Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pannex eller metro varmtvands beholder

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Pannex eller metro varmtvands beholder

Indlæg af coupegt » 03 jan 2022 11:16

Er der nogen der har erfaring med pannex varmtvands beholder, eller der det kun metro der duer?

Vores 25 år gamle metro blev utæt nytårsaften, og det er åbenbart i restordre og svære at skaffe.

Jeg har pt en 110 liter metro kombi beholder eller en 160 liter pannex kombi beholder og vælge i mellem.

Ville helst have en metro, men måske det bare er mærke snobberi?
En 110 er dog lige i underkanten med 5 personer i huset.


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Pannex eller metro varmtvands beholder

Indlæg af Dunas » 03 jan 2022 18:45

coupegt skrev:
03 jan 2022 11:16
Er der nogen der har erfaring med pannex varmtvands beholder, eller der det kun metro der duer?

Vores 25 år gamle metro blev utæt nytårsaften, og det er åbenbart i restordre og svære at skaffe.

Jeg har pt en 110 liter metro kombi beholder eller en 160 liter pannex kombi beholder og vælge i mellem.

Ville helst have en metro, men måske det bare er mærke snobberi?
En 110 er dog lige i underkanten med 5 personer i huset.
Kender ikke selv til Pannex, ved det er Polsk, hvilket der ikke skulle være noget i vejen for.
VVS eksperten har solgt disse Pannex VVB beholder i mange år. Jeg tror ikke de er dårlige.
Alternativ kan du jo fx vælge en Alantic VVB fra VVS eksperten, kommer fra en Fransk storproducent og bliver solgt i mange lande.
Jeg tænker, Metro er vel ikke de eneste der kan lave gode VVB, tror mange vælger dem fordi det er Dansk produceret.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Pannex eller metro varmtvands beholder

Indlæg af pelle » 04 jan 2022 00:36

Jeg satte sådan en pannex op i en lejlighed for et par år siden. Jeg fik min søn til det. Han er vvser. Han øffede da godt nok noget over at jeg havde købt sådan en. Da jeg gik ham på klingen, over hvad der dog skulle være i vejen med den model, sagde han de altid satte metro eller vølund beholdere op. For det vidste de kunne holde og de gad ikke det bøvl med reklamationer. Ellers havde han egentlig ingen kommentarer. Så, må vi se hvor længe den kan holde. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Pannex eller metro varmtvands beholder

Indlæg af pelle » 04 jan 2022 01:51

Jeg tror bare man bliver noget konservativ i mange ting. Det er noget man bliver efterhånden. Kender det godt fra mig selv. Har jeg fundet på at købe noget jeg er tilfreds med holder jeg fast i at købe det fremover. Men kan ikke forklare hvorfor. Jeg tænker da sådan en pannex beholder er fuldt ud lige så godt som alt muligt andet. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

calle

Re: Pannex eller metro varmtvands beholder

Indlæg af calle » 04 jan 2022 07:25

Da jeg fik installeret Scotten i 2008 fik jeg også ny combi VVB fra Pannex. Den dryppede fra bundpakningen, når vandet blev opvarmet. Den blev udskiftet til en magen til, der også dryppede fra bundpakningen. Det er altså nede under beholderen, at eldelen sidder i en combi VVB. Det var selvfølgelig en fuldstændig uholdbar situation, så jeg ringede til forhandleren, og fik ham til at sætte en 110 liters Metro op. DEN er stadig tæt.

Venlig hilsen


coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Pannex eller metro varmtvands beholder

Indlæg af coupegt » 04 jan 2022 07:47

Tak for svar.

Jeg fik monteret en pannex igår - indtil videre er der varmt vand igen efter 3 dage uden, så det er dejligt.

Ja, håber også bare, at der er mærke snobberi.

Der var dog en af folkene i vvs eksperten der nævnte, at efter der er tryk på og beholderen er varmet op, så bør man efterspænde 6 bolte under beholderen, da pakningen ellers kan dryppe.

Åbenbart er det fordi at når fabrikken spænder så er det hele koldt, og når det så varmes op, kan det dryppe… men det er det samme med en metro, sagde han.

Lyder som noget af en histore - det burde da kunne være tæt, ellers er der da noget galt.

Har ikke lige fået kigget om min drypper… håber det ikke, da den sidder på 1 sal, ude på loftet, så ikke den sjoveste opgave og skifte ud igen.

calle

Re: Pannex eller metro varmtvands beholder

Indlæg af calle » 04 jan 2022 07:58

coupegt skrev:
04 jan 2022 07:47
Tak for svar.

Jeg fik monteret en pannex igår - indtil videre er der varmt vand igen efter 3 dage uden, så det er dejligt.

Ja, håber også bare, at der er mærke snobberi.

Der var dog en af folkene i vvs eksperten der nævnte, at efter der er tryk på og beholderen er varmet op, så bør man efterspænde 6 bolte under beholderen, da pakningen ellers kan dryppe.

Åbenbart er det fordi at når fabrikken spænder så er det hele koldt, og når det så varmes op, kan det dryppe… men det er det samme med en metro, sagde han.

Lyder som noget af en histore - det burde da kunne være tæt, ellers er der da noget galt.

Har ikke lige fået kigget om min drypper… håber det ikke, da den sidder på 1 sal, ude på loftet, så ikke den sjoveste opgave og skifte ud igen.
Boltene blev efterspændt på den første jeg fik sat op, men det hjalp ikke. Pannex nr. 2 blev bare pillet ned. Jeg håber selvfølgelig, at din nye VVB holder tæt. Træls at jeg ikke lige så dit opslag i går.

Venlig hilsen

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Pannex eller metro varmtvands beholder

Indlæg af thoken » 04 jan 2022 08:42

pelle skrev:
04 jan 2022 01:51
Jeg tror bare man bliver noget konservativ i mange ting. Det er noget man bliver efterhånden. Kender det godt fra mig selv. Har jeg fundet på at købe noget jeg er tilfreds med holder jeg fast i at købe det fremover. Men kan ikke forklare hvorfor. Jeg tænker da sådan en pannex beholder er fuldt ud lige så godt som alt muligt andet. :)

Hej
Så er man ved at være en sur gammel mand, når man har det sådan.
Det er jeg så også selv

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Pannex eller metro varmtvands beholder

Indlæg af Dunas » 04 jan 2022 14:55

coupegt skrev:
04 jan 2022 07:47
Tak for svar.

Jeg fik monteret en pannex igår - indtil videre er der varmt vand igen efter 3 dage uden, så det er dejligt.

Ja, håber også bare, at der er mærke snobberi.

Der var dog en af folkene i vvs eksperten der nævnte, at efter der er tryk på og beholderen er varmet op, så bør man efterspænde 6 bolte under beholderen, da pakningen ellers kan dryppe.

Åbenbart er det fordi at når fabrikken spænder så er det hele koldt, og når det så varmes op, kan det dryppe… men det er det samme med en metro, sagde han.

Lyder som noget af en histore - det burde da kunne være tæt, ellers er der da noget galt.

Har ikke lige fået kigget om min drypper… håber det ikke, da den sidder på 1 sal, ude på loftet, så ikke den sjoveste opgave og skifte ud igen.
Tænker, du skal ikke være bekymret, kan ikke se hvorfor det ikke skulle virker, når de har solgt den i rigtig mange år.
Hvis den var så ringe, ville de ikke kunne sælge den i så mange år.
Der er flere inde på facebook i div. grupper der har en Pannex VVB, her skrives der ikke noget dårlig om dem tværtimod.
Mon ikke der er lidt snobberi over det.
Mig bekendt gælder det alle nye VVB der sættes op første gang, skal der tjekkes og efterspændes, gælder også Metro og Vølund.

coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Pannex eller metro varmtvands beholder

Indlæg af coupegt » 04 jan 2022 22:58

Dunas skrev:
04 jan 2022 14:55
Tænker, du skal ikke være bekymret, kan ikke se hvorfor det ikke skulle virker, når de har solgt den i rigtig mange år.
Hvis den var så ringe, ville de ikke kunne sælge den i så mange år.
Der er flere inde på facebook i div. grupper der har en Pannex VVB, her skrives der ikke noget dårlig om dem tværtimod.
Mon ikke der er lidt snobberi over det.
Mig bekendt gælder det alle nye VVB der sættes op første gang, skal der tjekkes og efterspændes, gælder også Metro og Vølund.
Tak for svar - nej, tænker også det måske mest bare er fordi man ved hvad metro er og så er noget ukendt polsk noget ikke noget man lige springer på

Men som du skriver, så er de jo solgt i mange år i Dk, så det kommer forhåbenligt til at fungere i mange år her

Tror jeg ringede 10-12 steder for at skaffe en metro, men udsolgt alle vegne - flere VVS folk sagde dog også uafhængigt af hinanden af en ny metro ikke ville holde 25 år som den gamle jeg havde, da kvaliteten ikke er den samme længere - så nu prøver vi en pannex og håber på 10-15 år med den.

Jeg valgte en duo combi beholder Som skulle være smart til feks pille fyr, da el patron sidder i toppen og kedel spiral i bunden, så den lagdeler sig naturligt, og dermed mindre risiko for at elpatron forsøger at varme central varmen op - derudover har den anode i toppen, så burde være nem og skifte uden og tappe for meget vand af - fik vist aldrig skiftet den anode i de 16 år jeg boede sammen med min metro 😬😇


Besvar