Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spørgsmål til fjernvarmeinstallation

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Mr B
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 feb 2018 12:40
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 4 gange

Spørgsmål til fjernvarmeinstallation

Indlæg af Mr B » 15 nov 2021 21:40

Hej,

Jeg har en kammerat, der har fjernvarme. Han vil gerne have lavet gulvvarme i nogle af rummene og beholde radiator i andre. Har er par spørgsmål, håber nogen har lyst til at hjælpe 🙂

1. Han har sådan en boks på væggen. Går ud fra at det er en Termix fjernvarmeunit til opvarmning af brugsvand. Er det korrekt? Er det det samme som en gennemstrømsvandvarmer?
20211115_163700.jpg

2. På returen sidder der en Danfoss FJV fjernvarmeventil. Går ud fra at den først åbner op når returvandet er koldt nok. Men er det retur fra vandvarmer eller retur fra radiatorer der går gennem den? Som det ses på billedet kommer der et rør fra gulvet, som går gennem FJV ventilen, og et rør fra toppen som går udenom ventilen og direkte videre til fjernvarme returstrengen ud af huset.
20211115_163526.jpg
20211115_163600.jpg
3. Hvis man vil koble gulvvarme til, så skal man vel bare koble på med systemet et sted på det fremløb og retur, som går til radiatorer - er det korrekt?

4. Hvordan er det nu med fjernvarme og påfyldning af vand samt udluftning? Skal/kan man lufte ud her, og fylder installationen selv op med vand fra fjernvarmenet?


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Spørgsmål til fjernvarmeinstallation

Indlæg af pelle » 16 nov 2021 00:59

1. Ja det er en Gennemstømsvandvarmer. En pladeveksler.
2. Det er returen fra vandvarmer der går til FJV ventilen. Og det er korrekt, ventilen åbner når temp. er lavere en den værdi den er sat til.
3. Gulvvarmen monteres på frem og retur, men der skal pumpe og shunt til.
4. Der skal luftes ud. Påfyldning kommer fra fjernvarmenettet.

Lige en lille "Aber dabei" Er der Differenstrykregulator på systemet ? Det ville være godt at have. Lige nu bøvler jeg med nogle radiatorer jeg har monteret med fremløbstermostater på et hus jeg har med fjernvarme. Det er bedst med fremløbs termostater, da de føler på temp. i rummet. Men, de virker ikke hvis trykforskellen er for stor mellem frem og retur. Så, der skal jeg lige have sådan en monteret. Da det problem er tilfældet her :-)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Mr B
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 feb 2018 12:40
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Spørgsmål til fjernvarmeinstallation

Indlæg af Mr B » 16 nov 2021 10:39

Mange tak for svar Pelle :)

Det er super.

Vedr. gulvvarme, så er det vel bare sådan en komplet unit med pumpe og shunt osv., ikke? Der er ikke behov for cirkulationspumpe på hele systemet som det fx er ved pillefyr (går ud fra at fjernvarmeværket leverer trykket)?

Hvordan lufter man det ud?
Tænker ikke man skal have automatuflufter monteret på rør som man fx gør ved pillefyr?

Tror ikke der er differenstrykregulator på systemet - der er stort set kun det man kan se på billederne. Tror nok det kører fint nok med radiatorer lige pt, har det noget at sige i forhold til gulvvarmen?

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Spørgsmål til fjernvarmeinstallation

Indlæg af Kruse » 16 nov 2021 11:22

Lyder til du har direkte fjernvarme, så bør du nok høre værket om hvad de har af regler om du må have autoudluftere. Er heller ikke sikker på man selv må lave det?
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Spørgsmål til fjernvarmeinstallation

Indlæg af pelle » 16 nov 2021 12:58

Hvis der er for stort trykforskel kan man få bøvl med fremløbs termostat ventiler. Returventiler er ikke så følsomme over for det. Jeg vil dog gerne have termostater på frem, da de lukker helt ned hvis der feks. er solindfald eller andet hvor rumtemp. stiger. Der vil en returventil jo åbne og lukke hele tiden, da der føles på returvandets temperatur. Ved ikke hvad det vil sige på gulvvarmen, hvis ikke der er differenstryk regulator på. Nok en god ide at tale med fjernvarme værket, om hvad regler er. Det gjorde jeg. Det havde de ikke noget imod. Får du vandskade er det dit problem. Ikke vores. Men, brugsvand fra det offentlige må man ikke selv røre ved.
Vandet pumpes ind fra fjernvarme. Så, der skal en pumpe og shunt til.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Spørgsmål til fjernvarmeinstallation

Indlæg af BWJ » 16 nov 2021 17:34

9½ ud af 10 fjernvarmeværker vil ikke have, at man selv roder i deres system, så vær helt sikker og få det på skrift.
Du skulle ofre lidt på at få en unit med veksler, så centralvarmevandet i huset er "dit eget", som det er nu, vil der ved en rør eller radiatorsprængning kontinuerligt blive fyldt vand på fra værket, du drømmer ikke om, hvor meget vand der kan være i et hus, og tro mig huset bliver totalt ødelagt af xxxx liter skoldhedt fjernvarmevand :shock: :( :( :(
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Mr B
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 feb 2018 12:40
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Spørgsmål til fjernvarmeinstallation

Indlæg af Mr B » 16 nov 2021 19:40

Tal for svar alle 🙂

Ja, det er direkte fjernvarme.

Men er det korrekt forstået at der kun er brug for pumpe på gulvvarmekredsen, idet vandet fra fjernvarmen allerede er tryksat?

Ingen der har kommentarer til udluftning?

Og bare rolig - vi skal nok huske at gå i dialog med fjernvarmen, men indtil nu er det hele blot på research-stadiet.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Spørgsmål til fjernvarmeinstallation

Indlæg af BWJ » 16 nov 2021 20:14

Mr B skrev:
16 nov 2021 19:40
Tal for svar alle 🙂

Ja, det er direkte fjernvarme.

Men er det korrekt forstået at der kun er brug for pumpe på gulvvarmekredsen, idet vandet fra fjernvarmen allerede er tryksat?

Ingen der har kommentarer til udluftning?

Og bare rolig - vi skal nok huske at gå i dialog med fjernvarmen, men indtil nu er det hele blot på research-stadiet.
Manuel udluftning er det mest sikre ved direkte fjernvarme, fordi de fleste værker tilsætter glycol (fedtet stads) som vil få aut udluftere til at sætte sig fast.
Mht. pumpe er det helt korrekt. nb. ofte bruger folk kun en fjvr ventil på returen og sparer pumpeshunt - når vi taler støbt gulv og d- fjernvarme.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Mr B
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 feb 2018 12:40
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Spørgsmål til fjernvarmeinstallation

Indlæg af Mr B » 16 nov 2021 20:54

BWJ, tak for svar 🙂

Sætter man typisk udluftning på frem eller retur? Går også ud fra at der er udluftet på de gulvvarmeshunts man køber.

Hvis man undlader pumpeshunt og sætter en fjvr ventil, så går jeg ud fra at man 'måler på temp på returvandet fra gulvvarmen. Så den først åbner når det er faldet til x antal grader. Men den kan man vel ikke bruge når der er tale om flere kredse, og så kan man ikke regulere temperatur i rummene, er det korrekt? Kan godt se at det er fint til en enkelt kreds i fx et badeværelse, men hvis man skal lave 'rigtig' gulvvarme med flere kredse, er det så ikke bedst at køre med shunten og pumpen?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Spørgsmål til fjernvarmeinstallation

Indlæg af pelle » 17 nov 2021 01:08

Du kan faktisk godt få et rigtig fint gulvarmesystem i beton med Fjvr returventiler uden shunt og pumpe som BWJ skriver. Der skal blot laves mange små kredse. Altså få meter i hvert kreds. Ellers kan temp. godt blive for høj i en del af kredsen. Der skal naturligvis en fjvr ventil monteres på returen på hvert kreds. Og gør du så noget smart som det jeg har gjort herhjemme, så kobler du fremløb tilgangen på fremløb fordeler røret i den ene side og du kobler returafgangen på retur fordeler røret i den anden side. Så, har hvert kreds nogenlunde samme betingelser i flow og du slipper for at have nogen form for indregulering af kredsene. VVserne kikker bare dumt på mig, når jeg fortæller om det diagonal tilslutning. Min søn der også er vvser kan jo så konstatere jeg har samme temp. i alle gulvene herhjemme. Der er en kuglehane på hver streng, men de står alle fuld åben, altid. Man kalder det vendt retur. Eller tickelmann princippet. Men, der er ingen rum temp. styring med de returventiler. Der må man så afhængig af årstiden skrue lidt op eller ned for termostaterne. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar