tilslutning af brændefyr til gulvvarme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: tilslutning af brændefyr til gulvvarme

Indlæg af svanggaard »

Det første jeg ville tjekke er om termostatventilen i gulvvarmeshunt hænger. Dernæst tænker jeg at der helt sikkert er luft i systemet - du har jo nok haft anlægget tømt for nyligt.

Har du flyttet cirkulationspumpen ved fyret? Der er ikke noget galt med placeringen som sådan, men min erfaring er at det kører bedst når den sidder på retur'en. Der er dog helt sikkert andre som har en anden holdning til placering - med søg evt. på "KEP" herinde på forum.

PeterG
Stoker I
Stoker I
2
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11 okt 2021 14:17
Blevet takket: 1 gang

Re: tilslutning af brændefyr til gulvvarme

Indlæg af PeterG »

Jeg har ikke flyttet cirkulationspumpen. Men nu har skruet helt op for shuntens termostat. Skruet flowet op på gulvarmen og åbnet helt op for ventilerne. Jeg har udskiftet ekspansionen med en sikkerhedsventil, kun lige som forsøg, bliver skiftet tilbage. Fyret står til 40 gr og nu kommer der varmt vand ud i gulvvarmen. Så nu prøver jeg at lade det være et par timer.
PeterG
Stoker I
Stoker I
2
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11 okt 2021 14:17
Blevet takket: 1 gang

Re: tilslutning af brændefyr til gulvvarme

Indlæg af PeterG »

TUSINDE TAK FOR AL HJÆLPEN. Nu kører det med den åbne ekspansion genmonteret. Hvad var så problemet: mit kedel setup med den åbne ekspansion er et helvede at udlufte. Jeg havde ikke åbnet ordentligt for flowet i min nye gulvarmeshunt, hvilket betød at vandet hellere ville ud af ekspansionen end frem til gulvvarmen. Olietanken løb selvfølgelig tør, så jeg måtte ud og løfte den i den ene ende, så er der lige 50 liter mere, men fremover bliver der fyret med brænde. Var det værd at bruge så meget tid og energi på noget der skal væk til fordel for luft til vand? Det synes jeg, jeg lærer noget og nu har jeg gratis varme fra de træer jeg har fældet.
Tak for hjælpen. Nu skal jeg til at lege med gulvarmen.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: tilslutning af brændefyr til gulvvarme

Indlæg af svanggaard »

Godt du fik varme på. Hvis der er frisk vand på anlægget skal du nok forvente at der går en rum tid inden luften er helt væk. Tror du skal holde ekstra øje de næste par uger.

Besvar