Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Div sp. om VVB..

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Thore Jensen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 52
Tilmeldt: 03 jan 2008 22:59
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 137
Brændsel: Piller og træ
Årligt forbrug: Et gæt ca. 6 tons
Geografisk sted: N-Jyll, nord for fjorden.

Div sp. om VVB..

Indlæg af Thore Jensen » 20 jun 2008 17:55

Hej

Min VVB er af noget ældre dato og holder ikke klarer ikke at holde vandet varmt mere en 10-12 timer (fra ca. 60 grader til lunket), også selv om cirkulationspumpen efterfølgende er slukket.

Det er en vandret liggende sag på ca 100L, og nu er det så spørgsmålene melder sig:

1.) Vandret vs. lodret monterede beholdere. Er det ene bedre end det andet, og hvorfor? Desuden, hvem er der af andre procenter af vandrette modeller udover elektromet (hos VVS-eksperten)?

2.) Der er MEGET forskel på priserne for beholdere af samme type (jeg kigger efter ca 100-110L combi model) det spænder fra ca 1800-4500 kr. Er der så stor kvalitetsforskel på mærkerne? Holder nogle bedre på varmen end andre, holdbarhed, evne til omsætte varmen, o.s.v.

3.) Må man skifte en VVB selv? - jeg kan sagtens, men er det lovligt og/eller kan man nøjes med at få nogen til at godkende arbejde eller eller eller?

4.) Hvor længe kan I holde vandet varmt i jeres beholdere - oplys gerne fra hvilken temperatur - og i hvilke beholdere størrelse og mærke..


På forhånd tak
Thore Jensen Bergenstoff


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Div sp. om VVB..

Indlæg af søren ø » 20 jun 2008 18:58

Hej Thore. Jeg prøver fra en ende af.

1: Hvor stor forskel der reelt er på vandret og lodret skal vi nok lade eksperter om. Men du får en bedre lagdeling i en lodret beholder, og det er netop lagdeling der er interessant. Jeg har aldrig prøvet at montere en vandret, men jeg har til gengæld pillet mange ned, så jeg ville gå efter en lodret.

2:Du har ret med forskellen på priser. De mest kendte er nok metro og vølund. Begge rigtig gode beholdere, men også i den dyre ende. Har før monteret en billig fra et byggemarked som "vennetjeneste" og den fik jeg skiftet 3 gange inden den virkede. Først var den utæt og vandet løb ned i strømkassen, og den næste virkede strømdelen slet ikke. Så bliver man lidt træt af det, dog skal jeg lade det komme til gode om det var tilfældigt. Man skal kigge på hvor godt de er isoleret. Evnen til at omsætte varmen tror jeg ikke der er den store forskel på, og holdbarheden kommer også lidt an på dit øvrige anlæg. Men en god beholder burde kunne holde 25 år med rette vedligehold. Kig også efter reservedele, kan de fås og kan de skiftes, der er nok også en forskel på dyr kontra billig.

3:Du må ikke skifte din vvb selv. Du må lave varmekredsen dvs. frem og retur fra fyret, men du må ikke selv lave vand siden. Hvis du kender en smed og du har evnerne kan du sikkert få ham til at kigge når du laver det, men tjek om du kan få en aftale først.

4: Jeg har netop selv flyttet fyr, og i den forbindelse slukkede jeg pumpe omkring beholder fredag middag, og tog bad (kort) både fredag og lørdag aften i fin temp. Søndag var det lunkent klokken 16. Det var en gammel ACN beholder, der sad på uisoleret loft.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Div sp. om VVB..

Indlæg af Ernst Drastrup » 21 jun 2008 17:01

Hej Thore Jensen.
Når en v.v.beholder er monteret lodret, (som er det bedste), så sker der det, når man tager bad, at det varme vand trykkes ovenud af beholderen af det kolde vand, som altid går ind i bunden.
Her sker der ingen "opblanding" af vandet, det bliver ikke gradvis koldere og koldere.
Står man under bruseren, og bruger det sidste varme vand, mærkes det ret pludselig, nu blev vandet kold.
Ved vandret montering, sker der altid det, at det kolde vand opblandes med det varme, og vandet i bruseren bliver gradvis koldere og koldere, man skal justere på et gammeldaws blandingsbatteri, for at have en nogenlunde tilpas temperatur.
Vi monterede altid v.v.beholdere lodret, når der var mulighed herfor.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar