Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Installation af akkumuleringstank og blandesløjfe

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Installation af akkumuleringstank og blandesløjfe

Indlæg af svanggaard » 13 jan 2023 07:54

Jeg bøjer mig i støvet for Ernst Drastrup's erfaring. Jeg kan sagtens følge argumentet.

Omvendt har jeg engang ødelagt en pumpe pga. tørløb. Dengang havde jeg halmfyr med åben ekspansion. Jeg havde været på ferie, og havde derfor ikke fyret i flere dage. Vandet havde trukket sig så meget sammen at pumpen var løbet tør. Det holder lejet ikke til.

Der havde nok været for lidt vand på systemet da jeg tog hjemmefra - ellers burde ekspansionen jo være stor nok til at det ikke sku' blive et problem.

Jeg har lukket ekspansion nu. Alle pumper sidder på retur og er i øvrigt monteret så vand pumpes op. Når pumpen "peger op ad" bliver der aldrig problemer med luft i pumpen.

Mht. driftstemperatur kunne jeg forestille mig, at de nye pumper med elektronik har bedst af at arbejde så koldt som muligt. Jeg har tidligere arbejdet i en virksomhed som udviklede elektronik. Her var det velkendt, at jo varmere omgivelser, jo kortere levetid.


Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Installation af akkumuleringstank og blandesløjfe

Indlæg af Smoelfen » 13 jan 2023 09:23

svanggaard skrev:
13 jan 2023 07:54
Jeg bøjer mig i støvet for Ernst Drastrup's erfaring. Jeg kan sagtens følge argumentet.

Omvendt har jeg engang ødelagt en pumpe pga. tørløb. Dengang havde jeg halmfyr med åben ekspansion. Jeg havde været på ferie, og havde derfor ikke fyret i flere dage. Vandet havde trukket sig så meget sammen at pumpen var løbet tør. Det holder lejet ikke til.

Der havde nok været for lidt vand på systemet da jeg tog hjemmefra - ellers burde ekspansionen jo være stor nok til at det ikke sku' blive et problem.

Jeg har lukket ekspansion nu. Alle pumper sidder på retur og er i øvrigt monteret så vand pumpes op. Når pumpen "peger op ad" bliver der aldrig problemer med luft i pumpen.

Mht. driftstemperatur kunne jeg forestille mig, at de nye pumper med elektronik har bedst af at arbejde så koldt som muligt. Jeg har tidligere arbejdet i en virksomhed som udviklede elektronik. Her var det velkendt, at jo varmere omgivelser, jo kortere levetid.
Jeg tilslutter mig nu Svanggaard med hensyn til at sætte pumpen i retur.
Ved lukkede anlæg skal der godt nok være et voldsomt sug på pumpen for at denne kan suge mere end det statiske tryk er på anlægget. 25-60 kan vel suge max. 4-6 m/h så hvis bare det statiske tryk er på en bar eller derover på det højeste sted, kan det vel ikke gå helt galt. Selvfølgelig kan det forekomme ved radiatorer oppe i højden ( første sal etc. ). Normalt lufter man vel også kun ud ved stillestående pumpe, og hvis luftskruen er utæt har man vel et gennerelt problem :) I dag hvor det meste bliver puttet i gulvet til opvarmning er der ikke nogen udluftning så problemet må anses for minimalt.
En anden ting er kavitet, dette bliver mere udtalt ved højere temperaturer, og hører på denne form for voldtægt af en pumpe er næste ulideligt :oops:

Jo højre tryk mod kedel, nedsættes risikoen for kogning/stødkogning i kedel, har i 2 eks. flyttet pumpen fra fremløb til retur for at undgå generel kogning i kedel. I det ene eks. var det helt tydeligt at når pumpen sad i fremløb begyndte kedlen at koge når pumpen startede efter eks. natsænkning.

Elektronikken i de nye pumper har selvfølgelig bedst af at sidde køligt, det er også derfor Grundfos foreskriver at de nye Alpha pumper ikke må dækkes til på kontrolboksen/betjeningspanel.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Carbrok
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 jan 2023 13:05
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Installation af akkumuleringstank og blandesløjfe

Indlæg af Carbrok » 16 jan 2023 14:33

Carbrok skrev:
12 jan 2023 07:27
Hej Pelle
Tak, er det sådan du mener ? ( lidt fortegnet )[image][/image]
Har været væk et par dage, men takker for svar.


Besvar