Termomenter + udlæsning til akku tank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Termomenter + udlæsning til akku tank

Indlæg af Sologgris »

Jeg har en 500 L akkutank, hvor der er 3 udtag (3/4") til temperaturfølere. Jeg vil gerne både have en analog udlæsning på alle tre følere, og på samme tid skal det være muligt at aflæse temperaturen elektronisk (med henblik på eventuel styring senere) - og selvfølgelig på det samme udtag. Analoge termometer er standard ... men kombination?

Findes sådanne et produkt? Måske findes en digital udlæsning, som så også kan bruges til senere styring? (link gerne til produkt :) )

Tak.

PS - tæt på bunden af min tænk (reflex PH 500) lige under nederste udtag til temperaturføler er der yderligere et udtag - mindre diameter (tror 1/2"). Hvad er ideen med dette udtag? (måske for at tømme tanken, da jeg ikke har "bund" ventil?).

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Termomenter + udlæsning til akku tank

Indlæg af Bri_Jac »

digitalt ville jeg anvende DS18B20 de kan kobles "parallelt" da det kører databus, ved dog ikke om du kan få plads til dem sammen med analog følere i et dykrør samtidig
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Termomenter + udlæsning til akku tank

Indlæg af Sologgris »

Tak - og det er en enkel løsning med ex Arduino. Og det er måske heller ikke muligt at kombinere analog og digital til styring. Så måske er det an Arduino løsning med display, som kan vise de tre temperaturer eller 3 separate displays. Gad vide om der ikke findes sådanne et færdigt sæt ...

Men med det bevæger jeg mig reelt hen mod en styring af en art - noget du kan eventuelt kan anbefale? En enkel PLC el lign?
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Termomenter + udlæsning til akku tank

Indlæg af Bri_Jac »

Hvad vil du styre? du skrev at du ville måle temperaturer?
Jeg ved ikke om dette her bliver for teknisk;
Men mit forslag er at anvende Domoticz, som kører på en RPI. Det anvende jeg selv til styring af lyset og el-radiatorer i mit hus
Men selve udlæsningen af temperaturer det synes jeg er lettest ved at at have flere DS18b20 og så en ESP8266, da den er en controller med wi-wifi.
Dette setup kan enten lave en webserver, så du kan se temperaturer på web via din tlf/pc, eller sende temperature data fra ESP8266 til din Domoticz, der så viser det via web. Domoticz giver dig så mulighed for alt mulig styring, fx sende email/sms beskeder hvis en given temp bliver for høj/lav

ESP8266, jeg anbefaler en Wemos der har usb, så du let kan tage en microUSB lader og strømføde din ESP8266/Wemos.
Jeg synes at anvende ESPEASY er lettest, der findes mange andre typer ar firmware du kan flashe i din ESP8266, men ESPEASY vil virke fintr i dit setup, da det både har webinterface, samt let kan sende temperatur data til en Domoticz home automation controller

https://docs.wemos.cc/en/latest/d1/d1_mini.html

DS18B20 specific
https://www.letscontrolit.com/wiki/inde ... as_DS18b20

hovedsiden:
https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/ESPEasy
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Termomenter + udlæsning til akku tank

Indlæg af Bri_Jac »

Mit setup med en Wemos D1 mini samt IrDa for at sende infrarøde data til min varmepumpe, så jeg kan styre den, tænde, slukke og skifte temperature samt blæser hastighed. jeg har også en DS18B20 tilsluttet så jeg kan udlæse temperaturen på den varme luft, enten direkte i ESPEASY web interfacet (men det gør jeg dog aldrig)
da temperaturen bliver sendt til min Domoticz , se skærmbilledet af temperaturloggen
Screenshot from 2020-03-19 08-42-23.png
Screenshot from 2020-03-19 08-44-01.png

Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Termomenter + udlæsning til akku tank

Indlæg af Sologgris »

Tak Bri_Jac. Jeg skal bruge temperaturen som styring af pumper og 3-vejs stunt(s). Jeg har et andet indlæg (Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr), som beskriver mit forventede endelige Setup.

Kort - jeg har eksisterende fyr, hvor der tidligere har været en ekstra varmekilde i form af brændeovn med gris (vand), som gik direkt ind på strengen efter central pumpten. Den gamle løsning har været lukket af og den har jeg fjernet - men jeg bibeholder fyret, som kører. Jeg har købt Lotus 2060 brændeovn med gris (vandtank), som jeg skal have koblet ind i min centralvarmesløsning, hvor jeg også sætter en 500 l akkutank på (på sigt sætter jeg solvarmeløsning på via varmeveksler - og varmt vandsbeholder til forbrugsvand kobles også ind over en varmeveksler).

Jeg skal i min nye løsning sikre mig, at fyret ikke varmer min akkutank op, men at brændeovnen via laddomat varmer akkkutanken op. Derfor skal jeg kunne måle temperatur i akkutanken samt i fyret og evt frem og tilbageløb -således jeg kan styre shunt og 3-vejs ventil samt central pumpe og andre pumper.

Det er fint med teknisk input - jeg har en baggrund indenfor sw og hw udvikling selvom den er fra sidste årtusinde :). Jeg skal lige nærlæse dit input noget mere - jeg havde måske nok lidt tænkt en plc løsning, men kan godt lide ideen med webserver, så jeg kan aflæse over nettet.

Besvar