Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fastbrændsel og pillefyr opsætning

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Johssxh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26 nov 2022 13:42

Fastbrændsel og pillefyr opsætning

Indlæg af Johssxh » 25 feb 2023 21:24

Hej ProStokers

Vi har netop overtaget en ejendom, hvor der er installeret følgende fyringsenhed: Baxi TPK24 pillefyr,
Det er direkte anlæg på huset og ret enkel opsætning.

Vi har dog besluttet at opsætte et fastbrændelsfyr og akkumuleringstank som ny primær med pillefyret som backup.
Desuden har jeg tidligere været med til at lave en såkaldt Biomile med gode erfaringer. Det kunne jeg godt tænke mig at gøre på et tidpunkt. Så det skal anlægget kunne give mulighed for. Hvem siger nej til tilskudsvarme og 20 ton af den lækreste kompost til haven som biprodukt...? Jeg spørger bare :)

Jeg har lavet følgende tegning over kedel-delen på anlægget med akkumuleringstank og begge fyringsenheder.
Se link: https://ibb.co/cv9pb9R
Billede

Følgende spørgsmål melder sig dog:

1. Kan 3 vejs-ventil placeres på "bagsiden" af Ladomat 21-60, så den lukker tilløb til enten pille- eller fastbrændsels-fyr afhængig af returtemeraturen?
Dette på en måde så pillefyret er stillet til at starte ved temperatur der er 1-2 grader lavere end 3-vejsventilen.

2. Omvendt kan fastbrændselsfyret og ladomaten godt finde ud af at finde ligevægt, når forbrændingen nærmer sig sin afslutning? Her lukker Ladomaten jo til så det sidste varme kommer fra fyret og ikke opblandes. Det må ikke ske at 3 vej-ventilen da stiller om på pillefyret.

3. Giv gerne generelle kommentarer til løsningen. Jeg er bygningsingeniør ( og kæmpe ole-opfinder :) ) og vil gerne høre om andres løsninger på lignende installationer.

Jeg vil desuden gerne have at hele anlægget køre inde bag akkumuleringstanken. På den måde får vi det fulde varmetilskud fra biomilen. Man ville normalt nok sætte pillefyret op med 3 vejs-ventil på returen fra huset. Men her har vi mulighed for at hæve minimums temperaturen i tanken betragteligt med biomilen. Og så er udgiften ikke sparet, hvis pillefyret ikke er koblet på akkutanken.


På forhånd mange tak for jeres input.

Mvh Johssxh


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Fastbrændsel og pillefyr opsætning

Indlæg af svanggaard » 25 feb 2023 22:36

Jeg har et alternativt forslag:
Unavngivet tegning.png
Fremløb fra akkutank sendes enten direkte til huset (B), eller via pillefyret (A). 3-vejsventilen styrer du fra pillefyret. Når pillefyret kører, sendes vandet via A, ellers B.

Fordelen er at du kan udnytte selv lave temperaturer i akkutanken (og dermed spare træpiller). Det giver mening så længe akkutanken er blot lidt varmere end returvand fra huset. Når akkutanken er for kold til at sende direkte til huset, bruges pillefyret til at "booste" temperaturen det sidste stykke. Når pillefyret er stoppet, ledes vandet udenom. Hermed undgår du at pillefyret sender varme op gennem skorstenen.

Tegningen er MEGET forenklet. Der mangler ekspansion, filtre, pumpe, udluftning osv. Jeg kan ikke lige gennemskue om du kan spare en kedelshunt til pillefyret vha. laddomaten. Men hvis du har pillefyret i forvejen, sidder der nok en shunt du kan genbruge.

Jeg vil også anbefale, at du laver en skunt til at styre fremløbstemperaturen til huset. Jeg kører selv 60 Grader mod huset - uanset om akkutank er 90 Grader.

Jeg vil i øvrigt anbefale at du laver tidsstyring af cirkulationspumper. Der kan spares MEGET varme ved at slukke for cirkulation mod huset et par timer om natten, og mens i er på arbejde. Pillefyret skal naturligvis ikke køre når cirkulation er stoppet.

Besvar