Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Radiator placering.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Radiator placering.

Indlæg af Michael Lind Hansen » 29 sep 2008 14:04

Hejsa. Jeg er kommet i tvivl ang. placering af radiatorer på min 1 sal.
Jeg har en stue på 5,5m x 8m. I den ene ende af stuen er der en dobbelt indadgående terrassedør på 1,4m i breden i den anden enden indgang til to værelser og en trappe nedgang til køkken og spisestue.
Nu er jeg så kommet i tvivl om hvordan det ville være mest praktisk at placere mine radiatorer.
Problemet er at jeg skal have 3 styk på ca 1,8 eller 2m.
1. Min umiddelbare plan var at have dem på skunkvæggen 2 på den ene og 1 på den anden.
2. Så kom jeg på at gemme dem ind i skunken, men blev fra rådet det da det iflg. personen vil tage for meget varme da det ikke ville kunne cirkulere frit.
3. Nu overvejer jeg at købe to lavkonvektorer der kan sidde på hver side af dobbeltdøren og så placere den sidste på en halvmur i stuens anden ende ved trappe nedgangen men vendt ind i mod stuens midte.

Er der nogen der har nogle kommentarer til ovenstående, for eller imod?
Grundet jordvarme skal radiatorerne være "så" store.


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Radiator placering.

Indlæg af Ernst Drastrup » 01 okt 2008 10:08

Hej
Du kan roligt bygge dem ind i skunken. Dog således at der skal være ca. 12 cm. fri luft både under og over radiatorene, så skal luften nok cirkulere rundt om dem.
Det er der ingen problemer i.
De behøver vel ikke være "dybere" inde i væggen, end forsiden af radiatorene er plane med væggen eller max 5 cm. indenfor.
Og så hænge radiatorene på de "lange" bæringer, så der bliver god plads mellem bagsiden af dem og væggen.

M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Besvar