Legionella - temperatur en gang for alle

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Legionella - temperatur en gang for alle

Indlæg af svanggaard »

Havde gæster i aftes. De har installeret VP for et års tid siden og var yderst tilfredse. De har lidt for mange start/stop da buffertanken kun er på 50 liter. Endvidere lever de med, at der går lidt længere tid fra de åbner hanen til det varme vand er fremme - den gamle VVB er nedtaget og det varme vand kommer angiveligt fra en VVB indbygget i varmepumpens indedel. Så måske længere rørføring spiller en rolle.

De sagde at det var blevet bedre efter at temperaturen i VVB var hævet fra 47Grader til 52Grader. Jeg indvendte straks, at temperaturen i VVB skal hæves til 60 grader minimum 1 gang/uge. Det brugte vi så lidt tid på at diskutere uden at komme til nogen egentlig konklusion.

Jeg kan se at bygningsreglementet kræver, at temperaturen skal være minimum 50 grader ved tappesteder (uden ventetid). Men jeg kan ikke lige genemskue, om det faktisk er et krav med et jævnligt "opkog" af VVB til 60 grader, for at imødegå legionella problemer. Er der nogen som kan være behjælpelige med henvisning til gældende regler og måske oven i købet beskrive dem kort?

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Legionella - temperatur en gang for alle

Indlæg af HR LUCCA »

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Legionella - temperatur en gang for alle

Indlæg af svanggaard »

Jeg læste noget tilsvarende her til morgen. Min kammi sagde, at to forskellige VVS'ere havde anbefalet 47 grader i VVB. Så kommer temperaturen jo aldrig op på 50 Grader ved tappesteder! Umiddelbart vil jeg mene, at VVS'erne tager fejl?

Og hvad betyder §411 " Ved spidsbelastning, som ikke er omfattet af den forudsatte brug, må vandtemperaturen ikke falde til under 45 °C."? Skal VVB være så stor at ungerne ikke kan tømme den? Skal der lukkes for varmt vand hvis temperaturen kommer ned på de 45 grader? Mine øgler er så småt flyttet hjemmefra - så har ikke udfordringen længere. Men tidligere, med 2 teenagere i huset, blev den 110L VVB'en tømt et par gange dagligt :shock:
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Legionella - temperatur en gang for alle

Indlæg af Jens »

I dit tilfælde, hvor ungerne tømte beholderen er der ingen risiko, for der er tale om friskt vand.
Risikoen er størst når vandet står og lumre ved temperaturer under 50 grader i længere tid, så kan bakterierne vokse til store mængder.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Legionella - temperatur en gang for alle

Indlæg af lamborg »

Min gamle vølund pumper har indbygget en fuktion som hæver temp i VVB en gang om ugen for netop at undgå bakterier men da vi kørte med den var VVB temp 44 gr og det var sgu for lidt når man gik i bad så 47 gr er ikke brugbart i min verden . Men tror faktisk ikke problemet er så stort i små private anlæg da de har en relativ stor udskiftning af vand så bakterierne ikke når at vokse til et problem .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Legionella - temperatur en gang for alle

Indlæg af svanggaard »

Jens skrev: 19 dec 2021 11:35 I dit tilfælde, hvor ungerne tømte beholderen er der ingen risiko, for der er tale om friskt vand.
Risikoen er størst når vandet står og lumre ved temperaturer under 50 grader i længere tid, så kan bakterierne vokse til store mængder.
Det har du garanteret ret i. Faktisk læste jeg et sted at VVB bør dimensioneres efter at alt vandet udskiftes helt ca. 2 gange i døgnet.
lamborg skrev: 19 dec 2021 11:40 Min gamle vølund pumper har indbygget en fuktion som hæver temp i VVB en gang om ugen for netop at undgå bakterier men da vi kørte med den var VVB temp 44 gr og det var sgu for lidt når man gik i bad så 47 gr er ikke brugbart i min verden . Men tror faktisk ikke problemet er så stort i små private anlæg da de har en relativ stor udskiftning af vand så bakterierne ikke når at vokse til et problem .
Jeg tvivler også på at problemet er så stort i små anlæg. Men det er da problematisk når autoriserede VVS'er siger 47Grader når bygningsreglementet skriver 50Grader. Jeg vil umiddelbart mene, at den rigtige løsning er at pasteurisere VVB en gang eller 2 om ugen ved at hæve temperaturen til min. 60 grader i en times tid. Så er der ikke legionella i tanken når man kommer hjem efter 1 uges juleferie.

Der er rigtig mange gode faglærte folk derude i samfundet, men jeg synes desværre også der er mange dårlige eksempler. Tænker at når min kammi har givet 110.000,- for en varmepumpe burde der være styr på temperatur og tid til at give en times introduktion til indstillinger, varmekurver osv. Realiteten var, at man ikke kunne se VVS'erens røv for bare skosåler i samme øjeblik VP'en startede. Men de var hurtige til at tilbyde et abonnement på et fast årligt eftersyn.

Besvar