Dårlig udnyttelse af akkumuleringstank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
TBHansen
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30 dec 2020 12:17

Dårlig udnyttelse af akkumuleringstank

Indlæg af TBHansen »

Hej Forum.

Jeg har et stort udendørs halmfyr hvori jeg fyrer med affaldstræ. Ovenover brandkammeret ligger ca. 9.500 liter akkumuleringsvand der opvarmes direkte når der fyres i kedlen (fra brandkammerets top og nedad ligger ca. 17.000 liter akku.vand).
Problem 1:
Det 2" fremløbsrør fra akku. tanken sidder 35 cm fra toppen af akku.tanken. De 35 cm svarer til ca. 4.300 liter vand der ligger højere end udløbsrøret... Jeg har mistanke om at jeg aldrig får gavn af de mange liter varme vand. Og det er vel det aller varmeste vand der ligger øverst i tanken...Hvordan får jeg smartest fat i det "låste" vand?
Skal jeg virkelig til at bore nyt 2" hul gennem 14 mm kedelstål for at lave fremløb helt i toppen...?

Problem 2: Jeg har kun 1 circulationspumpe i hele mit varmesystem. Pumpen pumper vandet fra fyret og ca. 30 m i jorden ind til stuehuset hvor et afkøles i 2-kreds radiator system plus 5 gulvvarmesystemer. Retur-temperaturen er ofte ret høj fordi vand-flowet i systemet er højt uanset om radiatorer kalder på varme eller ej. Bør jeg adskille anlægget i en kedel-del og en stuehus-del med hver sin pumpe. Og på en eller anden måde lave rørføringen sådan at vandet i stuehus-delen ikke får lov at køre tilbage til kedlen før det er afkølet xx antal grader?
Alle input modtages med glæde.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Dårlig udnyttelse af akkumuleringstank

Indlæg af Hjemme teori »

Hvis ikke du vil ind i toppen kunne en løsning være et bøjet rør i røret der henter vandet i toppen?

2" ? hvor meget skal det varme op ?
Jeg ser du her 2 muligheder for forbedring
en fremløbsshunt, så det varme vand fra akku ikke er varmere end nødvendigt, hvorved tomgangstaget i dit 2" rør skal falde (hvilket så ikke har noget med akku at gøre)

Hvis du vitterligt har 2 strengs anlæg og gulvvarme med gulvvarme shunt, vil jeg mene der er en fejl i anlægget?
Og når du skriver 2" rør skal det med de oplysninger du giver kunne levere vand til 3000-5000kvm? eller også er den en reminiscens fra tidligere hvor der måske har være 1 strengs anlæg? Hvis det er tilfældet er det så koblet korrekt fra, så det er 2 strengs? Hvis det er det, vil jeg tro du har en eller flere radiatorer som ikke kan følge med og derfor får vand igennem som ikke når at blive kølet.
Jeg boede tidligere på en går med 600kvm, og her kunne en lille radiator på et badeværelse tæt på fyrrummet holde returen på 50-55 grader med et fremløb på 60. fter denne radiator fik ny termostatventil med flowkontrol faldt returen til 25-30. Samtidigt kom der mere varme til de sidste radiatorer i systemet. Så du må rundt og mærke på fremløb og retur alle vegne og finde hvor den høje varme kommer fra. en retur på maks 30 skal være opnåelig, medmindre radiatorerne er underdimensioneret.
Mvh. Sophus
Besvar