Sanitetsspiral, go eller no-go

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
burningice
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 10
Tilmeldt: 06 jul 2020 19:34
Har takket: 1 gang

Sanitetsspiral, go eller no-go

Indlæg af burningice »

Hej. Hvad er jeres erfaringer/meninger om sanitetsspiral i ens akkutank istedet for en særskilt vvb? Er det smart eller noget hø?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Sanitetsspiral, go eller no-go

Indlæg af pelle »

Jeg har tit tænkt det samme. Slip for udgiften til vvb. Læg 10 meter 15 mm kobberrør ind øverst i tanken. Det er nok til at overføre varmen til brugsvandet.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
burningice
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 10
Tilmeldt: 06 jul 2020 19:34
Har takket: 1 gang

Re: Sanitetsspiral, go eller no-go

Indlæg af burningice »

Ja, det er smart og virker umiddelbart som en no-brainer. Er der slet ikke nogle ulemper ved det? :)

Hvor meget varmt vand kan man f.eks. regne med at kunne bruge i minuttet hvis man f.eks. tager brusebad mens en anden er ved at fylde et karbad?

I forbindelse med mit igangværende projektering som også er omtalt her viewtopic.php?f=121&t=31844 er jeg blevet foreslået blot at droppe VVB og bare køre med akkutank med solvarme, elpatron og sanitetsspiral og det lyder immervæk tillokkende at kunne forenkle ens setup på den måde.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Sanitetsspiral, go eller no-go

Indlæg af pelle »

Nej der er sådan set ikke nogle ulemper hvis du bruger kobber som veksler. Der bør ikke drikkes af det varme vand eller det bør heller ikke bruges til madlavning. Kun til håndvask, opvask og bad. Bruger du kobber bør du tage højde for galv tærring på vandsiden. Så, benyt endelig ikke galv jernrør men i stedet for messing/pex.
Hvis jeg var i bad og en anden åbnede for hanen til et karbad. Ville vedkommende få sådan et klask i den bare røv. :) Men, tror sagtens den kan trække både det ene og det andet samtidigt. :great:

Har du en alm. gammedags pumpe så har jeg en del APV plade varmevekslere liggende. De er lavet i rustfri. Du kan få en af dem til billige penge. Du skal så have sådan en flowkontakt som den i linket på koldvandssiden. Koldvandssiden kobles også til APV veksler. Pumpen monteres så den pumper centralvarmevand fra top af akkutank over i APV. Retur fra APV går på et stykke nede på tanken. Når du åbner for det varme vand vipper flowkontakten om og giver strøm til pumpen og der pumpes varmt vand fra akku over i veksleren og det giver varmt brugsvand. Den i linket var bare en jeg lynhurtig fandt på google. De kan købes til en 60-70 kr på ebay.

https://www.vidaxl.dk/e/4006825549225/e ... ow-kontakt
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: Sanitetsspiral, go eller no-go

Indlæg af Flemmingth »

Vær lige opmærksom på, at varmeudtag med spiral i toppen af akku.tank i den grad ødelægger lagdelingen.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

burningice
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 10
Tilmeldt: 06 jul 2020 19:34
Har takket: 1 gang

Re: Sanitetsspiral, go eller no-go

Indlæg af burningice »

Flemmingth skrev: 20 jul 2020 09:45 Vær lige opmærksom på, at varmeudtag med spiral i toppen af akku.tank i den grad ødelægger lagdelingen.
Så efter din mening sanitetsspiral noget hø og man bør holde fast i VVB eller er sanitetsspiral ok hvis man tænker over hvor ens spiral sidder henne i tanken?
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: Sanitetsspiral, go eller no-go

Indlæg af Flemmingth »

burningice skrev: 20 jul 2020 12:02 Så efter din mening sanitetsspiral noget hø og man bør holde fast i VVB eller er sanitetsspiral ok hvis man tænker over hvor ens spiral sidder henne i tanken?
Har for mange år siden eksperimenteret en del med det. Det du'r ikke!
Endte op med en traditionel VVB, som vha. pumpe får varme fra toppen af akku., og sender returvand til bunden af akku.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Sanitetsspiral, go eller no-go

Indlæg af pelle »

Hvad med at få fingrene i en ældre kappe varmtvandsbeholder. Det har jeg herhjemme. Der er ingen pumpe og den kører udelukkende med selvcirkulation. Fra akkutank går der en streng op øverst i kappen på den lodretstående kappebeholder. og fra bunden af kappebeholder går det tilbage en halv meters penge ned i tanken. Det er udført i 1 tommer rør. Det har nu aldrig givet problemer med lagdeling. Og vi har aldrig manglet varmt vand.


621.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar