Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Styring af VVB

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Alex L
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13 dec 2021 22:50

Styring af VVB

Indlæg af Alex L » 18 dec 2021 17:59

Hey.

Jeg går med en tanke om at koble min vvb på mit fyr (atmos DC25S)
Dog er jeg i tvivl om hvordan det gøres "rigtigt"..

Min første plan var denne: Koble vvb direkte på fremløb fra fyr (jeg har 3 vejs blandekreds ved fyret - sat til 60*) montere en AVTB ventil på returen til vvb og smide kapilar-røret op i vvb. AVTB ventilen stilles en smule højere end vvb's termostat, så vvb selv kobler varmelegmet ind, når/eller hvis jeg ikke har fyret.

Men hvad så når jeg ikke har fyret, og AVTB ventilen åbner i vvb, så vil jeg jo afkøle vvb. Hvordan undgår man dette?
Min første tanke var en 2 vejs zone ventil der lukker for fremløb til vvb, når fremløb er under 55* f.eks. Men er dette den rette måde? :shock:


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 146 gange
Modtaget likes: 280 gange

Re: Styring af VVB

Indlæg af svanggaard » 19 dec 2021 01:36

Jeg kører med en FJVR ventil på VVB. Det har fungeret fint i mange år og er nok den billigste/enkleste løsning.

Hvis fremløbstemperaturen falder vil du suge varme fra VVB. Jeg løste det tidligere ved at styre/slukke cirkulationspumpen med en termostat: https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... -046550050.

Jeg synes det er en fin løsning. Dels trækker man ikke varme ud af huset når fyret er koldt og dels sparer man strøm på cirkulationspumpen. Du kan stadig indstille elpatronen som "backup".

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Styring af VVB

Indlæg af pelle » 19 dec 2021 02:23

Jeg hjalp en med netop det problem med at varmen røg ud af v.beh. når temp. på fremløbet faldt. Vi benyttede blot en avtb ventil. Den lukker ved stigende temp. og åbner ved faldende temp. Den lavede vi om til en avta ventil. Det gøres let ved at vende ventilhuset fra en avtb ventil 180 grader. Altså du bytter om på føler og håndtag. Nu virker det som en avta. Den åbner ved stigende temp og lukker ved faldende. temp. Ventilen monterer du på enten fremløbet eller returen til din v.vandsbeholder. Men føleren skubbes ikke op i v.beholder, men placeres så den føler på fremløbet fra kedlen eller akkutanken. Det vil virke perfekt. køles anlægget vil der lukkes op i v.beholder. Når der er varme på anlægget åbner ventilen igen.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5471
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Styring af VVB

Indlæg af triumph » 19 dec 2021 09:04


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Styring af VVB

Indlæg af pelle » 21 dec 2021 12:08

pelle skrev:
19 dec 2021 02:23
Jeg hjalp en med netop det problem med at varmen røg ud af v.beh. når temp. på fremløbet faldt. Vi benyttede blot en avtb ventil. Den lukker ved stigende temp. og åbner ved faldende temp. Den lavede vi om til en avta ventil. Det gøres let ved at vende ventilhuset fra en avtb ventil 180 grader. Altså du bytter om på føler og håndtag. Nu virker det som en avta. Den åbner ved stigende temp og lukker ved faldende. temp. Ventilen monterer du på enten fremløbet eller returen til din v.vandsbeholder. Men føleren skubbes ikke op i v.beholder, men placeres så den føler på fremløbet fra kedlen eller akkutanken. Det vil virke perfekt. køles anlægget vil der lukkes op i v.beholder. Når der er varme på anlægget åbner ventilen igen.
Jeg skal lige efter mig selv her. Der var noget jeg glemte. Hvis du laver det på denne måde skal der også en FJVR ventil på returen til at bremse temp. og flovet med. Ellers pisker vandet bare igennem v.vandsbeholder konstant og din pumpe kommer på overarbejde. Men, ja.. Det kan laves på flere måder. Men, hvis du har en AVTb ventil liggende på lager kunne du fint gøre det her. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar