Input vedr. installation af solvarme/kedel

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
svsommer
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 775
Tilmeldt: 05 aug 2008 17:30
Mit fyr: Biomax 15
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 6 gange
Kontakt:

Input vedr. installation af solvarme/kedel

Indlæg af svsommer »

Hej
Her er et udkast af mit kommende varmeinstallation.
Kom enlig med input vedrørende diagrammet hvad jeg mangler eks. ventil termostater størrelse på konvektor med mere.

Billede
mvh
svsommer

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Input vedr. installation af solvarme/kedel

Indlæg af pelle »

hej
Føleren fra styring til tanken, skal sidde helt nede , hvor returen går ud af konvektor. Sæt den fast med et par strips på røret. lige op af lagertanken, ellers stopper solvarmeanlægget alt for tidlig. VVbeh. skal være en kappebeholder plus der er nogle andre ting der skal ændres, men mon ikke der kommer nogle forbi. Måske Ernst.
mvh Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
svsommer
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 775
Tilmeldt: 05 aug 2008 17:30
Mit fyr: Biomax 15
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 6 gange
Kontakt:

Re: Input vedr. installation af solvarme/kedel

Indlæg af svsommer »

Hej pelle hvorfor lige en kappebeholder
hvad siger du til den ide med at nedsænket en beholder i tanken
mvh
svsommer
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Input vedr. installation af solvarme/kedel

Indlæg af kaptajnen »

En par ting slog mig....

1) Hvorfor dog anvende en ventil til at tage sig af frostproblemer, når du kunne gøre som jeg? Nemlig at lade varmen fra akkutanken varme ekspansionen op!
Det kommer selvfølgelig an på, hvor du agter at placere din ekspansionsbeholder... Jeg har dog placeret min MEGET tæt på min vandrette (selvcirkulerende) kappebeholder netop i et Tee stykke til fremløbet af denne!

2) Du burde sætte en ventil på returen af din selvcirkulerende kedelkreds. Jeg har pt 5/4" rør med returen næsten i toppen af tanken (som dig) drøvlet med en kugleventil, som pt står bare halvt åbent på min 1200L tank! Selv om du har en mindre tank og 1" rør ville jeg vælge at sætte en hane på - blot for at sikre at cirkulationen ikke løber "løbsk" med halvlunkent vand til følge! Selvcirkulationen længe leve!
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
svsommer
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 775
Tilmeldt: 05 aug 2008 17:30
Mit fyr: Biomax 15
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 6 gange
Kontakt:

Re: Input vedr. installation af solvarme/kedel

Indlæg af svsommer »

kaptajnen skrev:En par ting slog mig....

1) Hvorfor dog anvende en ventil til at tage sig af frostproblemer, når du kunne gøre som jeg? Nemlig at lade varmen fra akkutanken varme ekspansionen op!
Det kommer selvfølgelig an på, hvor du agter at placere din ekspansionsbeholder... Jeg har dog placeret min MEGET tæt på min vandrette (selvcirkulerende) kappebeholder netop i et Tee stykke til fremløbet af denne!

2) Du burde sætte en ventil på returen af din selvcirkulerende kedelkreds. Jeg har pt 5/4" rør med returen næsten i toppen af tanken (som dig) drøvlet med en kugleventil, som pt står bare halvt åbent på min 1200L tank! Selv om du har en mindre tank og 1" rør ville jeg vælge at sætte en hane på - blot for at sikre at cirkulationen ikke løber "løbsk" med halvlunkent vand til følge! Selvcirkulationen længe leve!
Hej
Svar 1
Beholder bliver opsat i et loft rum som ikke er frostsikkert.
Så det er kun for en sikkerhed skyld.
Men jeg kan se jeg mangler en varme lås og ilt spærre.
Svar 2
Ja det vil jeg gøre
mvh
svsommer

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Input vedr. installation af solvarme/kedel

Indlæg af pelle »

svsommer skrev:Hej pelle hvorfor lige en kappebeholder
hvad siger du til den ide med at nedsænket en beholder i tanken
Joh, Det kan du også godt gøre, men som du har tegnet det sidder den jo over tanken og kører med selvc. Det er bare nemmere at lave med en kappebeholder. Altså ligesom du har tegnet. Retur og fremløb skal så gå op i kappen. Der sidder nok nogle studse på din tank. Men hvorfor ikke svejse to kappebeholdere i enden af hinanden. Så der bliver en høj vvbeh med en kappe foroven og en forneden. I den øverste kan centralvandet selvc. Og i den nederste kappe leder du solvarmen ind. Så er du altid sikker på at have varmt brugsvand. Der skal så en styring til der også kan klare en trevejs ventil., når vvbholder er varm, får trevejsventil signal fra styring og tanken får varme.

Jeg tvivler på at din åbne eks. vil fryse. Jeg har min 1 meter over tanken. Og det lille stykke rør i mellem er brandvarm selv ved 10 graders frost. Men selvfølgelig. Sikkerhed kan man ikke få nok af.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
svsommer
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 775
Tilmeldt: 05 aug 2008 17:30
Mit fyr: Biomax 15
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 6 gange
Kontakt:

Re: Input vedr. installation af solvarme/kedel

Indlæg af svsommer »

findes der en håndregel for varmeflade i en kabbebeholder
mvh
svsommer
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Input vedr. installation af solvarme/kedel

Indlæg af pelle »

Ja ihvert fald til solvarme. Der siger man 0,2 m2 pr m2 og en 100 liters har en overflade på ca.1 m2. Du kan jo bruge 2 stk 100 liters og svejse dem sammen i enden. Det, er det jeg har tænkt mig at gøre herhjemme. En 100 liters er sikkert stor nok når du monterer den til selvc. ovenpå tanken. Selv om du lægger en ind i tanken, bliver den ikke før varm af den grund. Varmen går lynhurtig op og varmer rund om hele kappen. Lukker du op for den varme hane bliver der med det samme tilført nyt varme fra tanken.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Input vedr. installation af solvarme/kedel

Indlæg af pelle »

Nå ja. Jeg er jo klar til glas til mine fangere. 10 stk. Eller 25 m2 .
Det der med at lodde alu plade på kobberrør, kan næsten ikke betale sig. Hverken i tid eller penge. Det tager altså ikke lang tid at lave sådan nogle dåser og trække dem på kobberrør. Og det er ganske gratis.

Der kan du se de 2 kappebeh. jeg skal bruge til solvarmen. De skal have skåret toppen af den ene og bunden af den anden. Og skal så svejses sammen til en høj vvbeholder på 200 liter.

Har du ikke de kappebeh. Kan du skære nogle ribber af en gl. søjleradiator og lægge dem ind i en gl. hydrofor eller noget andet. Det giver jo det samme som en kappebeholder eller det kan bare bruges som varmeveksler mellem solvarme og centralvarme. Ved selvc. er det ikke godt med spiraler. Da selvc. da vil gå noget trægt.

Nå. Det er da nemt at man kan gå rundt med sådan et digital kamera og tage billeder og lægge ind på forum.
DSC00333.JPG
DSC00335.JPG
DSC00338.JPG
DSC00339.JPG
Vedhæftede filer
DSC00337.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
svsommer
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 775
Tilmeldt: 05 aug 2008 17:30
Mit fyr: Biomax 15
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 6 gange
Kontakt:

Re: Input vedr. installation af solvarme/kedel

Indlæg af svsommer »

pelle skrev:Nå ja. Jeg er jo klar til glas til mine fangere. 10 stk. Eller 25 m2 .
Det der med at lodde alu plade på kobberrør, kan næsten ikke betale sig. Hverken i tid eller penge. Det tager altså ikke lang tid at lave sådan nogle dåser og trække dem på kobberrør. Og det er ganske gratis.

Der kan du se de 2 kappebeh. jeg skal bruge til solvarmen. De skal have skåret toppen af den ene og bunden af den anden. Og skal så svejses sammen til en høj vvbeholder på 200 liter.

Har du ikke de kappebeh. Kan du skære nogle ribber af en gl. søjleradiator og lægge dem ind i en gl. hydrofor eller noget andet. Det giver jo det samme som en kappebeholder eller det kan bare bruges som varmeveksler mellem solvarme og centralvarme. Ved selvc. er det ikke godt med spiraler. Da selvc. da vil gå noget trægt.

Nå. Det er da nemt at man kan gå rundt med sådan et digital kamera og tage billeder og lægge ind på forum.
DSC00333.JPG
DSC00335.JPG
DSC00338.JPG
DSC00339.JPG
Hej pelle
Jeg kan godt se det med de to kappebeh. Er en fin løsning men pt har jeg ikke sådan nogel på lager
Og ja jeg går stadig og tinger på en anden løsning med alupladerne den med dåsern er nemmer
Dejligt værksted du har der
mvh
svsommer

Besvar