Problem med Laddomat

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Problem med Laddomat

Indlæg af Sologgris »

I forbindelse med min brændeovn med gris (varmer vand), så har jeg en laddomat. Den virkede sidste år- og i sidste uge, men i går synes jeg ikke rigtig, at der kom varme ind i min buffertank. Sidste år "sang" laddomaten/pumpen lidt, hvor jeg tænkte, at der måske var noget snask ved pumpen.

Jeg kunne i går konstatere, at grisen på brændeovnen kom op over 64 grader C i øvre del af grisen, hvilket er en temperatur langt over, at laddomaten skal starte. Laddomaten styres af temperatur, hvor den skal starte/begynde at cirkulere omkring 40 grader, hvilket den også gjorde i går - og så skal den interne termostat i laddomaten selv åbne ved højere temperatur. Som jeg husker det, så kommer temperaturen i grisen ikke over 60 grader fra de andre år, da termostaten sikrer cirkulation via buffertankens lavere vandtemperatur. Der kom i går en lille smule varme ind i buffertanken, men det var meget lidt.

Jeg har nu pillet laddomaten af og på skift åbnet ventilerne ind mod laddomaten, og kan konstatere, at rørføring til laddomaten ikke er stoppet, og der var godt med tryk på vandet.

Så - jeg tænker, om laddomaten virker korrekt? Jeg har taget pumpen af og sat spænding til - skovlen kører rundt, men det ser noget sølle ud med hastighed og vel det, som jeg kalder fesent, se video link nedenfor .... eller gør det?

Nogen som har erfaring med det? Og kan det eventuelt være termostatventilen, som har sat sig? (jeg har købt den brugt for 2 år siden). En ny laddomat er jo en smule dyr ....

Tak herfra.

https://www.youtube.com/shorts/foA1EBYiN5s
Vedhæftede filer
IMG_8931-2.jpg

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Problem med Laddomat

Indlæg af pelle »

Er du sikker på der er vand nok på anlægget. Jeg formoder du har åben eks. Der fordamper jo lidt med tiden. Så kan vandstanden komme under fremløbsrøret. Når du så fyrer op kan vandet jo godt udvide sig så meget at det kommer op over fremløbsrøret og tanken lades igen. Tjek lige vandstanden. Kan godt være der den driller., Ang. pumpen. Der kan jo sætte sig noget skidt fast ind i de huller der skovler vandet rundt. Så flyttes der ikke så meget vand. Har selv oplevet det.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Problem med Laddomat

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg tænker det er pumpen.

Men når nu det er en laddomat, kan fejl på termostaten jo kun afstedkomme 2 ting.

Termostaten er lukket og kredsen bliver for varm (i både top og bund)
Termostaten er åben og hele kredsen er kold. (det har du jo ikke, da toppen i hvert fald er 64grader)

Så hvis det er laddomaten skal du fejlsøge på 1. Hvis bunden derimod er kold, så er det pumpen den er gal med.

Jeg tror jeg har en pumpe magen til liggende, jeg lige har pillet af en gulvvarme, den må du gerne prøve at teste med, hvis du vil fejlsøge pumpen.
Mvh. Sophus
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Problem med Laddomat

Indlæg af Sologgris »

pelle skrev: 12 okt 2022 01:05 Er du sikker på der er vand nok på anlægget. Jeg formoder du har åben eks. Der fordamper jo lidt med tiden. Så kan vandstanden komme under fremløbsrøret. Når du så fyrer op kan vandet jo godt udvide sig så meget at det kommer op over fremløbsrøret og tanken lades igen. Tjek lige vandstanden. Kan godt være der den driller., Ang. pumpen. Der kan jo sætte sig noget skidt fast ind i de huller der skovler vandet rundt. Så flyttes der ikke så meget vand. Har selv oplevet det.
Tak for dit input - ja, jeg mener, at der er vand nok på mit system, men forstår godt at det kunne være en årsag. Min laddomat er i højden med bunden af tanken og det hele er i kælderen, og jeg kan se på min måler af vandtryk på åbne ekspensionsbeholder (på anden sal), at der er vand i den. Pumpen kører lidt "fesent" rundt, som man kan se på video'n, og det kunne måske godt type på lidt snavs el lign, så der ikke flyttes så meget vand rundt.
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Problem med Laddomat

Indlæg af Sologgris »

Hjemme teori skrev: 12 okt 2022 11:06 Jeg tænker det er pumpen.

Men når nu det er en laddomat, kan fejl på termostaten jo kun afstedkomme 2 ting.

Termostaten er lukket og kredsen bliver for varm (i både top og bund)
Termostaten er åben og hele kredsen er kold. (det har du jo ikke, da toppen i hvert fald er 64grader)

Så hvis det er laddomaten skal du fejlsøge på 1. Hvis bunden derimod er kold, så er det pumpen den er gal med.

Jeg tror jeg har en pumpe magen til liggende, jeg lige har pillet af en gulvvarme, den må du gerne prøve at teste med, hvis du vil fejlsøge pumpen.
Tak for dit svar - det vil faktisk være stor hjælp at fejlsøge med en anden pumpet - ret konkret vil jeg så nok kunne måske af den vej kunne af- eller bekræfte om det er pumpen, som der er problem med. På video'n på mit opslag kan man se, at pumpen kører, men jeg synes selv, at det er lidt "fesent", men det er jo mere en objektiv vurdering jeg gør fremfor noget faktuelt i forhold til mængden af nødvendigt flow.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Problem med Laddomat

Indlæg af Hjemme teori »

Har du prøve at bremse pumpen. Hvis den "ingen" moment har, så måske den ikke kan sætte i gang
Mvh. Sophus
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Problem med Laddomat

Indlæg af Sologgris »

Hjemme teori skrev: 12 okt 2022 11:48 Har du prøve at bremse pumpen. Hvis den "ingen" moment har, så måske den ikke kan sætte i gang
Ja, tak for dit svar. Jeg har skilt pumpen ad - som der kan ses på video'n, og når jeg sætter finger på "skovlen", så er det meget nemt at stoppe pumpen, så den ikke kører rundt mere. Den går godt nok igang igen - men det er det, som jeg kalder "fesent". Jeg sammenligner med min alfa2 pumpe, hvor der er noget mere "gang i den", men måske kan det heller ikke sammenlignes, da der måske er forskellig styring af pumpen.
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Problem med Laddomat

Indlæg af Sologgris »

Opdatering - det er løst. "Hjemme teori" tilbød at låne mig en pumpe, hvilket resulterede i, at jeg kigge mit anlæg igennem og fandt en alfa2 pumpe, som jeg kunne tage ud af drift, da den bruges til spiral i solkredsløb - ikke noget, som der er behov for nu :). Så med alfa2 pumpehus på ladeventilen, så kom der igen gang i cirkulationen. Tak for alles input - godt at der er sådanne et forum, hvor folk tilbyder deres erfaring.

Besvar