Orientering af akkumulatortank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Orientering af akkumulatortank

Indlæg af Sologgris »

Jeg har en refleks PH buffertank, hvor jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal orientere den i forhold til centerlinje (således studsene er symmetrisk om centerlinjen set forfra). Tanken skal stå umiddelbart ved siden af fyret, således tanken er på fyrets højre side. Bag fyret (på den anden side af skorstenen i et tilstødende rum) står en brændeovn med vandtank (gris). Akkutanken og brændeovnen skal koble sammen via en laddomant og fyret til akkutanken. På højre side af akkutanken vil der på sigt være udgang til solvarme via varmeveksler samt udgang til forbrugsvand via varmeveksler.

Mit spørgsmål er om orienteringen af akkumulatortanken - den har 4 udgange i hver side, og udgangene er i forhold til en centerline alle med 50 grader mod centerlinjen. Umiddelbart har jeg drejet akkutanken, så studse i venstre side sidder vinkelret på fyret, hvilket giver nem, direkte og kort rørføring der, hvilket også giver nem, kort og direkte rørføring til laddomaten ( og dermed til brændeovnen).

Men med den orientering af akkutanken - så vil studse i højre side af akkutanken "stritte" frem i en spids vinkel ud i rummet i forhold til vinkelret, og måske er det kun noget æstetisk (jeg har plads nok i rummet), men konkret giver det også en meget skarp vinkel tilbage mod væggen bag akkutanken, hvor varmeveksler og andet udstyr skal være placeret. Dette kunne måske gå hen og blive et problem?

Lad mig høre, hvad der kan være af overvejelser, tak.

Tanken: https://www.prolita.lt/van2o_docs/van2o ... os_ENG.pdf

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Orientering af akkumulatortank

Indlæg af pelle »

Ja det er æstetisk. Ikke noget der betyder noget. Du må have fat i nogle vinkel overgange eller måske noget slange. Så skal du nok få det til at passe sammen. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Orientering af akkumulatortank

Indlæg af Sologgris »

Tak, ja - der er jo nok noget æstetik, som jo også kan være vigtig :). Jeg har kun vinkel i 90 grader og 45 grader, og da studsende er i en 50 graders vinkel på hver side i forhold til midterlinje, så kan jeg ikke helt se, hvordan jeg får "ramt" vinklen korrekt. Men måske findes der andre vinkelovergange, som jeg blot ikke er bekendt med?

Det du skriver med slange - det kunne reelt løse min udfordring enten hele vejen eller blot der, hvor "vinklen" er svær. Jeg har mest i 3/4" og lidt til CP til radiator i 1". Hvad er det for slange, som kan klare op til lige over 100 grader og 2-3 bar? Og reelt måske højere med returvæsken fra solfangeranlægget (efter varmeveksleren men ind mod min tank)?

Jeg har fundet følgende slange som eksempel - men kun til 20 mm (3/4"), men måske findes andet mere egnet?
https://www.varmtvandfrasolen.dk/solvar ... -tube.html
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Orientering af akkumulatortank

Indlæg af pelle »

Jeg tænkte egentlig blot på 20 mm gulvvarme pex. Sådan en 20 mm pex rør der er helt glat og uden modstand svare vel til 5 kvart tommer jernrør. Oliefyret og solvarme styring har overkogs sikring. Hvad angår varmen fra brændeovns grisen . Der må man jo have nogle termometre, man lige kan skele lidt til, så man afpasser fyringen derefter.
Jeg kan fortælle dig, min nabo der har halmkedel. Der har det tit været oppe og buldrekoge. Hans streng til huset er 20 mm pex. Den har været udsat for 100 gr. mange gange. Hans anlæg er gammel . Mindst 30 år. Ok, det er trykløst. Der er åben eks. på. Det er så lidt praktisk erfaring jeg kan fortælle dig om. Googler man efter det, kan gulvvarmeslange, jo slet ikke holde til så høj en temp.
Minder lidt om humlebien, eksperterne var enige om ikke kunne flyve da dens fede krop, ikke kan løftes af dens små vinger. Humlebien ved det bare ikke. Så den flyver lystigt rundt. :)

Rørføring til solvarmen kan være kobberrør (Bedst) eller sort rør. Ikke pex. Og slet ikke Ikke galv rør, da det ikke går så godt i spænd med solvarmevæske. Solvarmevæsken ( Glykol) opløser galv belægning i røret og det sætter sig som snavs i rørene.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar