Er stålskorsten nødvendig

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Kotuzov
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31 dec 2020 18:14

Er stålskorsten nødvendig

Indlæg af Kotuzov »

Hej
Jeg har gravet fjernevarmekabel og en masse andet ned mellem stuehus og længe. Så nu skal jeg lave fyrrum. Jeg satser på piller i første omgang. Kigger på noget Easypell eller noget RTB. Sidstnævnte kondenserer og kræver formelt stålskorsten, men er det virkeligt nødvendigt? Og hvordan skal jeg gribe det an, når jeg gerne vil have to varmekilder på skorstenen? Planen er, at pillekedlen skal stå i fyrrummet, og så skal der på den anden side af væggen stå en pilleovn med konvektionsblæser eller en brændeovn og varme et værksted op efter behov. Egentligt havde jeg tænkt at mure (oplime) en elementskorsten - sådan en Schiedel dobbeltmodul, men det er jo lidt tosset at lave en helt ny muret skortsten for så at skulle fore den. Det kan også være, jeg bare skal gå efter en stålskorsten, men jeg har ikke set stålskorsten, hvor man kan koble to ovne på... Hvad gør jeg bedst? Måske skal jeg satse alene på pillekedlen og så en frem og retur gennem væggen til en kalorifere, der kan tændes efter behov - erfaringer med det? tak!MVH Niels

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Er stålskorsten nødvendig

Indlæg af pille bruger »

Kotuzov skrev: 15 sep 2021 23:09 Hej
Jeg har gravet fjernevarmekabel og en masse andet ned mellem stuehus og længe. Så nu skal jeg lave fyrrum. Jeg satser på piller i første omgang. Kigger på noget Easypell eller noget RTB. Sidstnævnte kondenserer og kræver formelt stålskorsten, men er det virkeligt nødvendigt? Og hvordan skal jeg gribe det an, når jeg gerne vil have to varmekilder på skorstenen? Planen er, at pillekedlen skal stå i fyrrummet, og så skal der på den anden side af væggen stå en pilleovn med konvektionsblæser eller en brændeovn og varme et værksted op efter behov. Egentligt havde jeg tænkt at mure (oplime) en elementskorsten - sådan en Schiedel dobbeltmodul, men det er jo lidt tosset at lave en helt ny muret skortsten for så at skulle fore den. Det kan også være, jeg bare skal gå efter en stålskorsten, men jeg har ikke set stålskorsten, hvor man kan koble to ovne på... Hvad gør jeg bedst? Måske skal jeg satse alene på pillekedlen og så en frem og retur gennem væggen til en kalorifere, der kan tændes efter behov - erfaringer med det? tak!MVH Niels
Du skal have fat i fejer.
Det er ham der skal godkende opsætning og installation :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Er stålskorsten nødvendig

Indlæg af Jens »

Du kan sagtens have 2 kedler på en stålskorsten. Men ja spørg din skorstensfejer, så der ikke bliver bøvl efterfølgende.
Der kan vist også være noget med afstand fra skorsten til eventuelle 1.sals vinduer i beboelsen.
Men iøvrigt ville jeg nok satse på noget opvarmning til værkstedet leveret fra pillefyret.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Besvar