Haner og pumper.....

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
tolletrolden
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12 sep 2012 00:12
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

Haner og pumper.....

Indlæg af tolletrolden »

Hus tilkoblet akkutank, med egen pumpe.
Fyr tilkoblet akkutank, med egen pumpe og shunt ventil

Kan man "opfinde" et system af haner og rørforbindelser, således tingene kan køre med 1 pumpe, i nødstilfælde?

Vil sætte haner på begge sider af pumperne. De går jo i stykker af og til. Mens man så får fat i en anden pumpe, ville det være rart, hvis hele anlægget, kunne køre videre. Måske ikke perfekt, og med korrekt bundtemperatur, på kedlen, men alligevel, så man kan få varme osv.

Det er lige meget, hvilken pumpe, der er nødvendig, ved nøddrift, da man jo bare kan flytte den, der virker, når der er haner på.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Haner og pumper.....

Indlæg af John Skov Jensen »

Den eneste måde som jeg ser det vil være at forbikoble din akku, med haner/3 vejs ventiler

Hvis det kun er pumpe i lade ventil der virker kan den (måske) drive varmen rundt i huset
Hvis det kun er husets cirkulationspumpe der virker vil den (måske) drive vandet gennem kedlen, men kedelshunt vil ikke virke og derved vil der komme meget koldt vand ind på retursiden af kedlen
men som du skriver, er det kun ved nødstilfælde

Mit gæt er at det vil være nemmere og billigere at have en reservepumpe på lager der passer som erstatning for begge pumper og så drive den med en UPS fra DBA sammen med et bilbatteri ved strømafbrud
tolletrolden
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12 sep 2012 00:12
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Haner og pumper.....

Indlæg af tolletrolden »

Nu siger du UPS - har sgi da 3 stk 24 til 230vac 600w omformere, og så en ekstra pumpe på lager, er da nemt ordnet.

Har i forvejen batterier - cirka 450AH og 2 stk solpaneler a 310w, tilkoblet de batterier - måske fyr og pumper skal køre på solstrøm hele tiden......

Besvar