Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Byttet om på frem og retur

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Byttet om på frem og retur

Indlæg af Fiffer » 02 apr 2021 20:52

Sker der noget ved der er byttet om på frem og retur på gulvvarmechunt? Mvh.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.


pendec

Re: Byttet om på frem og retur

Indlæg af pendec » 02 apr 2021 21:11

Det må der jo gøre, når pumpen gerne skulle fungere korrekt, og sidder ved FREM normalt?
Der er også en ensretter (aner ikke vvs term) i den ende på min som er RETUR, der kan du godt sende det frem men pumpen vil jo modarbejde når det kommer ud modsatte vej, og kan ikke komme forbi den "ensretter"

Ikke at glemme du måler temp ved returen og ikke fremløb? Vil jeg mene.

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Byttet om på frem og retur

Indlæg af Fiffer » 02 apr 2021 21:27

Men kan det køre alligevel?
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Byttet om på frem og retur

Indlæg af Fiffer » 02 apr 2021 21:30

Det er fordi jeg har både pillefyr og gasfyr, og det er så blevet vendt forkert, det er kun når gasfyret en sjælden gang bliver brugt til backup det er aktuelt
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

pendec

Re: Byttet om på frem og retur

Indlæg af pendec » 02 apr 2021 21:41

Fiffer skrev:
02 apr 2021 21:27
Men kan det køre alligevel?
Nej, jeg tvivler men så igen, jeg kender ikke din gulvvarme installation, måske er det ikke lavet som de mest almindeige systemer, og du kan sende det ind begge veje. Jeg tror dog du har meget af det samme som os andre.

I 2005 havde jeg en mærkelig gulvvarme installation uden shunt, den sendte max varme ud i kredse når de var åbne og man brændte næsten fødderne i køkken.
På sådan et setup ville det nok virke finde at gå den forkerte vej igennem, for det var ikke temp måler eller noget som bremsede det.

Når du nævner shunt, så har du nok det rigtige system, og ingen chance for at vende rundt på frem/retur.

MÅSKE, hvis pumpe slukkes, så vil det dog ikke gen-cirkulere men så kommer det jo bare ud igennem termostat, hvis du også fjerner den?


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Byttet om på frem og retur

Indlæg af BWJ » 02 apr 2021 21:52

Fiffer skrev:
02 apr 2021 20:52
Sker der noget ved der er byttet om på frem og retur på gulvvarmechunt? Mvh.
Hvis du mener slangerne, så nej.
Hvis det er slangerne, så får det kun betydning hvis man har store viduespartier, hvor man har prioriteret fremløb for at kompensere for kuldenedfald.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Byttet om på frem og retur

Indlæg af Fiffer » 02 apr 2021 23:29

pendec skrev:
02 apr 2021 21:41
Nej, jeg tvivler men så igen, jeg kender ikke din gulvvarme installation, måske er det ikke lavet som de mest almindeige systemer, og du kan sende det ind begge veje. Jeg tror dog du har meget af det samme som os andre.

I 2005 havde jeg en mærkelig gulvvarme installation uden shunt, den sendte max varme ud i kredse når de var åbne og man brændte næsten fødderne i køkken.
På sådan et setup ville det nok virke finde at gå den forkerte vej igennem, for det var ikke temp måler eller noget som bremsede det.

Når du nævner shunt, så har du nok det rigtige system, og ingen chance for at vende rundt på frem/retur.

MÅSKE, hvis pumpe slukkes, så vil det dog ikke gen-cirkulere men så kommer det jo bare ud igennem termostat, hvis du også fjerner den?

Fandt lige rørtang og pakgarn frem, og skruede skidtet rigtig sammen, nu render vandet den rigtige vej igen, tak for input:)
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

cardude
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 100
Tilmeldt: 27 maj 2010 13:17
Mit fyr: Baxi Multiheat 4.0
Areal: 700 M2
Brændsel: Piller fra Danish Agro
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ~18 ton
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Byttet om på frem og retur

Indlæg af cardude » 04 apr 2021 07:30

Jeg er en gang kommet ud til en større virksomhed som altid havde haft problemer med at deres gulvvarme i vente værelset! (+10 år) det virkede kun sporadisk og meget sjældent jeg var den 5 vvs'er der kiggede på det.
Jeg undersøgte og undersøgte og fandt i første omgang en temperatur dyklomme der var monteret så det stortset forhindrede en hver form for fremløb. Jeg ændrede installationen så der var flow i den del igen og sagde at jeg mente at have fundet fejlen.
De ringede og sagde at det virkede altså stadig ikke.
Jeg tog et laser termometer med for jeg havde haft en svag fornemmelse for at der var byttet på frem og retur.
Ved målinger med laser termometer kunne jeg konstatere at retur tilsyneladende var lidt varmer end fremløb.
Installationen var lavet i et lille skab med trang plads og det ville være det rene lorte arbejde at lave det om så frem og retur til shuntn blev byttet. Men jeg besluttede at eftersom at 4 andre til dato ikke havde kunne fikse der så var problemet nok det jeg mente det var.
5 timer senere var rørene byttet og lortet virkede.

Den lidt høje Regning betalte de gladeligt når så mange andre ikke havde kunne lave det.
Men det virkede perfekt siden og jeg fik en fast og meget glad kunde.


Besvar