Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hus installation ændring af tilkobling??

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

hus installation ændring af tilkobling??

Indlæg af Hangaard » 15 jul 2022 09:03

Hej alle,
Har en gård hvor fyrrummet ligger i en anden bygning end stuehuset, som installationen er nu så løber røren i gårdspladsen til den anden ende af stuehuset og går ind der (hvorfor man har lavet det sådan ved jeg ikke) der er ca 30-35meter udvendig og i ikke alt for godt isolerede rør, det er faktisk sådan at man om vinteren ved sne og omkring 0 grader så kan man se hvor rørene går da sneen er væk der hvor de ligger trods det at de ligger i ca 80cm dybde :shock:
Og med de priser på opvarmning så vil jeg jo gerne gøre noget ved problemet og har nogle spørgsmål.
Huset er fra 1974 som tidliger skrevet så går tilkoblingen til den fjerneste ende af huset og det er der hvor der er længst fra mit fyrrum.

Min plan/tanke var at afblænde indgangen til huset og flytte tilkoblingen til den anden ende af huset der hav vi et rum hvor varmtvandsbeholderen sidder og der er under 20 meter over til fyrrummet og nye fjernvarmerør må være meget bedre isoleret end dem der ligger nu.

Vil jeg kunne afblænde den eksisterende fremløb / retur og koble den nye fremløb / retur på der hvor min varmtvandsbeholder er koblet til ?
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: hus installation ændring af tilkobling??

Indlæg af thy » 15 jul 2022 18:36

Hangaard skrev:
15 jul 2022 09:03
Hej alle,
Har en gård hvor fyrrummet ligger i en anden bygning end stuehuset, som installationen er nu så løber røren i gårdspladsen til den anden ende af stuehuset og går ind der (hvorfor man har lavet det sådan ved jeg ikke) der er ca 30-35meter udvendig og i ikke alt for godt isolerede rør, det er faktisk sådan at man om vinteren ved sne og omkring 0 grader så kan man se hvor rørene går da sneen er væk der hvor de ligger trods det at de ligger i ca 80cm dybde :shock:
Og med de priser på opvarmning så vil jeg jo gerne gøre noget ved problemet og har nogle spørgsmål.
Huset er fra 1974 som tidliger skrevet så går tilkoblingen til den fjerneste ende af huset og det er der hvor der er længst fra mit fyrrum.

Min plan/tanke var at afblænde indgangen til huset og flytte tilkoblingen til den anden ende af huset der hav vi et rum hvor varmtvandsbeholderen sidder og der er under 20 meter over til fyrrummet og nye fjernvarmerør må være meget bedre isoleret end dem der ligger nu.

Vil jeg kunne afblænde den eksisterende fremløb / retur og koble den nye fremløb / retur på der hvor min varmtvandsbeholder er koblet til ?
ja det må da kunne gøres,,

hvis rørene er samme dimention der som der hvor der er sat til nu
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

LCB
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 290
Tilmeldt: 08 jul 2007 19:48
Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
Areal: 205
Brændsel: lidt af hvert.
Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 23 gange

Re: hus installation ændring af tilkobling??

Indlæg af LCB » 16 jul 2022 22:31

Nu sidder jeg som salgsingeniør/sælger hos et firma der sælger fjernvarerør, og alt andet til fjernvarme.
Om du har 20 eller 35 meter rørføring, det giver så lille en forskel, at det næsten ikke bør kunne måles, hvis dine rør er af nyere dato og med god lambda værdi. Men hvis du har dårligt isolerede rør, og bytter dem til nye præisolerede rør i fx. serie3 isolering, så vil der være en markant forskel.
Mvh

Lcb

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: hus installation ændring af tilkobling??

Indlæg af Hangaard » 17 jul 2022 12:54

Hej LCB, som jeg skrev så kan man se hvor fjernvarmerørene ligger når temperaturen udenfor er lige omkring frysepunktet da sneen smelter på jorden selv om de ligger i min 80cm dybde så det kan ikke være særlig godt isolerede fjernvarmerør der ligger der nu tænker jeg.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Besvar