Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Akkumulringstank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
alpet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24 sep 2008 18:14

Akkumulringstank

Indlæg af alpet » 24 sep 2008 23:01

jeg har et stokeranlæg hvortil der er tilsluttet en 1200 liter akkumuleringstank.
Anlægget er skruet sådan sammen at akku. tanken "kører" med hele tiden, hvilket jeg slet ikke har behov for, da det kun er i starten og i slutningen af fyringssæssonen at jeg har reel brug for dette.

jeg kunne derfor godt tænke mig at ændre mit anlæg således at akku. tanken først "køer" med når kedeltemperaturen bliver for høj eks. ved 80 - 90 grader og igen kobles fra når kedeltemperaturen igen falder til driftstemperaturen.

er der mon nogen af jer der har en løsning på mit problem?


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Akkumulringstank

Indlæg af Ernst Drastrup » 25 sep 2008 05:35

Din akkumuleringstank skal have to returer, der kører hjem til kedlen.
Den øverste skal gå ud fra den øverste del af tanken, ca. 5 cm. nede fra overkant.
Denne retur kører ned og mødes med retur nr. to, som går ud fra bunden af tanken og videre ned til kedlens retur.

På denne retur nr. to skal du montere en AVTA termostat ventil med løs føler, (denne ventil åbner ved stigende temperatur.)
Du indstiller den på den ønskede temperatur f. eks. 75 grader.
Føleren, som er puttet ind i den øverste retur mærker, at nu er temperaturen oppe på 75 grader, så åbner ventilen for retur nr. to, og dermed udvider akkumuleringsmængden fra de øverste ca. 40 liter til alle dine 1200 liter.

Jeg kan forsøge, at vedhæfte et diagram, som jeg har lavet til en Kersten Bonnen.
Der kan du se, hvordan det skal strikkes sammen.
Digarm for Kersten Bonnen 24.09.08.doc
(43.5 KiB) Downloadet 247 gange
M.v.h.
Ernst
første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

alpet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24 sep 2008 18:14

Re: Akkumulringstank

Indlæg af alpet » 25 sep 2008 21:08

Hej Ernst
Tak for diagrammet

jeg vil lige høre om det er strengt nødvendigt at returen fra gulvvarmen skal op i tanken, da det vil være væsentlig nemmere for mig at "koble" den på det lodrette returrør der går fra kedel til T et med AVTAén

vh
alpet

vh
alpet

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Akkumulringstank

Indlæg af Ernst Drastrup » 01 okt 2008 16:46

Det vil også virke perfekt, når du kobler returen fra gulvarmen ind på denne lodrette streng mellem Tee-stykket og der hvor føleren er placeret.
Undskyld, at jeg først nu opdager, at du spørger.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Akkumulringstank

Indlæg af Aussieboy » 05 feb 2010 23:06

Hej !! er ny herinde, meget spændende forum her, denne løsning med den avta ventil og retur i top og bund, vil det virke med en ladomat og fastbrændsel også ? ladomaten vil så pumpe det første vand over til huset i stedet for en alm pumpe til at forsyne på hus siden ikke. måske dårligt forklaret.

håber på svar da jeg ser det som en løsning for mig, har mulighed for at fyre med piller også nemlig, også ville den jo være helt perfekt.

mvh matti


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Akkumulringstank

Indlæg af Ernst Drastrup » 06 feb 2010 10:51

Ja, - det vil også virke på anlæg med Laddomat, hvis ikke Laddomaten får en retur for sig selv. Det skal den ikke.
Nu vil du bare køre med den øverste del af akku-tanken. Ca. 40 liter, - alt efter hvor højt oppe den øverste retur er svejset på tanken.
Først når den øverste retur ned til Laddomaten bliver varmere, end AVTAen er indstillet til.
Så hvis du stiller AVTAen til f. eks. 85 grader, så vil den jo være lukket indtil den øverste retur er kommet op på de 85 grader. Plus og minus nogle få grader.

Det er altså en rigtig god løsning.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar