Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

akkumuleringstank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
jan_cp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26 apr 2009 21:13

Re: akkumuleringstank

Indlæg af jan_cp » 28 apr 2009 21:48

hej jeg er helt med på det meste af det du sigermen har lige lidt spørgsmål.

1. den retur du snakker om som er placeret en 1/3 oppe fra bunden er det den til kedel eller den fra hus?
2. Har jeg forstået det rigtigt at du har en retur fra hus i toppen og en 1/3 del fra bunden. Hvis det er tilfældet er den retur som så går til kedlen helt i bunden af tanken?

3. Har jeg forstået det rigtigt at alle dine målere viser den samme temp ved montering af kedel retur i bund, hus retur i top, kedel frem i top og hus frem ved opgang mod expantion

Venlig Hilsen Jan


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: akkumuleringstank

Indlæg af pelle » 28 apr 2009 22:08

Hej
1. Ja, den retur 1/3 oppe fra bund af tank, er fra hus.
2. Ja jeg har en retur fra hus både 1/3 op fra bund og en 20 cm ned fra top. Som jeg kan vælge imellem.
ja. kedelkredsens retur er helt nede ved bunden af tank. Kedelkredsen er lavet i 5/4 tommer rør. kedelkredsens fremløb ind ved top af tank og kedelkredsens retur ud ved bund af tank. Der har jeg også en retur ind til midt af tank. Som jeg ved at lukke af for den nederste retur, kan halvere akkumoleringsbeholderen med. Der vil så stå kold vand i det nederste af tank og det øverste af tank kan varmes godt op. Det er nu ikke noget jeg har brugt endnu, men det kunne jeg jo gøre så solvarmen får noget rigtigt koldt vand at arbejde med. Så vil jeg jo også bruge den øverste retur fra huset.
3. Nej, viserne står forskellig, når jeg bruger returen ved bunden fra hus. bruger jeg den øverste retur vil viserne, efter nogen tid stå ens.
Det er muligt jeg har lavet en fejl et sted, men sådan forholder det sig altså.
Men sæt da bare den retur ind ved toppen som du har set på diagrammer. Jeg har ikke fået sådan en ventil på endnu. Jeg har en mistanke om at det er det der laver kludder. Hvis der er for meget flov ind i tanken.
mvh
Pelle
Senest rettet af pelle 28 apr 2009 22:22, rettet i alt 1 gang.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

jan_cp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26 apr 2009 21:13

Re: akkumuleringstank

Indlæg af jan_cp » 28 apr 2009 22:20

ok
tak for det hurtige svar. Har du begge retur fra hus altså den 1/3 del og den 20 cm fra top åben for at det virker med lagdelingen eller er det bare den i 1/3 del fra bunden der er åben. Din 5/4 retur til kedel er den i modsatte ende af tanken i forhold til returen fra hus?
Og til sidst. Jeg havde tænkt mig at sætte 120 rørs vacum rør op
Venlig Hilsen Jan

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: akkumuleringstank

Indlæg af pelle » 28 apr 2009 22:29

jan_cp skrev:ok
tak for det hurtige svar. Har du begge retur fra hus altså den 1/3 del og den 20 cm fra top åben for at det virker med lagdelingen eller er det bare den i 1/3 del fra bunden der er åben. Din 5/4 retur til kedel er den i modsatte ende af tanken i forhold til returen fra hus?
Og til sidst. Jeg havde tænkt mig at sætte 120 rørs vacum rør op


Venlig Hilsen Jan

Det er bare den nederste jeg bruger.
Kedelkreds og centralvarmekreds er monteret i samme ende af beholder.

Jeg mener Falck har fortalt mig at 30 rørs solfanger svarer til 5 m2 plane solfangere. i så fald vil det svare til 20 m2 plane solfangere. Så det er da noget areal du får sat op. Så er det godt at have en stor beholder.

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: akkumuleringstank

Indlæg af kaptajnen » 29 apr 2009 08:17

Rør, som svarer til ca 20m2 areal er nok ikke helt tosset med den 2500L beholder, selv i nedlagt tilstand. Det bliver spændende at følge dit projekt!
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Besvar