Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spørgsmål vedr. varmeinstallation med gulvvarmeblandekreds og VVB

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
ENIM
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 07 mar 2021 12:43
Mit fyr: Easypell 16 kW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træpiller, Barlinek 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 2-25 kg
Årligt forbrug: ca. 5 ton
Geografisk sted: Horsens

Spørgsmål vedr. varmeinstallation med gulvvarmeblandekreds og VVB

Indlæg af ENIM » 06 jun 2021 10:53

Hej

Jeg er den lykkelige ejer af et pillefyr, som benyttes til opvarmning af et parcelhus med gulvvarme og til at lave varmt brugsvand. Det sker med den viste varmeinstallation, som grundlæggende består af en blandekreds for gulvvarme og en varmtvandsbeholder (VVB) udover den obligatoriske shuntkreds ved pillefyret. Den vedhæftede pdf-fil viser installationen skematisk i form af et diagram.

Problemet er, at temperaturen på fremløbet til gulvvarme nogle gange kommer op på 50-60 grader C, som langt overstiger de 40 grader C, som shuntventilen i blandekredsen er sat på. Jeg har efterhånden fundet ud af, at problemet skyldes, at returvandet fra varmtvandsbeholderen kan være ret varmt og løbe direkte i fremløbet til gulvvarme udenom shuntventilen.

Er der nogen, der har et bud på en løsning på dette problem? Jeg overvejer at forsøge at flytte returen fra varmtvandsbeholderen til position A i installationen eventuelt med en kontraventil, som skal forhindre, at returvandet løber baglæns ind i blandekredsen, men jeg ved ikke, om det eventuelt kan give andre problemer i installationen.

Med venlig hilsen
Erik
Vedhæftede filer
Varmeinstallation med gulvvarmeblandekreds og VVB.pdf
(837.99 KiB) Downloadet 128 gange


pendec

Re: Spørgsmål vedr. varmeinstallation med gulvvarmeblandekreds og VVB

Indlæg af pendec » 06 jun 2021 12:01

Enig, jeg tror også pos. A er det rigtige sted, og så længe pumperne kører, så tror jeg ikke du skal tænke på kontraventil.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Spørgsmål vedr. varmeinstallation med gulvvarmeblandekreds og VVB

Indlæg af Bri_Jac » 10 jun 2021 21:01

pendec skrev:
06 jun 2021 12:01
Enig, jeg tror også pos. A er det rigtige sted, og så længe pumperne kører, så tror jeg ikke du skal tænke på kontraventil.
JA enig med Pendec


Besvar