Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Akkumuleringstank til Atmos 25 kw

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
chris-T
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23 jan 2021 09:34

Akkumuleringstank til Atmos 25 kw

Indlæg af chris-T » 23 jan 2021 09:58

Hej
Jeg har en Atmos 25 kw opsat fra ny i 2014. I perioden efter har jeg haft 2 1000 l akkumuleringstanke med vandtank og solspiral fra "Austria Email Ag ". Den første tank holdt til september 2016 - der var kommet en utæthed i toppen. Og på grund af isoleringen havde den været skjult i et stykke tid. Den blev udskiftet på garanti med den klausul at der skulle en tilsvarende tank i stedet. Den blev skiftet ind i august 2017. Den holdt til oktober 2019 eller måske før på grund af isoleringen. Der er skrevet til leverandøren i november 2020, men på nuværende tidspunkt er der ikke indløbet svar på om han vil gøre noget ved det.
Så nu skal jeg prøvet at finden en anden akkumuleringstank med vandtank og solvarme-spiral - gerne med lidt mere holdbarhed end det jeg indtil nu har prøvet. Det siver stadig fra tanken, så det er jo ikke godt at vide hvor længe det bare siver.
Skulle der være nogen der kan foreslå en anden løsning end med akkumuleringstank med vandtak og solvarme-spiral var det måske en mere holdbar løsning.

På forhånd tak
Christian


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Akkumuleringstank til Atmos 25 kw

Indlæg af John Skov Jensen » 23 jan 2021 13:53

Afh af hvordan dit anlæg er strikket sammen kan du lade solfangeren overføre varme til akku via kedelkredsen med en pladeveksler

Min egen solfanger er tilkoblet på den måde, med egen trykeksp. Kreds

chris-T
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23 jan 2021 09:34

Re: Akkumuleringstank til Atmos 25 kw

Indlæg af chris-T » 23 jan 2021 15:16

Som det er nu går solfanger direkte til spiralen i akk. Men det er vel spørgsmål om uger før den bliver for utæt.
Så der skal jo strikkes noget nyt til Atmos 25 kw (fastbrændsel) enten i form af en anden akk.(håber at der var nogen der havde gode erfaringer med en anden model end "Austria Email Ag ") eller hvis det kan betale sig at adskille vandtank fra akk
Solfanger er 5 stk a 1½ m2


Besvar