Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Alpha 2 - vende pumpehus

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 10 gange

Alpha 2 - vende pumpehus

Indlæg af Sologgris » 17 jul 2020 18:23

Jeg har købt en brugt Alpa2 pumpe 25-60-180 - og vendt den i forhold til selve "huset", så jeg kan aflæse tal etc. Så langt så godt - i midlertid opdager jeg (efter en del tid) at den pumper "den forkerte vej". Der er nu plads til at grine - så kære læser - sæt dig tilbage i stolen og find et godt bredt grin frem.

Den tidligere ejer har nemlig vendt "plasthuset" 180 grader - og dermed er pumperetningen vendt i forhold til plasthuset. Hvilket jeg jo opdagede da jeg undrede mig over, at rørerne ikke var varme som de skulle være - men at de var varme på "den forkerte side" af pumpen. Og det er først da jeg kigger bagpå pumpen, at jeg godt kan se, at udformningen er lidt anerledes end de øvrige Alpha2 pumper, som jeg har. Det er dog ikke det store problem, da der pumpes til en spiral i VVB, men uanset hvad - den pumper ikke efter hensigten. Og det skal den, basta.

Hvordan vender jeg huset 180 grader, så pumpen vender rigtigt og aflæsningen dermed også er korrekt. For - jeg kan se på nettet, at man blot kan vende huset i trin af 90 grader .... men jeg synes, at det sidder godt fast, og jeg er bekymret for, om jeg så ved uheld får ødelagt plasthuset .... hjælp (og nu behøver du så ikke at grine eller smile mere :D ). Og ja - jeg kan da bare vende pumpen om, da den pumper korrekt retning og jeg skal jo ikke aflæse display på pumpen .... men ... nej ikke rigtige løsning lige nu. Tak herfra.


Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Alpha 2 - vende pumpehus

Indlæg af Kruse » 17 jul 2020 19:08

Tag de 4 umbracoskruer ud og drej pumpen så stikket peger nedad.
Er der tryk på vandet skal du muligvis holde lidt imod pumpen så den ikke hopper ud
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Alpha 2 - vende pumpehus

Indlæg af John Skov Jensen » 17 jul 2020 19:25

Pumpen kan godt binde lidt

Løsn de 4 skruer, giv pumpen et lille dap eller 2 med en gummihammer så den “slipper”
Så kan du fjerne de 4 skruer og dreje pumpen uden at vandet fosser ud.
Monter skruerne igen og vupti :-)

Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Alpha 2 - vende pumpehus

Indlæg af Sologgris » 17 jul 2020 23:16

Tak - det er løst nu. Den skulle have mere end et par gode slag - og så måtte jeg kile skruetrækker ind før den gik løs. Men - det lykkedes. Tak for jeres hurtige svar.


Besvar