Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulvvarme i fyrrum

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
gunni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17 aug 2008 10:54

Gulvvarme i fyrrum

Indlæg af gunni » 15 dec 2020 21:35

I en lade skal jeg have mit nye fyrrum samt et tilstødende rum på ca. 15m2 hver. De bliver ny opbygget med nyt gulv loft osv. og et RTB Phoenix 30kw. jeg er i tvivl om hvordan jeg får noget varme i de to rum (Ved at bruge pillefyret) så de kan holdes frostfrie 8-12 grader.

Fra fyrrummet har jeg nedgravet calpex rør til huset, i huset sidder vvb og jeg vil gerne have vv-prioritering med 3-vejs ventil. Jeg har så forstået at jeg ikke må have noget på fremløbet før 3-vejs ventilen (det giver jo god mening) det gør jo så at jeg ikke kan sætte en standart radiator i hver rum, hvad gør jeg så?

Jeg kunne egentligt godt tænke mig at lave gulvvarme, nu jeg alligevel skal støbe gulv. Kunne jeg lade returvandet løbe gennem gulvvarmerørerne med en returventil (FJVR) og returløbstermostat på. Ville det virke og vil jeg kunne styre temperaturen?


gunni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17 aug 2008 10:54

Re: Gulvvarme i fyrrum

Indlæg af gunni » 18 dec 2020 09:30

Slet ingen? 🙁

Der er måske ved at være dødt her inde, man skal måske bruge en Facebook-gruppe i stedet for 😢

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Gulvvarme i fyrrum

Indlæg af Lintz » 18 dec 2020 09:38

gunni skrev:
18 dec 2020 09:30
Slet ingen? 🙁

man skal måske bruge en Facebook-gruppe i stedet for 😢
Det tror jeg såmænd ikke - Plejer nu nok at være nok der melder ind på problemstillinger.
Måske den rette ikke lige har fået kigget.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Gulvvarme i fyrrum

Indlæg af john_madsen » 18 dec 2020 10:32

Du kan uden problemer koble enten radiatorerer eller gulvvarmen ved fyret på fremløbet fra fyret. Den smule varme der bliver brugt i rummene, vil være ubetydelig for VV prioritering inde i huset.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Gulvvarme i fyrrum

Indlæg af thy » 18 dec 2020 13:02

helt enig..vil dog nævne har 120m2 noget isoleret fyrrum værksted,og det er godt og vel frostfrit bare med fyret..

har dog ca 30m isoleret rør til og fra fyret men tænker de giver noget også

så hvis det er nemt for dig at lave varme instalationen vil det altid være lækkert lige at ku varme noget ekstra,hvis man lige skal gå og lave noget i vinterhalvåret

den varme du måske vil bruge hæver rumtemp og der ved også indsugningsluften til fyret,som så sparer lidt der

bruger calofaire til mit..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


gunni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17 aug 2008 10:54

Re: Gulvvarme i fyrrum

Indlæg af gunni » 18 dec 2020 21:38

Tak for svar. Jeg har også selv tænkt på om den smule varme kunne gøre så meget ved vv prioritering, hvis nu at jeg nægter at have en shunt med pumpe bare for de to rum, er der så en måde jeg kan have gulvvarme uden? Jeg tænker at 60-70 graders varmt vand ikke kan sendes direkte i gulvet, selvom der jo ikke er trægulv men kun beton og epoxy-maling?

Men jeg ville gerne “spare” vægpladsen ved radiator ved at lave gulvvarme hvis jeg kan!

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Gulvvarme i fyrrum

Indlæg af thy » 18 dec 2020 22:26

gunni skrev:
18 dec 2020 21:38
Tak for svar. Jeg har også selv tænkt på om den smule varme kunne gøre så meget ved vv prioritering, hvis nu at jeg nægter at have en shunt med pumpe bare for de to rum, er der så en måde jeg kan have gulvvarme uden? Jeg tænker at 60-70 graders varmt vand ikke kan sendes direkte i gulvet, selvom der jo ikke er trægulv men kun beton og epoxy-maling?

Men jeg ville gerne “spare” vægpladsen ved radiator ved at lave gulvvarme hvis jeg kan!
måske det er nok med returens varme til gulvvarme
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Gulvvarme i fyrrum

Indlæg af 383CI » 19 dec 2020 07:33

gunni skrev:
15 dec 2020 21:35
I en lade skal jeg have mit nye fyrrum samt et tilstødende rum på ca. 15m2 hver. De bliver ny opbygget med nyt gulv loft osv. og et RTB Phoenix 30kw. jeg er i tvivl om hvordan jeg får noget varme i de to rum (Ved at bruge pillefyret) så de kan holdes frostfrie 8-12 grader.

Fra fyrrummet har jeg nedgravet calpex rør til huset, i huset sidder vvb og jeg vil gerne have vv-prioritering med 3-vejs ventil. Jeg har så forstået at jeg ikke må have noget på fremløbet før 3-vejs ventilen (det giver jo god mening) det gør jo så at jeg ikke kan sætte en standart radiator i hver rum, hvad gør jeg så?

Jeg kunne egentligt godt tænke mig at lave gulvvarme, nu jeg alligevel skal støbe gulv. Kunne jeg lade returvandet løbe gennem gulvvarmerørerne med en returventil (FJVR) og returløbstermostat på. Ville det virke og vil jeg kunne styre temperaturen?
Hvis du har behov for 30 Kw og laver VVB pilotering med en 3 vejs ventil er det, med 98% sikkerhed, dømt til at gå fuldstændigt galt. Ikke bare galt, men ubrugeligt galt.
Hvis ikke din VVB er på mange tusinde liter og spiralen tilsvarende stor.
Du har selv fat i noget, der er ikke varme på fremløbet ved prio på VVB. Hvis dit fyr så står og yder 20Kw og VVBèn kalder på varme slår du de 20Kw aftag fra og køre over på VVBèn der (almindeligtvist) kun kan tage 3-4 stykker mens fyret yder 20. Så skyder temperaturen langt over på fyret der lukker ned.
Hvis det er for at undgå at varme huset op om sommeren, så lav det så huset kan lukkes af i stedet.

Hvorfor vil du køre returvandet gennem gulvet? Det giver ingen mening, du ved ikke hvor varmt det er og får derfor svært ved at styre temperaturen i rummet.
Kedlen skal alligevel have mindst 55 grader i bunden så det giver ingen mening at fokusere på at få returen langt ned, den shuntes alligevel op henne ved kedlen.

Jeg ville lave en sløjfe og shunte den langt ned i stedet, så det køre helt lige som almindelig gulvvame.
De fleste gode og brugbare løsninger er dem der anvendes i almindelighed, for hvis "Ole Opfinders" var bedre var det dem folk brugte.


Forhåbentligt ikke mere FB til "den slags her" det er komplet umuligt at overskue, her er emnerne da delt lidt op og der svares, mere eller mindre fokuseret og relevant, i trådene. I stedet for en stor rodebunke af problemstillinger der, som oftets kunne løses med en indregulering lidt over det almindelige plan med "afvejning" og O2 klare det hele.

gunni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17 aug 2008 10:54

Re: Gulvvarme i fyrrum

Indlæg af gunni » 19 dec 2020 21:57

383CI skrev:
19 dec 2020 07:33
Hvis du har behov for 30 Kw og laver VVB pilotering med en 3 vejs ventil er det, med 98% sikkerhed, dømt til at gå fuldstændigt galt. Ikke bare galt, men ubrugeligt galt.
Hvis ikke din VVB er på mange tusinde liter og spiralen tilsvarende stor.
Du har selv fat i noget, der er ikke varme på fremløbet ved prio på VVB. Hvis dit fyr så står og yder 20Kw og VVBèn kalder på varme slår du de 20Kw aftag fra og køre over på VVBèn der (almindeligtvist) kun kan tage 3-4 stykker mens fyret yder 20. Så skyder temperaturen langt over på fyret der lukker ned.
Hvis det er for at undgå at varme huset op om sommeren, så lav det så huset kan lukkes af i stedet.

Hvorfor vil du køre returvandet gennem gulvet? Det giver ingen mening, du ved ikke hvor varmt det er og får derfor svært ved at styre temperaturen i rummet.
Kedlen skal alligevel have mindst 55 grader i bunden så det giver ingen mening at fokusere på at få returen langt ned, den shuntes alligevel op henne ved kedlen.

Jeg ville lave en sløjfe og shunte den langt ned i stedet, så det køre helt lige som almindelig gulvvame.
De fleste gode og brugbare løsninger er dem der anvendes i almindelighed, for hvis "Ole Opfinders" var bedre var det dem folk brugte.


Forhåbentligt ikke mere FB til "den slags her" det er komplet umuligt at overskue, her er emnerne da delt lidt op og der svares, mere eller mindre fokuseret og relevant, i trådene. I stedet for en stor rodebunke af problemstillinger der, som oftets kunne løses med en indregulering lidt over det almindelige plan med "afvejning" og O2 klare det hele.
Tak for det gode svar, det med vvb prioritering du skriver er nyt for mig jeg havde forstået at det var sådanne man gjorde, også for at man ikke kan komme til at trække varmen ud af vvb når fyret er slukket? Der er da mange der køre med 3-vejs ventil og virkelig mange indlæg her på Forum der anbefaler det. Hvordan syntes du så det er bedst at lave det?

Er der en måde jeg kan lave gulvvarme shunt uden en pumpe? jeg syntes det er lidt vildt til de to rum, så sætter jeg nok bare radiatore op.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Gulvvarme i fyrrum

Indlæg af triumph » 20 dec 2020 00:20

Du behøver ikke en shunt.
En shunt sikre en ensartet temperatur over hele gulvet, og at der ikke er områder der udsættes for høj temperatur (hvilket trægulve ikke kan tåle) men det er vel ligemegetke i et fyrrum. Du kan bare lægge gulvvarme slanger. Det er bedst at lægge dem så frem og retur ligger skiftevis, så bliver temperatur på gulvet mest ensartet.
Du kan bruge en radiator ventil der måler temperaturen på retur vandet, i stedet for rumtemperatur, da rumtemperatur termostater ikke altid virker så godt til gulvvarme, da der går langt tid fra der kaldes på varme, til temperaturen stiger i rummet, og når først de mange tons beton er varmet op, får man oversving


Besvar