hva heder den ventiel jeg mangler

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
hof81

hva heder den ventiel jeg mangler

Indlæg af hof81 »

Håber dette er det rette forum til mit spørgsmål
Jeg sørger en om vendt radiator ventiel. Det vil sige den skal lukke når den kommer under fx 45 grader den skal være med "fjerne føler" Grunden til at jeg manger sådan en er at jeg har 30 meter fra mit fyr rum til min varmvands beholder til brugsvand. mit vand bliver så varmet op med en spiral i min brugsvand beholder. Når så mit fyr bliver koldt trækker det varmen ud af min brugsvand beholder. Så mangler en ventiel som lukker når den kommer under de 45
Mvh Lars

deeredriver
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 68
Tilmeldt: 14 aug 2007 22:44

Re: hva heder den ventiel jeg mangler

Indlæg af deeredriver »

Der findes ventiler til brandslukning, de gør det du efterlyser, altså åbner når fjernføleren bliver varm. Der findes en Danfoss til en frygtelig masse penge, den har indstillelig temperatur, men der kan sikkert fås andre som er billigere.
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: hva heder den ventiel jeg mangler

Indlæg af Flunk »

Magenetventil og justerbar kedeltermostat kan også anvendes.
eg bruger selv en Danfoss KP77 eller 79 og en magnetventil.
Danfossen lukker magnetventilen under 60 grader, og stopper på samme tidspunkt pumperne.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: hva heder den ventiel jeg mangler

Indlæg af thoken »

hof81 skrev:Håber dette er det rette forum til mit spørgsmål
Jeg sørger en om vendt radiator ventiel. Det vil sige den skal lukke når den kommer under fx 45 grader den skal være med "fjerne føler" Grunden til at jeg manger sådan en er at jeg har 30 meter fra mit fyr rum til min varmvands beholder til brugsvand. mit vand bliver så varmet op med en spiral i min brugsvand beholder. Når så mit fyr bliver koldt trækker det varmen ud af min brugsvand beholder. Så mangler en ventiel som lukker når den kommer under de 45
Mvh Lars

Hej!
Kan du ikke bare styre det med en termostat, der starter og stopper pumpen(hvis pumpen er stoppet kan den jo ikke trække varmen ud af vvb) efter temperatur.Hvis der så er problemer med selvcirkulation, kan der jo monteres en kontra ventil, eller en magnetventil som flunk skriver.
Du vil også opnå en energibesparelse ved ovenstående, da din pumpe kun kører, når der er behov for det.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
larsph
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15 apr 2009 21:15

Re: hva heder den ventiel jeg mangler

Indlæg af larsph »

Den danfoss ventiel har jeg fået en pris på det var 1400 kr synes det er en dyr løsning men måske det det bliver. Det næste er så at jeg kunne montere en magnet ventiel men synes ikke det er det jeg har løst til. Slukke for pumpen synes jeg heller ikke for den pumpe sender også vand over til gulvvarmen og gulv varmen kan jo klare noget koldere vand ind hva jeg har lyst til at gå i bad i men min pumper er termo stat styre de slukke alle når vandet kommer under 35 grader og det er det tit når man fyre med fast brændsel og kun har 250 litter buffer tank

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
16
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: hva heder den ventiel jeg mangler

Indlæg af Tass »

The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski
Brugeravatar
123tp
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 feb 2009 16:19
Mit fyr: Bio 18
Areal: 140m2
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: ca. 14 kg
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Åbenrå

Re: hva heder den ventiel jeg mangler

Indlæg af 123tp »

Hvis du vil have pumpen til at pumpe vand til dit gulv varme så kan du sætte en magnet ventil på ved frem løbet til din varmvands behold fx. en af disse http://vvs-eksperten.dk/index/magnetventiler-157 og en termostat http://vvs-eksperten.dk/index/g-termostat-kp-90gr-p2949 der tænder og slukker for ventilen.
Men det billigste ville være og slukke for pumpen ved fx. 50 - 60 grader, så tapper du jo ikke det varme vand :)
jan_cp
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26 apr 2009 21:13

Re: hva heder den ventiel jeg mangler

Indlæg af jan_cp »

http://vvs-eksperten.dk/index/watts-ter ... 70gr-p2944

Hvad med den her ville den ikke kunne bruges hvis du placere føleren i toppen af din varmvands beholder. Du kan jo bare klemme den ind under isoleringen. Når toppen så når den ønskede temp lukkerventilen og holder lukket indtil din temp i varmvands beholderen kommer under den ønskede temp

venlig hilsen jan

Besvar