Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmetab ved automatisk luftudlader

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Varmetab ved automatisk luftudlader

Indlæg af svanggaard » 23 nov 2021 19:18

Jeg har 4 automatiske luftudladere i mit fyrrum som fungerer fortrinligt. Der er alle 60+ grader varme i et forholdsvist køligt fyrrum. Har lidt på fornemmelsen, at der tabes en del varme, og jeg kan se, at den type jeg har ikke må isoleres.

Med udgangspunkt i https://info.rockwool.dk/da/den-lille-t ... varme-ror/ og 4 luftudladere sjusser jeg mig frem til et tab på 50-60 Watt 24/7/365

Det tab kan jeg hurtigt kompensere for ved at smide lidt ekstra isolering i skunken eller på loftet. Jeg har derfor ikke tænkt mig at gøre noget ved luftudladerne foreløbigt. Men jeg er alligevel blevet nysgerrig; har jeg købt luftudladerne for billigt, eller om man kan lave en slags varmelås så tabet minimeres? Systemet er med lukket ekspansionsbeholder.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Varmetab ved automatisk luftudlader

Indlæg af BWJ » 23 nov 2021 21:31

Der sker intet ved at isolere dem, det er bare vigtigt at evt, vand kan løbe fra.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Varmetab ved automatisk luftudlader

Indlæg af svanggaard » 24 nov 2021 15:46

Jeg har flere gange oplevet at en aut. udlufter kan komme til at "svede" lidt. Kalkaflejringer eller løbespor fra vanddråber afslører det - vandet er som regel fordampet for længst. Det er klart, at hvis udlufteren pakkes for godt ind, bliver det svært at opdage, hvis der er utætheder.

Bortset fra det, synes jeg nu heller ikke det giver mening, at aut-udlufterne ikke må isoleres. Tror måske jeg vil se om jeg kan lave en slags isoleringshætte som sættes løst på.


Besvar