Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Buffer problemer. Råd og vejledning.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Martinhoj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 25 sep 2022 15:42

Re: Buffer problemer. Råd og vejledning.

Indlæg af Martinhoj » 31 okt 2022 11:12

Tak Sophus.
Jeg må vist ud og smede lidt tank sammen.Jeg vender garanteret tilbage med mere.
;-))))


Martinhoj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 25 sep 2022 15:42

Re: Buffer problemer. Råd og vejledning.

Indlæg af Martinhoj » 02 dec 2022 14:15

Hej igen. Nu jeg ved og lave rør.
Har pille fyr og nu også dette system.
Min mening var jeg ville sætte to kuglehaner på så jeg kunne tage kredsen helt fra på fasbrændsels fyret .
Og også sætte to på til pillefyret . Og så bare skifte om når træpiller er til og betale igen. Er det ikke den korrekte måde og gøre dette på. Jeg spurte på Facebook . Der sagde nogle jeg skulle montere kontraventiler istedet . Tænker jeg er klog nok til og slå dem til og fra mår tiden er til det . Så det kan vel godt laves med kuglehaner tænker jeg . Hvis ikke. Så jeg godt nok i tvivl om hvordan de skal sidde . Kan regne ud på den varme side at de skal vende så fremløb på varm går i retning af huset . Men hvad med den kolde .
Mvh martin.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Buffer problemer. Råd og vejledning.

Indlæg af John Skov Jensen » 02 dec 2022 19:06

Martinhoj skrev:
02 dec 2022 14:15
Hej igen. Nu jeg ved og lave rør.
Har pille fyr og nu også dette system.
Min mening var jeg ville sætte to kuglehaner på så jeg kunne tage kredsen helt fra på fasbrændsels fyret .
Og også sætte to på til pillefyret . Og så bare skifte om når træpiller er til og betale igen. Er det ikke den korrekte måde og gøre dette på. Jeg spurte på Facebook . Der sagde nogle jeg skulle montere kontraventiler istedet . Tænker jeg er klog nok til og slå dem til og fra mår tiden er til det . Så det kan vel godt laves med kuglehaner tænker jeg . Hvis ikke. Så jeg godt nok i tvivl om hvordan de skal sidde . Kan regne ud på den varme side at de skal vende så fremløb på varm går i retning af huset . Men hvad med den kolde .
Mvh martin.
Jeg ville montere en elektrisk styret 3 vejs ventil eller eller en 3 vejs manuelt betjent kuglehane
https://www.hedestoker.dk/kuglehaner-og ... haner.html

Så kan positionen af en enkelt hane/ventil styre om vandet går til den ene varmekilde eller den anden
Ikke noget med kontraventiler og andet skrammel der kan fejle eller begynde at sive

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Buffer problemer. Råd og vejledning.

Indlæg af Hjemme teori » 02 dec 2022 19:28

Det er jo også noget med sikkerhed og komfort.

Sikkerhed, altså at dine haner ikke gør, at enten pillefyr eller brændefyr kommer i en situation, hvor de ikke kan komme af med varmen, hvis du har glemt at dreje hanen.

Komfort lavet rigtigt og med kontraventiler, kan pillefyret jo selv starte når der mangler varme, hvis ikke det skal gøre det, kan det jo enten slukkes eller kedeltemperatur sættes til 0 så kan det evt. stadig varme VVB, selvom det ikke varmer hus. Om pillefyret skal starte kan laves over "ekstern kontakt" i styringen og en termostat (feks. https://www.hedestoker.dk/4475-driftste ... 65-mm.html) som monteres i buffertanken.
Mvh. Sophus


Besvar