Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad koster følgende

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Jens426
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 03 aug 2020 20:45

Hvad koster følgende

Indlæg af Jens426 » 16 feb 2021 17:11

Lige nu har jeg i mit fyrrum et pillefyr og en pillebeholder.

Jeg vil gerne have det fjernet og installeret et atmos forgasser kedel med akkumuleringstank.

Jeg har fået 1 VVS til at kigge på det og han siger det koster ca 20.000 for installation uden fyret og akkumuleringstank.

Spørgsmål
Jeg har ingen erfaring hvad billig og normale priser er for sådan en installation.

Lyder det rigtig.

Nogle meninger, hvad priser ligger på her, hvis det er andre folk der skal betales for at lave det.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Hvad koster følgende

Indlæg af svanggaard » 16 feb 2021 19:06

Det er ikke så let at svare på ud fra din beskrivelse.
Hvis installationen skal laves rigtigt får du, ud over fyr og akkutank, brug for ekspansionsbeholder, laddomat, rør/fittings, udluftere, isolering, røgrør samt strøm til fyret. Måske skal der laves en blandesløjfe ind mod huset så du kan regulere fremløbstemperaturen lidt ned ift. top af akkutank. Måske skal det gamle fyr pilles ned og der kan være tilpasning af rørgennemføring til skorstenen. Hvis alle disse dele er med i tilbuddet er prisen umiddelbart meget fin.

Hvis de 20k alene dækker timeprisen virker det dyrt. Men nu er jeg også Nordjyde :| .

Min lille ATMOS DC 18 S kedel står vel i ca. 25.000,- med det hele. Brugt akkutank, en brugt cirkulationspumpe og lidt forskellige brugte fittings - resten nyt. Jeg brugte ca. 2 dage på at installere selv. Jeg lånte en gevindskærer og min store knægt hjalp lidt med at bugsere kedel og tank - ellers selvhjulpen med resten.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hvad koster følgende

Indlæg af triumph » 16 feb 2021 21:42

smeden skal vel have 550 i timen / 5000 om dagen + 5000 i stumper (shunt/cirkulationspumpe/fittings)
Det er vanskeligt at gætte på hvor meget der skal laves om. med der er da noget arbejde i at montere akumuleringstank + brændefyr
Min far havde selv fjernet et brændefyr + 2 akumuleringstanke inkl. alt rørføring.
Han fik monteret et pillefyr, en ny vvb med vv prioritering, inkl komplet ny rørføring.
pillefyr skulle skilles ad for at komme ned i kælderen, og samles igen.
Smeden arbejdede som besat. det tog ham 1½ dag ink. indkøring. Og så var han ude 2 gange mere (Af årsager han ikke kunne gøre for (en rumtermostat der var noget ustabil))
Så hvis man regner 2 mand ½ dag til nedtagning + 1½ dag til montage + ½ dag til diverse = 3½ dag = 14.438 kr v 550/t + 5000 i stumper. Så er det vel ikke helt ved siden af ?

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Hvad koster følgende

Indlæg af Jens » 17 feb 2021 12:12

Hvis der er den mindste mulighed, så ville jeg beholde pillefyret som supplement.
Et brændefyr selvom det er med akkumuleringstank, kræver altså rigtig meget arbejde til fyring, brændesavning, kløvning og transport, OG hvis man skal på vinterferie eller sygehus, så er det noget nemmere at få nogle til at passe et pillefyr fremfor et brændefyr.

Den tid der bruges på alt vedrørende brænde og fyring, der kan man altså købe rigtig mange træpiller, hvis man i stedet bruger tiden på lønnet arbejde, - og pillerne giver så en større frihed, hvor man ikke er bundet af brændefyret.

Jeg startede med en Atmos 32kw og akkumuleringstank, - allerede den første vinter blev der sat et pillefyr ind, - at være bundet af altid at skulle hjem og fyre når der var lidt vintertemperaturer, det er mit liv for kort til.
Jeg er så komfortabel anlagt, at jeg ønsker altid at komme hjem til et varmt hus, - jeg syntes det virkede meget tillokkende med brændefyret og akkumuleringstanken, - men virkeligheden var bare, at det begrænsede mulighederne for at være impulsiv, - ikke lige tage på weekendtur, ikke lige forsætte i by efter arbejde, - eller jo det kan man jo godt, men det er så et koldt hus der venter.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Hvad koster følgende

Indlæg af svanggaard » 17 feb 2021 14:03

Jens skrev:
17 feb 2021 12:12
Hvis der er den mindste mulighed, så ville jeg beholde pillefyret som supplement.
Det kan jeg kun tilslutte mig. Selv med en stor akkutank skal der fyres ofte i vinterperioden. Det er en rigtig god idé at ha' et pillefyr, elradiator, varmepumpe eller andet som kan overtage når akkutanken er kold. Backup-løsningen behøver måske ikke at kunne dække hele varmebehovet.

Personligt varmer jeg ca. 60/40 med brændekedel/pillefyr i vinterperioden (skifter automatisk til pillefyr ved kold akkutank). Jeg kunne godt hente en større del af varmen fra brændekedlen, men det ville forudsætte, at jeg efterfyldte kedlen en gang eller 2 mere inden turen til kontoret om morgenen. Godt nok er jeg morgenmenneske, men der er grænser for galskaben og jeg skal også nå 1,5L kaffe og 15-20 emails. Så i praksis fyres der nogle gange hen over aftenen - og så må varmen i akku række så langt den kan.

Om sommeren er fordelingen nærmere 90/10 i brændekedlens favør. Her rækker akkutanken til mange timers forbrug. Og det på trods af teenagebørn som sætter en ære i at tømme vores 110l metro VVB - flere gange om dagen. Godt jeg har eget vandværk.

Jeg kunne godt optimere både sommer- og vinter drift med mere isolering, tidsstyring af cirkulationspumpe og større akkutank. Men med de forholdsvis beskedne varmeudgifter jeg har nu, kan det simpelthen ikke betale sig.

Jeg satte ATMOS ind fordi jeg godt kan lide at arbejde med brænde og vil kunne styre varmeudgifterne 100% uden at gøre konen sur. Bliver det for dyrt at købe træpiller må jeg svinge motorsaven lidt mere. Jo mere brænde desto færre træpiller.


Barragan
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 23 dec 2022 14:52

Re: Hvad koster følgende

Indlæg af Barragan » 23 dec 2022 14:56

svanggaard skrev:
16 feb 2021 19:06
Det er ikke så let at svare på ud fra din beskrivelse.
Hvis installationen skal laves rigtigt får du, ud over fyr og akkutank, brug for ekspansionsbeholder, laddomat, rør/fittings, udluftere, isolering, røgrør samt strøm til fyret. Måske skal der laves en blandesløjfe ind mod huset så du kan regulere fremløbstemperaturen lidt ned ift. top af akkutank. Måske skal det gamle fyr pilles ned og der kan være tilpasning af rørgennemføring til skorstenen. Hvis alle disse dele er med i tilbuddet er prisen umiddelbart meget fin.

Hvis de 20k alene dækker timeprisen virker det dyrt. Men nu er jeg også Nordjyde :| .

Min lille ATMOS DC 18 S kedel står vel i ca. 25.000,- med det hele. Brugt akkutank, en brugt cirkulationspumpe og lidt forskellige brugte fittings - resten nyt. Jeg brugte ca. 2 dage på at installere selv.
Det är ett ganska högt pris, jag betalade inte mer än 17 000 för det arbetet.


Besvar