Hvilke rørdimensioner?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
søren ø
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Hvilke rørdimensioner?

Indlæg af søren ø »

Godt så. no offence taken.

Det med konstant stigning tror jeg ikke så meget er p.g.a is, men mere at folk nok kunne finde på at trække sikkerhedslinien på alternative måder op og ned af bjælker og spær for at nå beholderen. Men varmt vand stiger jo op, og hvis røret går opad har det jo unægteligt nemmere ved at løbe end hvis det møder en forhindring og skal til at dykke igen. Har som sagt set en gammel salamander trykke samtlige rør ud af sig og flække på midten fordi der sad kuglehaner på frem og retur så de kunne skifte til oliefyret uden at varme den anden kedel op. De var pænt i panik indtil vi fik det under kontrol klokken 3 om natten, og jeg tvivler på de sov mere den nat. Ikke fordi jeg tror det sker med en varmelås, men man skal dælme have respekt for vand der udvider sig.
Nu vil jeg hoppe i kanen efter at have bundet gulvvarme rør i 3 timer på mine små knæ.

Sov godt.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Hvilke rørdimensioner?

Indlæg af pelle »

Ja , av da, knæene må gøre ondt. Og det er så sandt,så sandt, søren. Der må ingen ventiler eller andre ting være på fremløbet. En kedel og lagertank skal have fri adgang så væsken kan udvide sig.
med venlig hilsen
pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Hvilke rørdimensioner?

Indlæg af kaptajnen »

pelle skrev:Ja , av da, knæene må gøre ondt. Og det er så sandt,så sandt, søren. Der må ingen ventiler eller andre ting være på fremløbet. En kedel og lagertank skal have fri adgang så væsken kan udvide sig.
med venlig hilsen
pelle
Jeg kom til at tænke på om man må have ventiler på returen. Fx hvis man vil bruge 2 ventiler til at vælge hvor man fører retur til forskellige steder på akkumuleringstanken. Det må vel være ok...
Altså ventilerne skal have hver sin retning ventil 1 er lukket når ventil er åben og omvendt. Cirkulationen går vel bare i stå HVIS man kommer til at lukke for begge ventiler...

Selvfølgelig kan problemet undgås ved at købe en ventil, som kan åbne/lukke til begge sider, men nu har jeg tilfældigvis nogle enkelte ventiler på vej...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Hvilke rørdimensioner?

Indlæg af pelle »

Det må du gerne have , kaptajn, men intet ( ventiler eller nogetsom helst andet) på fremløbet op i tanken fra kedlen. I dit tilfælde kører det hele jo sammen i tanken. Såe, der skal bare være fri op til tanken fra kedlen og fra tanken til den åbne eks. :great:
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Hvilke rørdimensioner?

Indlæg af kaptajnen »

pelle skrev:Det må du gerne have , kaptajn, men intet ( ventiler eller nogetsom helst andet) på fremløbet op i tanken fra kedlen. I dit tilfælde kører det hele jo sammen i tanken. Såe, der skal bare være fri op til tanken fra kedlen og fra tanken til den åbne eks. :great:
Med venlig hilsen
Pelle
Ja, det var også det jeg ville mene, men hellere spørge "dumt" end at dumme sig ved at lade være! :oops:
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Besvar