » 03 maj 2009 15:58

Hej pelle
Det fortryk ekkspansionsbeholderen ligger inde med. Det er det som bevirker, at ekspansionsbeholderen er i stand til at presse væsken op i fangerne igen, når damptrykket er forsvundet.
Gassen som ligger under membranen, kan trykkes helt sammen, så det bliver til væske og kun fylder et fingebøl.
Dette beskedne rumfang af flydende gas, er nok til at presse al den væske, som ligger over membranen tilbage op i fangerne.
Og jeg tror en sikkerhedsventil på 2,5 bar vil være godt i Dit tilfælde.
Derfor kan man jo godt have en fornuftig stor opsamlerbeholder i tilfælde af, at sikkerhedsventilen ikke lukker helt tæt.

Nå, - det var så den sommer, nu begynder det at dryppe.
Men man må da håbe, at vi får flere gode solskinstimer endnu i år.

Have a nice day.

PS. Nu har jeg fået lagt 310 kartofler, og jeg har vandet dem flere gange.
60 stk. af dem hedder Visette. Det er fransk og betyder hurtigt, så i løbet af 40 dage kan vi høste nye kartofler.
Resten er SAVA.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar