Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Selvcirkulation

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af Jens » 30 jun 2020 12:36

Jeg kender ikke Langå pillefyr, men når man læser databladet, så har Langå 15 et arbejdsområde mellem 11kw og 17,2kw, - det er i mine øjne ikke optimalt med et fyr, hvor minimum effekt er 11kw.
Det svarer til minimum 2,5kg træpiller i timen eller 60 kg i døgnet, - det er nu de færreste huse under 300-400m2 som forbruger det selv på en kold vinterdag.
At lade den køre fuld knald for at varme på en akku, for derefter at tage varmen fra akku, det giver aldrig så god slut virkningsgrad, som et fyr, der kan modulere ned til det løbende forbrug.
Men jo prisen er da god på den.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


tolletrolden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12 sep 2012 00:12
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af tolletrolden » 30 jun 2020 13:06

Heh - kan vel hacke snegl og blæser, og bruge egen styring, mellem skorstensfejer besøg ;-)

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af Jens » 30 jun 2020 13:21

Problemet er bare at virkningsgraden bliver for dårlig, når fyret ikke er designet til at køre med en lavere ydelse.
De har givetvis forsøgt, men har ikke kunnet overholde lovkrav, når de skruede længere ned.
Brændehovedet egner sig sikkert ikke til det, ved lavere ydelse kan de ikke styre luften præcis nok i forhold til bålet, der går sikkert alt for meget udenom bålet, - hvilket både køler og trækker varmen ud i skorstenen med en elendig virkningsgrad til følge.
Tror jeg :-)
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

tolletrolden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12 sep 2012 00:12
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af tolletrolden » 30 jun 2020 15:35

Det har du sikkert ret i.

Jeg tror dog, at i forhold til et alt for stort fyr, der ikke brænder ordentligt, ved lav ydelse, så vil jeg spare træpiller, også selv om jeg skal gøre mere brug af akku tanken.

Desværre er vores økonomi ikke til et bedre pillefyr.

Kunne godt spare, og genanvende, min gamle olietank, som akku tank, men den har været brugt i 7 år nu, og mange sagde at de slet ikke kunne holde til det brug, fordi de ikke er fuldsvejsede, i samlingerne. Så det tør jeg ikke. Skidtet revner jo selvfølgelig lige den uge, hvor det fryser 20 grader.

Så med den tilgængelige pengedynge, så tror jeg det bedste er et langå fyr :-)

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af Jens » 30 jun 2020 17:57

Var det mig, kunne jeg måske så godt finde på at kigge efter et brugt, evt fra NBE Scotte, Blackstar eller hvad de nu hedder. Der er masser af hjælp at hente herinde, og reservedele er i rimelige priser. De har en fin virkningsgrad, og vist også rimelige brugervenlige, hvis man kan indstille lidt selv.
Man skal blot huske at undersøge om de må genopstilles, der er vist nogle modeller, som ikke er godkendt til genopsætning. Der kunne måske godt spares en del tusinde i forhold til et nyt Langå.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af pelle » 01 jul 2020 08:30

Tænker lige på din økonomi og hvad du kan gøre der virker fornuftig lige nu. Måske har du mulighed for at lave om til åben eks.. Det kræver blot du kan placere eks. beh. i fyrrummet så den er over din tank og dine øverste radiatorer. Så, skal du ikke bekymre dig så meget om den hjemmelavede tank kan holde. Hvis du isolerer din akkutank godt. Og her tænker jeg på den du har. vil varmetabet være minimalt. Så, sparker du r.. i stokeren og afpasser din fyring så akkutanken er fyldt med varme. Jeg har også døjet meget med ryggen. 2 diskus prolapser. Bedste medicin er at få ryggen i gang igen. og få musklerne bygget op igen. Brændefyring vil så være godt hvis man kløver træ med økse. Super styrketræning til ryggen.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

tolletrolden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12 sep 2012 00:12
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af tolletrolden » 03 jul 2020 23:21

Heh - øksetræning af ryggen er ikke dårligt. Det er mere stakning og fældning, der er problemet. Stihl'en er jo ikke selvkørende :-). Vi går mellem 6,5 og 15 km hver dag året rundt - det hjælper også. Dertil kommer omkring 12000m2 græs, der skal klippes. 60 frugttræer, der skal passes. 3 dværggeder, der skal kæles. 5 fastboende harer, og et antal ¤"¤%#¤"&#¤"#¤&"#& rådyr, der ødelægger vores have. En masse fugle, der skider på solcellerne. Joo - vi holder os i gang :-).

Med det gamle fyr, brugte vi for 16000kr. træpiller, med 24 grader i huset og 4 bade dagligt. Hvis vi så kommer ned på 14000kr om året, med et mere økonomisk fyr, så gider jeg heller ikke døje med brænde.

Har åben ekspansion nu, og 1200l tank. Skal fylde vand på hele tiden. Der er ikke hul af anlægget - det er trykprøvet, af samme årsag. Jeg tror simpelthen at sådan en stor tank, fordamper en masse vand. Derfor vil jeg gerne over på trykekspansion. Så tror jeg det problem er løst. Så ruster rørerne heller ikke så meget.

I øvrigt en skam at skifte den 1200l olietank. Lavede nogle 2" rør, med en masse huller i, og lukket i enden, hvor vandet pumpes ind af. Det giver meget roligt flow, og effektiv lagdeling. Den kan være 80 grader for oven og 45 grader i bunden.

Mon der er salg i sådan en KSM stoker, fra 2003? - den må måske ikke stilles op igen. Det er også en skam - skide godt fyr. Man kan holde ved skorstensrøret, med bare hænder, så det lukker nærmest for lidt varme ud, i skorstensrøret.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af pelle » 04 jul 2020 18:52

At du skal efterfylde med vand så ofte er mig en gåde. Især når anlægget ikke er utæt. Jeg efterfylder med ca 20 liter hver andet eller hver 3 år. Og det er endda 2 ombyggede 1200 liters olietanke det drejer sig om. Jeg har dog varmelås op til den åbne eks.. Måske det har noget at sige. Så, stopper fordampningen der op jo efter endt fyring.

Vedhæfter lige et af Ernst Drastrups diagrammer. Blot for du kan se hvad jeg mener med varmelås. Der er iøvrigt en masse gode diagrammer at skele til hvis du går til "Forum" og scroller ned til "Stoker diverse" Der finder du "Diagrammer" :great:

viewtopic.php?f=182&t=6004
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar