Vrøvl og problemer med gulvvarme samt radiatorer

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Juletraes_bonden
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11 dec 2020 12:39

Vrøvl og problemer med gulvvarme samt radiatorer

Indlæg af Juletraes_bonden »

Hej alle.
Jeg håber der sidder nogen derude og måske kan være behjælpelig, med et frisk syn på mine udfordringer?

Jeg købte endnu en ejendom her i sommers og har derfor overtaget ejendommen som den nu engang er.
Mit problem er bare det, at jeg kan simpelthen ikke få gulvarmen til, at kører ordentligt?
Når jeg åbner for gulvarme-kredsen til de andre rum, falder varmen fra i den ene kreds (gulvet ude til nybygningen)?

Så jeg tager lige nogle punkter op her:
- Fyrrummet består egentlig bare et Passat pillefyr, med cirkulationspumpe der sørger for cirkulationen mellem stald(fyrrum) og stuehus
- Stuehuset har hertil en VVB som bliver opvarmet, direkte strengforbindelse til radiatorer og en opsætning med gulvvarme batteri.

Ved overtagelsen var gulvvarmen til nybygningen ikke koblet til manifolden og derfor fik jeg fremløb og returløb koblet på - og så godt som overhovedet muligt, for at det lignende den eksisterende installation.
Gulvvarme systemet består af "Stue", "køkken", "Bryggers" og "ny tilbygning".

1) Derudover har jeg skiftet cirkulationspumpen mellem hus og fyrrum (Den daværende var en meget, meget gammel strømsluger) med en Alpha 3 15-60 130. =Passende ombytningsmodel ifølge Grundfoss=
2) Skiftet ekspansionstank (den daværende var defekt) med en ny 18L
3) Skiftet automatudlufter i fyrrummet (højeste punkt derude)
4) Skiftet shuntventil (den daværende var defekt og fyret døjede med kondensering)
5) Skiftet cirkulationspumpe over i huset som trækker gulvvarmen (den daværende var som den anden, en strømsluger uden lige) med en Alpha 3 25-40 180 =Passende ombytningsmodel ifølge Grundfoss=
6) Skiftet automatudlufter, sidder ved fordelingsstrengen
7) Monteret manglende gulvvarmeslanger til "Ny tilbygning" på fordeler røret (altså fremløb og returløb)
* og et par andre småting osv.
Men det har intet hjulpet.


Problem 1)
Fyret kører med en fremløbstemp. på 75 gr. og en returtemp. på 25 - 30 gr. målt lige før shunten ved fyret??
For mig, at se virker det som om by-pass røret nærmest har en negativ effekt på varmefordelingen. I stedet for, at tvinge noget af det kolde vand fra returen ind mod fyret, hvor det altså skal forbi shunten - jamen så virker det mere som om shunten bare lukker helt i og kun tager vand fra fremløbet, da det er over de 60 gr. shunt-termostaten åbner på. Men det virker jo som om den bare selvcirkulere vandet, frem for at tvinge mere af den varme vand over til huset og tvinge noget af det kolde vand til, at gå tilbage i fyret - blandet med en godt portion varmt vand fra by-pass røret (shunten)?? Er det bare sådan det er? Altså fremløb er 75 gr. -> retur er før shunten 25 - 30 gr. -> retur efter shunten er 60 gr.

Problem 2)
Nu har jeg prøvet at lufte ud i systemet, både på gulvarme, samtlige radiator, vvb osv. Men jeg synes stadig der er noget galt.
De gulvvarme slanger man har trukket til "ny tilbygning" er kun på 15mm pex og resten, altså de 3 andre rum har en 20 mm pex fremføring.
Jeg oplevede før dette, at gulvet i "ny tilbyg" ikke blev varmt, trods resten af de andre rum var varme?
Hvis jeg så lukker for kredsen til de andre rum, så kan den få temp. lidt om i gulvvarmen til "ny tilbyg".
Tilbygningen er lavet efterfølgende og derfor har man (hvad jeg tror) trukket gulvvarmeslangerne op til overetagen (den har man renoveret senere) og ned igen til den Nye Tilbygning og samme vej retur. Jeg mistænker lidt den stigning der er op og ned igen, og samme den anden vej, gør det svært for pumpen at cirkulere vandet rundt? Men 15mm pex og en anslået mulig løftehøjde/modstand på op til 10m --- Det burde den vel sagtens kunne klare?

Problem 3)
Radiatorer vil ikke blive varme. Sådan som jeg ser det, er radiatorerne koblet direkte på cirkulationen mellem fyret og huset og man burde derfor kunne hive en gevaldig varme ud af radiatorerne - så snart VVB er varmet op, da denne jo også kører på denne streng. Jeg har luftet alt ud og kan ikke få mere luft ud af systemet.

Begge cirkulationspumper har kørt med selvudlufter i 30 min. (en indstilling Grundfoss har lavet).
Termostaten som bestemmer varmen på fordeler røret til gulvarmen, har jeg prøvet at sætte til max, lukket alle kredse undtagen kredsen til "Ny tilbyg", termostaten til denne er ligeledes skruet op til max og cirkulationspumpen har jeg sat til at køre max, konstanttryk, proportionaltryk osv. Men intet hjælper (jeg kan simpelthen ikke få temperaturen op).
Jeg ville jo mene, at hvis man havde et passende flow på vandet og fremsendte 50 gr. (kun i test og kortvarigt self.), så burde returstrengen også relativt hurtigt blive varm - idet vandet har et højt flow og varmen ikke når, at fortage sig i gulvet?
20201211_132611.jpg
20201211_132604.jpg

Jeg håber der sidder nogen derude, som måske kan hjælpe mig i denne situation - jeg aner sku snart ikke hvad der foregår, systemet lever nærmest sit eget liv ;)
Og hvis der er nogen der ud fra dette eller billederne som jeg har vedhæftet, kan fortælle mig hvordan cirkulationspumper bør stå - så sig endelig til :)

Håber på jeres forståelse og ser frem til at høre fra nogen.
Yderlig info, spørgsmål eller billeder, så sig til.

Vh.
Juletræsbonden

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Vrøvl og problemer med gulvvarme samt radiatorer

Indlæg af pelle »

Tror Det er problem 1 der giver alle problemer. Der kommer ikke flow nok ind til huset. Har du placeret føler fra shunt i mellem bypass og kedel på retur ?Føleren skal jo sidde lige før kedlen efter bypass.på returen. Og det er rigtig nok. 75 grader på fremløb og 25-30 på retur og så 60 gr på shunt til kedel.

Jeg studser lidt over det du skrev "jamen så virker det mere som om shunten bare lukker helt i og kun tager vand fra fremløbet, da det er over de 60 gr. shunt-termostaten åbner på."

Shunten skal lukke når temp. er over 60 gr. ikke åbne. Derfor skal shuntføler sidde på returen lige før kedel. Når der er 60 gr. lukker shunten for bypass og varmen går til hus. Der kommer kold returvand mod kedlen. Shunt åbner igen da føler køles og der kommer varmt vand mod kedelbund. Føler bliver varm og lukker for bypass. osv osv..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
From
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Re: Vrøvl og problemer med gulvvarme samt radiatorer

Indlæg af From »

Står pumpen ved fyret på højeste hastighed ? Hvis ikke så prøv at skrue den op i hastighed.

Hvilken shuntventil har du ?
Juletraes_bonden
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11 dec 2020 12:39

Re: Vrøvl og problemer med gulvvarme samt radiatorer

Indlæg af Juletraes_bonden »

Hej Pelle og Morten.

Tak for tilbagemeldingen!

Pelle det er helt korrekt hvad du skriver omkring shunten - min skrivelse var forkert. Det jeg mente var, at i stedet for at sende varmt vand over til huset og tilbage i returen, virkede det mere som om vandet bare selvcirkulerede omkring fyret - vandet er jo nødsaget til, at være i bevægelse på frem og retur, for at temperaturen kan stige.... Det i hvert fald sådan jeg lige tænker om det. Du ved, det virkede ligesom en returventil - ligeså snart vandet var kommet om på omkring de 25-30 gr. så selvcirkulerede resten bare og cirkulationen til/fra huset var nærmest gået i stå.

Som i begge skriver, er der måske noget i vejen med flowet til huset og retur.... Ganske rigtigt!
Jeg satte pumpen til at køre max, hvilkede resulterede i at temp. på returvandet steg fra 25 - 30 gr. til hele 60 - 65 gr.
Derved kunne alle radiator, gulvvarme og VVB nu endelig følge med.

Men det virker lidt voldsomt. Så længe vandet er varmt nok og er inde for tolerancen på fyrets indstilling (tror jeg havde sat den til min. returtemp. på 65 gr. inden fyret atter skal starte op igen) Så laver fyret selvfølgelig ikke det helt store, andet end at ligge i lavlast eller stå i pause-tilstand. Men installationerne er selvfølgelig gamle og her er jeg mere bekymret for om, mit varmetab stiger, i og med jeg sætter flowet op og rørene i jorden formentlig ikke er den bedste isoleret type? Tror ikke varmetabet er det helt store, men har i et bud herpå? :)

Derudover er mine Cirkulationspumper de helt nye fra Grundfos Alpha 3, og modsat de daværende er her ikke længere 3 trins regulering. Men under appen kan jeg sætte cirkulationspumpen til at køre drift typerne: Radiatorer, Gulvarme, Radiatorer & Gulvvarme, Proportionaltryk og Konstanttryk - hertil er der nogle kurver man kan justerer på.
Jeg prøvede at køre med Konstanttryk og på max, hvilket fik temperaturen til at stige og hele anlægget kunne nu følge med...!

Så nu tænker jeg pumpen bør stå i konstanttryk (ikke proportionaltryk, da jeg ikke har de store udsving i temp. eller forbrug.)
Og så må jeg på kurvene justerer den til at kører mellem min. og max.

Hvis i selvfølgelig ikke lige har en skarp indvending eller rettelse af min forståelse på systemet :=)

Mvh.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Vrøvl og problemer med gulvvarme samt radiatorer

Indlæg af thy »

ku man få billder af rør føring ved fyret/shunt der..
nogle shunt begrænser hvad der rent faktisk kan tages af varme fra fyret,altså fyret bliver ikke presset fordi shunten måske kun lugger 5-10 kw vidre

en test ku være at gå på 80grader på fyret det giver mere power i det vand der går til huset..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Vrøvl og problemer med gulvvarme samt radiatorer

Indlæg af pelle »

Tænker også når huset mangler varme og ventiler er fuld åbne så skal pumpen på arbejde. Når der er fuld varme i alle rum lukker ventiler jo og åbner kun ved behov. Så, kan man finregulere med pumpe flow. Jeg har 2 stk alpfa 2 pumper. de står begge på 22 watt. Og så er der 3 streger. Så det er vel trin 3. Jeg ved ikke så meget om det pumpeværk, men der kommer fin varme ind ved de indstillinger.

Er lidt nysgerig på din kedelshunt. Føleren skal sidde ved returrøret inden kedel. Shuntventilen monteres enten på frem eller retur røret efter bypass ind mod huset. På din bypass skal der være en begrændser eller noget der danner noget modstand. Ellers farer flowet bare igennem der når ventilen er åben. Vand vil den nemmeste vej. Og der kommer for lidt ind til huset. Jeg syntes du skal sætte en fjederbelastet kontraventil på din bypass rør. Hvis der ikke allerede sidder en. Jeg kan se der sidder en på dit gulvvarme shunt. Det er den lille stykke messing rør der er til venstre foran pumpen. Så, den gulvvarme shunt er lavet rigtig. Nogle bruger også en kuglehane på bypass der er lidt åben. Men, bedre med den kontraventil.
Så, altså monter en kontraventil på bypass røret og intet andet der. shuntventil på frem eller retur efter bypass ind mod huset. Nok bedst på returen pga af laverer temp. der. Og føler på mellem kedel og bypass. :)

Hvad type shunt er det egentlig du har ? Jeg har en AVTB på mit system.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
From
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Re: Vrøvl og problemer med gulvvarme samt radiatorer

Indlæg af From »

Godt du har fået varme på.

Jeg har selv Alpha2 pumper og min erfaring er at de skal kører på fast hastighed (Trin I, II eller III) så virker det bedst.

Iflg https://www.vvs-eksperten.dk/sites/vvs- ... sskema.pdf skal kan Alpha3 også kører med fast hastighed, hvis den står på Trin III nu, så kan du prøve at sætte den ned på Trin II, måske er det nok til at holde huset varmt.

Hvilken Shuntventil har du ? Jeg har en https://www.danfoss.com/en-us/products/ ... mic-valve/ og den begynder først at åbne for vandet fra huset, når returtemperaturen er opnået. Jeg har sat et 50 graders ventilelement i og alligevel ligger min returtemp. på fyret på omkring 60 grader
Juletraes_bonden
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11 dec 2020 12:39

Re: Vrøvl og problemer med gulvvarme samt radiatorer

Indlæg af Juletraes_bonden »

Hej igen.

Beklager den sene tilbagemelding. Men er pt. job ude i landet. Derfor har jeg fra computeren tegnet en lille fin tegning af fyret, fremløbsrøret, shunt og returrøret. Altså alt omkring fyret som der efterspørges til :)

Mit fyr har indbygget pt100-føler for henholdsvis fremløbstemp. og returtemp - så fyret regulerer selv efter behov.
Der hvor det så kunne være interessant er hvorvidt den her ventil på By-pass røret (Som går fra fremløb, ned til shunt) skal sænkes i flowet. Der sidder nemlig sådan en skrue alla et eller andet, der minder om sådan en flowventil/drøvleventil og mon ikke den godt kunne tåle en anelse til spænding. Synes nemlig det virkede lidt som om vandet bare fløj direkte derned omkring shunten og nærmest intet gik til huset - velvidende om, at den selvfølgelig skal blande vandet indtil det når sin lukningstemp. (så returvandet ikke er for koldt).

Som sagt er der kommet varme og det hele har helt klart skyldtes, luft i systemet, dårlig ekspansion beholder og en defekt shuntventil - sidste jeg døjede med, var bare at varmen ikke kunne følge med.... Dette blev klaret ved at skrue op for pumpen, derfor satte jeg den i jævnlig Gulv/radiator styring med konstant tryk på lidt under mellem hastighed og wupti! Så skal jeg da lige love for, at der kom varme :=)

Næppe her i vintermånederne man ønsker det hele skal fucke op! ;)

Min nye shunt er en: Esbe VTC511 60 gr.

Nu ved jeg ikke hvordan man sætter billeder ind? Det var nemt nok der jeg oprettede et emne, men undervejs i skrivelserne - synes jeg ikke at kunne finde nogen mulighed for at vedhæfte en fil?
Jeg prøver derfor lige når denne er sendt:)

Jeg vil i hvert fald sige mange tak for hjælpen - det var sku godt der fandtes et par gode bud derude, nu hvor man selv var ved at blive lidt træt!

Go' dag.

Vh.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Vrøvl og problemer med gulvvarme samt radiatorer

Indlæg af pelle »

Juletraes_bonden skrev: 14 dec 2020 15:41 Hej igen.

Beklager den sene tilbagemelding. Men er pt. job ude i landet. Derfor har jeg fra computeren tegnet en lille fin tegning af fyret, fremløbsrøret, shunt og returrøret. Altså alt omkring fyret som der efterspørges til :)

Mit fyr har indbygget pt100-føler for henholdsvis fremløbstemp. og returtemp - så fyret regulerer selv efter behov.
Der hvor det så kunne være interessant er hvorvidt den her ventil på By-pass røret (Som går fra fremløb, ned til shunt) skal sænkes i flowet. Der sidder nemlig sådan en skrue alla et eller andet, der minder om sådan en flowventil/drøvleventil og mon ikke den godt kunne tåle en anelse til spænding. Synes nemlig det virkede lidt som om vandet bare fløj direkte derned omkring shunten og nærmest intet gik til huset - velvidende om, at den selvfølgelig skal blande vandet indtil det når sin lukningstemp. (så returvandet ikke er for koldt).

Som sagt er der kommet varme og det hele har helt klart skyldtes, luft i systemet, dårlig ekspansion beholder og en defekt shuntventil - sidste jeg døjede med, var bare at varmen ikke kunne følge med.... Dette blev klaret ved at skrue op for pumpen, derfor satte jeg den i jævnlig Gulv/radiator styring med konstant tryk på lidt under mellem hastighed og wupti! Så skal jeg da lige love for, at der kom varme :=)

Næppe her i vintermånederne man ønsker det hele skal fucke op! ;)

Min nye shunt er en: Esbe VTC511 60 gr.

Nu ved jeg ikke hvordan man sætter billeder ind? Det var nemt nok der jeg oprettede et emne, men undervejs i skrivelserne - synes jeg ikke at kunne finde nogen mulighed for at vedhæfte en fil?
Jeg prøver derfor lige når denne er sendt:)

Jeg vil i hvert fald sige mange tak for hjælpen - det var sku godt der fandtes et par gode bud derude, nu hvor man selv var ved at blive lidt træt!

Go' dag.

Vh.
Ja prøv at drøvle lidt på den skrue ved bypass. Bypass skal naturligvis ikke være pivåben. Så, går det ud over flowet til hus. Kedlens retur skal som minimum være 55 gr. Så skal det hele nok virke da :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Vrøvl og problemer med gulvvarme samt radiatorer

Indlæg af thy »

Juletraes_bonden skrev: 14 dec 2020 15:41 Hej igen.

Beklager den sene tilbagemelding. Men er pt. job ude i landet. Derfor har jeg fra computeren tegnet en lille fin tegning af fyret, fremløbsrøret, shunt og returrøret. Altså alt omkring fyret som der efterspørges til :)

Mit fyr har indbygget pt100-føler for henholdsvis fremløbstemp. og returtemp - så fyret regulerer selv efter behov.
Der hvor det så kunne være interessant er hvorvidt den her ventil på By-pass røret (Som går fra fremløb, ned til shunt) skal sænkes i flowet. Der sidder nemlig sådan en skrue alla et eller andet, der minder om sådan en flowventil/drøvleventil og mon ikke den godt kunne tåle en anelse til spænding. Synes nemlig det virkede lidt som om vandet bare fløj direkte derned omkring shunten og nærmest intet gik til huset - velvidende om, at den selvfølgelig skal blande vandet indtil det når sin lukningstemp. (så returvandet ikke er for koldt).

Som sagt er der kommet varme og det hele har helt klart skyldtes, luft i systemet, dårlig ekspansion beholder og en defekt shuntventil - sidste jeg døjede med, var bare at varmen ikke kunne følge med.... Dette blev klaret ved at skrue op for pumpen, derfor satte jeg den i jævnlig Gulv/radiator styring med konstant tryk på lidt under mellem hastighed og wupti! Så skal jeg da lige love for, at der kom varme :=)

Næppe her i vintermånederne man ønsker det hele skal fucke op! ;)

Min nye shunt er en: Esbe VTC511 60 gr.

Nu ved jeg ikke hvordan man sætter billeder ind? Det var nemt nok der jeg oprettede et emne, men undervejs i skrivelserne - synes jeg ikke at kunne finde nogen mulighed for at vedhæfte en fil?
Jeg prøver derfor lige når denne er sendt:)

Jeg vil i hvert fald sige mange tak for hjælpen - det var sku godt der fandtes et par gode bud derude, nu hvor man selv var ved at blive lidt træt!

Go' dag.

Vh.
har smidt den jeg havde af de esber ad helvede til.. problemet er at de begrænser returen meget når de bliver ældre til sidst kan der ikke trækkes varme ud af fyret uden den er på 80 grader eller mere,så kan termostaten skiftes i den så kan det kun gå for langsomt
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Besvar