hydrofor

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Blevet takket: 5 gange

hydrofor

Indlæg af thomas larsen »

Hej Sp brugere.

Efter vores ombygning har vi fået en ny hydrofor da vi har egen vandborring det er denne model: https://www.lavprisvvs.dk/grundfos-memb ... ter-193641

Vi har haft en vvs'er til at monter den, hvor højt er det skal vandtrykket være, vi har en manometer, men den viser max 2.5 bar når pumpen stopper, der er en rød vider i manometeret som står på 2 bar, hvad er normalt i tryk?

når jeg banker på siden af beholderen virker der ikke til at være meget vand i,den lyder kun hul men det er helt i bunden af beholderen, tænker det er fordi beholderen er tykkere i bund materialet, hvor meget vand skal der være i beholderen, og hvordan tjekker jeg vandhøjden?

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: hydrofor

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg ved det ikke, men tænker den skal være ½ - 2/3 fyldt med vand, for at give færrest starter på pumpen og give bedts udjævning af trykket.

Men så skal du jo kende fortrykket, for at vide hvad pumpetrykket skal være.
Står fortrykket ikke på beholdrens typeskilt?
Mvh. Sophus
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Blevet takket: 5 gange

Re: hydrofor

Indlæg af thomas larsen »

Hjemme teori skrev: 30 maj 2022 19:27 Jeg ved det ikke, men tænker den skal være ½ - 2/3 fyldt med vand, for at give færrest starter på pumpen og give bedts udjævning af trykket.

Men så skal du jo kende fortrykket, for at vide hvad pumpetrykket skal være.
Står fortrykket ikke på beholdrens typeskilt?
Der står factory precharge 1.4 bar / 20 psi. så det må jo være det som den skal være, men går da ud fra vvs'eren som har monteret den har tjekket om der var det inden den blev fyldt op med vand?


den virker meget let at rykke rundt på.. så har min tvivl..
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: hydrofor

Indlæg af BWJ »

thomas larsen skrev: 29 maj 2022 20:29 Hej Sp brugere.

Efter vores ombygning har vi fået en ny hydrofor da vi har egen vandborring det er denne model: https://www.lavprisvvs.dk/grundfos-memb ... ter-193641

Vi har haft en vvs'er til at monter den, hvor højt er det skal vandtrykket være, vi har en manometer, men den viser max 2.5 bar når pumpen stopper, der er en rød vider i manometeret som står på 2 bar, hvad er normalt i tryk?

når jeg banker på siden af beholderen virker der ikke til at være meget vand i,den lyder kun hul men det er helt i bunden af beholderen, tænker det er fordi beholderen er tykkere i bund materialet, hvor meget vand skal der være i beholderen, og hvordan tjekker jeg vandhøjden?
Hvad normalt tryk er, er meget forskelligt, men alt mellem 2 og 3,5 bar er ok, i etplans hus.
Fortrykket i beholder skal være :
• 0,9 x sætpunkt for pumper med fast hastighed
• 0,7 x sætpunkt for pumper med variabel hastighed.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Blevet takket: 5 gange

Re: hydrofor

Indlæg af thomas larsen »

BWJ skrev: 30 maj 2022 21:09 Hvad normalt tryk er, er meget forskelligt, men alt mellem 2 og 3,5 bar er ok, i etplans hus.
Fortrykket i beholder skal være :
• 0,9 x sætpunkt for pumper med fast hastighed
• 0,7 x sætpunkt for pumper med variabel hastighed.

Ok, hvad skal mit fortryk så være på? hydroforen står i kælderen inde i huset, huset er et 2 plans hus, men på første sal er der ingen toilet eller badeværelse vi har kun varme på 1 sal.. tror ikke min pumpe er variable, tænker ej heller de 0.2 giver den store forskel?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: hydrofor

Indlæg af BWJ »

thomas larsen skrev: 30 maj 2022 21:21 Ok, hvad skal mit fortryk så være på? hydroforen står i kælderen inde i huset, huset er et 2 plans hus, men på første sal er der ingen toilet eller badeværelse vi har kun varme på 1 sal.. tror ikke min pumpe er variable, tænker ej heller de 0.2 giver den store forskel?
Hvis trykket viser 2,5 bar når pumpen slukker, er det korrekte fortryk 2,5 x 0,9 = 2,25 bar
Vedhæftede filer
fortryk.PNG
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Blevet takket: 5 gange

Re: hydrofor

Indlæg af thomas larsen »

BWJ skrev: 30 maj 2022 21:30 Hvis trykket viser 2,5 bar når pumpen slukker, er det korrekte fortryk 2,5 x 0,9 = 2,25 bar
Så siger jeg 1000 tak, det vil jeg prøve.. vil det give mere vand i beholderen også når fortrykket hæves fra de 1.4 til de 2.25? vil det ikke også hæve trykket på manometeret, når pumpen startes op igen?

Der står også den skal være lidt lavere end pumpens starttryk. min pumpe starter først ved ca 1.2 til 1.3 bar, som den er opsat nu og stopper på 2.7

Og skal den tømmes helt for vand, inden fortrykket justeres?
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: hydrofor

Indlæg af BWJ »

thomas larsen skrev: 30 maj 2022 21:37 Så siger jeg 1000 tak, det vil jeg prøve.. vil det give mere vand i beholderen også når fortrykket hæves fra de 1.4 til de 2.25? vil det ikke også hæve trykket på manometeret, når pumpen startes op igen?

Der står også den skal være lidt lavere end pumpens starttryk. min pumpe starter først ved ca 1.2 til 1.3 bar, som den er opsat nu og stopper på 2.7

Og skal den tømmes helt for vand, inden fortrykket justeres?
UPPPPS det var selvfølgelig en fejl, det var 0,9 x sætpunkt 1,3 x 0,9 = 1,1 bar
Sorry :oops: ,
Ja du får mere vand i, og tanken skal gøres trykløs før justering.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Blevet takket: 5 gange

Re: hydrofor

Indlæg af thomas larsen »

BWJ skrev: 30 maj 2022 22:34 UPPPPS det var selvfølgelig en fejl, det var 0,9 x sætpunkt 1,3 x 0,9 = 1,1 bar
Sorry :oops: ,
Ja du får mere vand i, og tanken skal gøres trykløs før justering.
OK hvis der er 1.4 bar i nu, og tanken virker tæt på tom, hvad kan fejlen så være? De skriver jo den er precharge til 1.4 bar fra fabrikken. Så de 1.1 bar, vil vel ikke gøre forskellen?
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: hydrofor

Indlæg af BWJ »

thomas larsen skrev: 31 maj 2022 06:27 OK hvis der er 1.4 bar i nu, og tanken virker tæt på tom, hvad kan fejlen så være? De skriver jo den er precharge til 1.4 bar fra fabrikken. Så de 1.1 bar, vil vel ikke gøre forskellen?
Ikke udover at der kommer mere vand i tanken, og du vil opleve mindre variation i trykket.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Besvar