Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Booste brugsvand ind i VVB

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Booste brugsvand ind i VVB

Indlæg af jhjorsal » 18 jul 2022 00:40

Jeg har en varmepumpe luft/vand i et udhus, og en VVB i stuehuset der kører rent el lige nu. Jeg vil gerne have installeret en varmeveksler på VVB brugsvand ind, så jeg får løftet brugsvand ind temperaturen, til fremløbstemperaturen på centralvarmen. Hvordan styre jeg centralvarme fremløbet ind i varmeveksleren, og skal den overhovedet styres, eller bare løbe igennem kontinuerligt.
Og jeg er opmærksom på at man oftest installere en VVB med spiral i bunden og elpatroner i toppen, eller sætter 2 VVB i serie, den første med spiral og den anden med elpatroner. Men 1. Jeg syntes simpelthen prisen er for høj for de der metro combibeholdere, når jeg har en VVB i forvejen. Og 2. jeg har ikke plads til en VVB mere i teknikskabet. Samtidig med har jeg allerede varmeveksleren, og de fleste stumper - så det var mest en form for styring jeg mangler, hvis det er nødvendig. Jeg har faktisk også en RAVK 25-65 termostat med ekstern føler, og den burde vel kunne styre en veksler ? Men jeg kan ikke lige helt se hvordan det skal strikkes op, for som jeg tænker det, skal jeg vel føle på veksleren udgang brugsvand og regulere på veksleren indgang centralvarmen. Men så er jeg vel nød til at sætte en temperatur på RAVK termostaten, uanset hvad fremløb temperatur jeg har.
Håber det giver mening,og nogen kan hjælpe :-)
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Booste brugsvand ind i VVB

Indlæg af svanggaard » 18 jul 2022 06:40

Umiddelbart er der ikke behov for styring. Du kan bare lade alt centralvarmevandet køre gennem veksleren, forudsat den ikke giver for meget tryktab. Jeg ville formodentligt montere veksleren på retur'en til VP. Det burde give mere stabil fremløbstemperatur.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Booste brugsvand ind i VVB

Indlæg af jhjorsal » 18 jul 2022 08:51

svanggaard skrev:
18 jul 2022 06:40
Umiddelbart er der ikke behov for styring. Du kan bare lade alt centralvarmevandet køre gennem veksleren, forudsat den ikke giver for meget tryktab. Jeg ville formodentligt montere veksleren på retur'en til VP. Det burde give mere stabil fremløbstemperatur.
Tak for svar, jeg kan godt se pointen i at sætte den på returen, men hvis jeg, som her om sommeren, ikke rigtig har noget forbrug - så får jeg vel heller ikke meget retur vand igennem veksleren ?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Booste brugsvand ind i VVB

Indlæg af svanggaard » 18 jul 2022 09:09

Vandmængden på frem og retur skulle da helst være den samme.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Booste brugsvand ind i VVB

Indlæg af jhjorsal » 18 jul 2022 09:34

svanggaard skrev:
18 jul 2022 09:09
Vandmængden på frem og retur skulle da helst være den samme.
Ja det har du selvfølig ret i 😂 Så må jeg jo igang med at skille ad, skal dog lige have fundet en der kan noget med klemrør, for hele installationen i teknikskabet er desværre lavet i det, så jeg forestiller mig at jeg kan gå ind et sted på returstrengen og cutte forbindelsen, også få sat to klem studse der går over i noget 3/4”, også bare bygge på derfra 😀
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Booste brugsvand ind i VVB

Indlæg af svanggaard » 18 jul 2022 09:53

Hvis jeg var dig, ville jeg sætte haner så du kan lave bypass. Det giver mulighed for at servicere veksleren uden at tømme anlægget - hvis det nogensinde skulle blive nødvendigt.

Og når du skal i gang med at rode, kunne du samtidigt overveje at sætte ur-styring på elpatronen i VVB.

Du har sikker allerede regnet på det - ellers er formlen her:

KWh = 0,0011627907 * antal liter vand * antal graders opvarmning

Du dividerer så med ca. 3 for den del af varmen der kommer fra VP :-)

Står vaskemaskinen i nærheden den kommende varmeveksler - så skynd dig at lave et tee til den. Jeg har selv hældt 30Grader i vaskemaskinen i årevis - det batter virkelig på elregningen og maskinen bliver hurtigere færdig. Samme nummer har jeg lavet på opvaskemaskinen - den kan dog tåle op til 60Grader på tilgangen - så den sidder direkte på det varme vand.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Booste brugsvand ind i VVB

Indlæg af jhjorsal » 18 jul 2022 11:32

Jeg har faktisk allerede ur på VVB, det lavede jeg allerede da solcelle ordningen blev ændret. Så nu har jeg strøm på fra kl 11 til kl 16 hver dag 🙂 Jeg har så også lige fundet ud af at min elpatron i VVB kan køre både 1fase og 2fase (1000W og 3000W) så det skal jeg lige have strikket om så den kører 1000W, det er bare en enkelt ledning der skal flyttes i tilslutningen. Og for mig er det ligegyldigt om VVB bruger x3 så lang tid på at varme vandet op, hvis den bare gør det på strøm fra solcellerne, og det er jo ikke altid der er 3000W på solcellerne i de lyse timer om vinteren.
Hvad angår vaskemaskine og opvasker, så jobber jeg i Søværnet, og når jeg ikke sejler så er jeg hjemme, også kan jeg godt få det afpasset med at starte det lidt på skift, i de lyse timer. Men den dag jeg skal i gang med gulvvarme i resten af huset, det vil sige store ændringer i teknikskabet, så skal det da også laves.
Ved du om man kan få nogle muffer som man kan sætte på klemrør uden klemværktøj, lidt alla de messingbøsninger man sætter på varmeslanger ?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Booste brugsvand ind i VVB

Indlæg af svanggaard » 18 jul 2022 11:52

Jeg ved ikke om man kan få den slags muffer du efterspørger. Men du kan sikkert leje klemværktøjet et eller andet sted.

Mht. VVB skal du helst sørge for at den står helt opvarmet nogle timer dagligt for at undgå legionella.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Booste brugsvand ind i VVB

Indlæg af jhjorsal » 18 jul 2022 12:54

svanggaard skrev:
18 jul 2022 11:52
Jeg ved ikke om man kan få den slags muffer du efterspørger. Men du kan sikkert leje klemværktøjet et eller andet sted.

Mht. VVB skal du helst sørge for at den står helt opvarmet nogle timer dagligt for at undgå legionella.
Ja det kan jeg sikkert sagtens.
Mht legionella, det er jeg opmærksom på, som jeg har læst mig til, skal jeg bare have 50 grader på vandhanen et par timer om dagen, har faktisk været noget over i en tid, men så læste jeg mig til at der blev dannet mere kalk i VVB, så det er jeg gået fra igen.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Besvar