Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af pumpe

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 10 gange

Valg af pumpe

Indlæg af Sologgris » 10 maj 2020 01:46

Jeg er kommet i tvivl om valg af pumpe - til centralvarme (radiatorer) er jeg ikke i tvivl, da jeg har Alpha2 25-60-180, og den vil "leve" sit eget liv, hvor vandet tages fra min akkutank. Men såfremt der kun er behov for at en pumpe kører et par gange i døgnet - eller måske et par gange i timen, hvad så? Skal der vælges særlige pumper, som ikke kører konstant?

1) Feks - til mit fyr er jeg i tvivl om hvilken type pumpe, som jeg skal vælge (kontinuerlig drift versus start og stop, såfremt der skelnes mellem dette i pumpetyper) - jeg skal sige, at fyret leverer varmt vand ind i akku tank i øverste indgang, og tager returvand ud i udtaget lige nedenunder. Det vil sige, at fyret varmer ca 150 liter vand op i min akkutank på 500 liter. Da jeg også har andre varmekilder, som går ind på samme indgang (solvarme og brændeovn med gris) på akkutanken, så vil fyret ikke køre så tit - og det er faktisk meningen :). Jeg kunne godt have en alpha2 som cirkulationspumpe på fyret, som så er sat til laveste effekt (det er sådan mit Setup er pt). Men - jeg tænker - hvorfor ikke lade pumpen til fyret være slukket indtil fyret starter op, såfremt temperaturen i akkutannken er lav? Der er jo ingen grund til at cirkulere vand gennem fyret og så "varme fyret op" grundet andre varmekilder varmer akkutanken op. Vil pumpen ved fyret kunne starte op med det samme, hvis jeg lader pumpen være styret af fyret (termostat på akkutanken) - og vil feks en alpha2 25-40-xx gå i et eller andet "mode", så der går noget tid inden pumpen reelt virker (default settings - lavt pumptetryk eller højt pumpetryk?). Så - er der forskel på valg af pumpe ved kontinuerlig drift (som cirkulationspumpe) versus "start og stop" et par gange i timen eller et par gange om dagen?

2) Og det samme gælder min solvarme - her udveksles der energi gennem varmeveksler, hvor solstationen har sin egen pumpe P1, som jo er temperaturstyret, og hvor pumpen P2 på den anden side af varmeveksleren ind mod akkutanken er styret at pumpen P1 i solstationen. Om vinteren vil pumperne sjældent køre - og om foråret vil de køre lidt om dagen afhænge af solindfald. Spørgsmålet er også her - P2, som vil være "on off" stor del af året og pumpen vil så kun virke kontinuerligt om sommeren fra morgen til aften - kan pumpen godt være en alpha2, som så automatisk tændes og slukkes engang imellem? Eller vil den have "opstartstid", som nævnt ved fyret? Bemærk - med slukkes og tændes mener jeg, at strømmen tages helt væk.

3) For brændeovnen er der ikke tvivl - der er en laddomat, som automatisk skal starte pumpen afhængig af temperatur. Men her kan jeg også se, at der er en anden type pumpe, hvor pumpeeffekten kan sættes via kontakt (1-3) ... måske er den mere egnet til start og stop fremfor kontinuerlig kørsel som eks Alpha2?

4) Siden solstations pumpen ikke er grundfoss og siden laddomat pumpten heller ikke er grundfoss - er det "blot" et spørgsmål om kvalitet og pris, eller er der tale om andre typer af pumper, solstation og laddomat også er "on off"?

Mange spørgsmål :), tak.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Valg af pumpe

Indlæg af MichaelK » 10 maj 2020 07:32

Altså, jeg har en Grundfos Alpha pumpe på mit centralvarme, som fyret selv tænder og slukker for.
Fyret slukker f.eks. for pumpen under opstart, og tænder den først når temperaturen i kedlen er
høj nok. Pumpen slukkes og tændes derfor flere gange i døgnet, og det giver ingen problemer.

Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Valg af pumpe

Indlæg af 383CI » 10 maj 2020 08:18

Jeg har oplevet at selvregulerende pumper der afbrydes af og til "glemmer" hvor de stod, og starter igen med tilfældig indstilling.

Mine er f.eks. sat til "konstant tryk, lav" men har den været afbrudt kan det ske den starter op på trin3 det er endnu ikke lykkes at lure et system i det.

Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Valg af pumpe

Indlæg af Sologgris » 10 maj 2020 17:07

MichaelK skrev:
10 maj 2020 07:32
Altså, jeg har en Grundfos Alpha pumpe på mit centralvarme, som fyret selv tænder og slukker for.
Fyret slukker f.eks. for pumpen under opstart, og tænder den først når temperaturen i kedlen er
høj nok. Pumpen slukkes og tændes derfor flere gange i døgnet, og det giver ingen problemer.

Mvh.
Tak - det kunne jo godt tyde på, at det ikke er et problem. Hvad er det for en pumpe - Grundfos Alpha? 2? 3? Der er flere modeller, så det kunne være, at det er en model, som kan. håndtere det.

Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Valg af pumpe

Indlæg af Sologgris » 10 maj 2020 17:12

383CI skrev:
10 maj 2020 08:18
Jeg har oplevet at selvregulerende pumper der afbrydes af og til "glemmer" hvor de stod, og starter igen med tilfældig indstilling.

Mine er f.eks. sat til "konstant tryk, lav" men har den været afbrudt kan det ske den starter op på trin3 det er endnu ikke lykkes at lure et system i det.
Tak, ja og min Alpha2 er jo selvregulerende, så det er/var jo lidt det, som jeg kunne være bekymret for (opstart ændres). Men så længe at den starter automatisk uden at jeg skal aktivere noget, så kan jeg leve med det.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Valg af pumpe

Indlæg af MichaelK » 10 maj 2020 18:10

Sologgris skrev:
10 maj 2020 17:07
Tak - det kunne jo godt tyde på, at det ikke er et problem. Hvad er det for en pumpe - Grundfos Alpha? 2? 3? Der er flere modeller, så det kunne være, at det er en model, som kan. håndtere det.
Det er en Alpha2 pumpe. Den står altid på autoadapt, så den finder selv ud af det.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Valg af pumpe

Indlæg af JClausen » 11 maj 2020 06:04

Mit varmesystem ligner, så vidt jeg kan læse mig frem til herinde MichaelK's. Jeg har også en Grundfos Alpha til at cirkulere varmen fra fyret. Det jeg vil tilføje er: Installatøren nævnte at det er vigtigt at pumpen ikke står på auto-adapt. Pumpen står derfor på højeste trin. Fyret styrer pumpen og det virker fint.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Valg af pumpe

Indlæg af MichaelK » 11 maj 2020 09:44

JClausen skrev:
11 maj 2020 06:04
Mit varmesystem ligner, så vidt jeg kan læse mig frem til herinde MichaelK's. Jeg har også en Grundfos Alpha til at cirkulere varmen fra fyret. Det jeg vil tilføje er: Installatøren nævnte at det er vigtigt at pumpen ikke står på auto-adapt. Pumpen står derfor på højeste trin. Fyret styrer pumpen og det virker fint.
Hmm, mit opsæt har virket upåklageligt i snart 13 år. Men måske fordi min pumpe, på
auto-adapt, alligevel køre i højeste trin. Det gør den, så vidt jeg ved, fordi alle mine
Radiatorventiler står fuldt åbne på trin 5 (undtagen soveværelset).

De står helt åbne, fordi jeg har rumtermostat, og derfor ikke regulere rumtemperaturen
på selve radiatoren. Auto-adapt føler vist nok på modstanden i systemet, altså på hvor
mange og hvor meget radiatorventilerne er åbne? Den regulerer så flowet efter det, og
hos mig altså "fuld hammer" 22-25 watt.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Valg af pumpe

Indlæg af JClausen » 11 maj 2020 13:03

MichaelK skrev:
11 maj 2020 09:44
Hmm, mit opsæt har virket upåklageligt i snart 13 år. Men måske fordi min pumpe, på
auto-adapt, alligevel køre i højeste trin. Det gør den, så vidt jeg ved, fordi alle mine
Radiatorventiler står fuldt åbne på trin 5 (undtagen soveværelset).

De står helt åbne, fordi jeg har rumtermostat, og derfor ikke regulere rumtemperaturen
på selve radiatoren. Auto-adapt føler vist nok på modstanden i systemet, altså på hvor
mange og hvor meget radiatorventilerne er åbne? Den regulerer så flowet efter det, og
hos mig altså "fuld hammer" 22-25 watt.
(Undskyld for at "stjæle tråden"). Ahh, det gør selvfølgelig en forskel. Her i huset skrues der manuelt op og ned for radiatorerne.

Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Valg af pumpe

Indlæg af Sologgris » 11 maj 2020 14:46

JClausen skrev:
11 maj 2020 13:03
(Undskyld for at "stjæle tråden"). Ahh, det gør selvfølgelig en forskel. Her i huset skrues der manuelt op og ned for radiatorerne.
No problem - I mine øjne relevant input for mig, tak. Mit hus og installation er fra midt tresserne, og det var vist før, at der var tænkt på elektronisk styring af temperatur .... så vi skruer også op og ned.


Besvar