Hjælp til akkumuleringstank/buffertank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
N-holst
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25 okt 2020 19:56
Har takket: 2 gange

Hjælp til akkumuleringstank/buffertank

Indlæg af N-holst »

Hej

Jeg har et spørgsmål angående akkumuleringstank og håber nogen af jer kan hjælpe icon_cheesygrin.gif

Jeg har bygget et nyt fyld isoleret værksted på 90m2 (med 90g taghældningen) som en 12,7kW kalorifere tilsluttet centralvarmen skal opvarme.
Værkstedet er kun til hobby, så når det ikke anvendes skal det bare holdes fugtfrit, og så skal jeg kunne tænde for varmen når jeg vil opholde mig der i længere tid.

Centralvarmen består af er 10kw Woody pilleanlæg (uden akkumuleringstank) som opvarmer et stuehus på 128m2 og nu også værkstedet.

Når kaloriferen kalder på varme vil pillefyret begynde at stige i ydelse indtil den når 100% men der går et stykke tid før den når det og indtil da tænker jeg ikke at der vil komme så meget varme?
Ligeledes så værkstedet er varmet op og kaloriferen slukker vil fyret skulle bruge tid på at regulere ned og tænker at kedlen vil opnå max temp. Så fyret selv lukker ned.

:great: Nu er det at i kommer på banen!
Ville det være en ide at installere en lille akkumuleringstank på f.eks. 100-150l som kan tage de udsving der vil komme så pillefyret vil kører mere jævnt?

N-holst
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25 okt 2020 19:56
Har takket: 2 gange

Re: Hjælp til akkumuleringstank/buffertank

Indlæg af N-holst »

Jeg har tænkt på f.eks en tank som denne
https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... -307012140
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Hjælp til akkumuleringstank/buffertank

Indlæg af Lintz »

N-holst skrev: 25 okt 2020 20:34

Centralvarmen består af er 10kw Woody pilleanlæg (uden akkumuleringstank) som opvarmer et stuehus på 128m2 og nu også værkstedet.

Når kaloriferen kalder på varme vil pillefyret begynde at stige i ydelse indtil den når 100% men der går et stykke tid før den når det og indtil da tænker jeg ikke at der vil komme så meget varme?
Hej og velkommen til.

Tror desværre at din kalorifere vil totalt udsulte din Woody.
Ved ikke om det kan klares med en (meget stor) buffertank.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
N-holst
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25 okt 2020 19:56
Har takket: 2 gange

Re: Hjælp til akkumuleringstank/buffertank

Indlæg af N-holst »

Mit fyr kører sjældent på mere 10-25% ydelse selv ved hård frostvejr + værkstedet skal ikke varmes op til mere end 15-18 grader.
Indtil nu har jeg fint klaret opvarmningen i værkstedet med en 9kw varmeblæser med termostat så tror ikke at det er helt håbløst
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Hjælp til akkumuleringstank/buffertank

Indlæg af 383CI »

En kalorifere er noget af det værste at fodre.
Der er flere muligheder, den med tanken tror jeg simpelthen ikke på. 100L du kan køle 20 grader afgiver ikke 3Kwh varme, så hvis det bare er en 9Kw kalorifere er det så 20 minutter du kan fodre den, løst regnet.

Nu skriver du ikke hvor stor en kalorifere det er, men hvis du vil have varme skal du begrænse flowet igennem den i stedet. F.eks. med en returventil så du ikke lukker mere end måske 30 grader ud i bunden af den.
Så vil den afgivne effekt være afhængigt af hvad du kan holde fremløbet oppe på, og mængden der løber igennem.

Hvis du kan holde varmt med en 9Kw varmeblæser, tror jeg at jeg ville satse på at drosle flowet til 200L/t med en Calopsy ventil og satse på at holde et fremløb på 60 grader og lukke 40 ud i bunden.

Så vil den yde 4,6 Kw og det kan fyret klare uden at gå helt i knæ.

From
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Re: Hjælp til akkumuleringstank/buffertank

Indlæg af From »

Jeg har en 23 kw kalorifere på mit 24 kw fyr. Jeg bruger også kun værkstedet til hobby brug, det bliver holdt frostfrit af spildvarmen fra fyret.

Når der skal varme på så åbne jeg får flowet med en kuglehane, tænder blæseren og hæver setpunktet på fyret til 85-90 grader, for ellers så giver kaloriferen næsten ingen varme. Der er ikke problemer med at fyret falder for meget i temperatur, for kedelshunten holder returtemperaturen oppe.

Når der skal lukkes for varmen, så er det noget med først at sænke setpunktet, så fyret går ned i ydelse, inden man slukker for blæseren og lukker kuglehanen, ellers bliver fyret temmelig varmt :)
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Hjælp til akkumuleringstank/buffertank

Indlæg af 383CI »

From skrev: 26 okt 2020 18:25 Jeg har en 23 kw kalorifere på mit 24 kw fyr. Jeg bruger også kun værkstedet til hobby brug, det bliver holdt frostfrit af spildvarmen fra fyret.
From skrev: 26 okt 2020 18:25 Når der skal varme på så åbne jeg får flowet med en kuglehane, tænder blæseren og hæver setpunktet på fyret til 85-90 grader, for ellers så giver kaloriferen næsten ingen varme. Der er ikke problemer med at fyret falder for meget i temperatur, for kedelshunten holder returtemperaturen oppe.
Effekten som afgives er jo et produkt af flowet gennem kalorifereren og temperaturfaldet over den. Temperaturfaldet er så igen afhængigt af den mængde luft der blæses igennem og hvor kold den er.

Hvis du oplever at den ikke giver varme tænker jeg du begår den fejl rigtigt mange gør. Nemlig ikke at regulerer flower (urimeligt meget) ned så Dt bliver så stort "som muligt"

Hvis du hælder 300L i gennem den i timen 80/40 vil de nyde 13Kw hvis du så kun køler det halve altså 80/60 yder den kun det halve. Når du skruer op på f.eks. 90 grader frem og evt. kommer tilbage med 70 er det så det samme.
Så det er værd at overveje om flowet skal reguleres ind, eller der skal en returventil på, for selv uden burde det give mere end "næsten ingen varme"

Iøvrigt var mit hensyn til temperaturfald ikke i forhold til kedlen, men i forhold til at holde fremløb oppe i temperatur, netop for at have noget at give af i forhold til køling og Dt igen for at få afgivet noget effekt.
From skrev: 26 okt 2020 18:25 Når der skal lukkes for varmen, så er det noget med først at sænke setpunktet, så fyret går ned i ydelse, inden man slukker for blæseren og lukker kuglehanen, ellers bliver fyret temmelig varmt :)

Besvar