Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spørgsmål til fjernvarmeinstallation

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 146 gange
Modtaget likes: 280 gange

Re: Spørgsmål til fjernvarmeinstallation

Indlæg af svanggaard » 17 nov 2021 16:20

pelle skrev:
17 nov 2021 01:08
Men, der er ingen rum temp. styring med de returventiler. Der må man så afhængig af årstiden skrue lidt op eller ned for termostaterne. :)
Ser lige mit snit til at skyde et spørgsmål ind her 8) Findes der et system med motorventil og temperaturfølere (udendørs og returløbs temperatur) som man kunne sætte på nogenlunde plug'n'play? Dvs. af med termostathovedet og på med motoren i stedet - selve ventilen er den samme.

Måske enda en mekanisk version - en differenstermostat med to kapillarrør - et til at måle ude-temperatur og et til at måle returtemperatur?


akrag
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Spørgsmål til fjernvarmeinstallation

Indlæg af akrag » 19 nov 2021 04:04

Jeg var engang ansat hos en entreprenør og vi gravede fjernevarme i en by. For smeden. Smeden monterede så et ventilsæt inde i huset og tilsluttede "vores" slanger. Vi havde et hus hvor der boede en enlig dame og stikket skulle ind i soveværelset. Så langt, så godt. Da så det er sat op, råber smeden ud at vi kan åbne hanerne på stikledningen ude i hullet. Det gør vi. Og venter: Men hører ikke noget, så er det vel iorden? Efter en halv times tid siger min makker: "mærkeligt at de vinduer dugger"? Det viser sig at smeden ikke har set ventilerne var åbne og så var han gået. Skal hilse at sige der var vand i huset.....ISS Skadeservice blev tilkaldt, tror det blev dyrt!

Besvar