PEX Ø til fremføring til gulvvarme.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
10
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Har takket: 144 gange
Blevet takket: 10 gange

PEX Ø til fremføring til gulvvarme.

Indlæg af madssakre »

Hej

Mit varmesystem taber 0.5 bar per døgn ca. Har blanding af nyt (PEX) og gammelt (indstøbte jernrør). Det er kun tre radiatorer som forsynes via de gamle indstøbte jernrør, samt gulvvarmen (Wawin) i mit køkken (fra 2015), længst væk fra fyret. Og jeg formoder det er de indstøbte jernrør det er galt med.

Det er forholdsvist ukompliceret at føre nye PEX til radiatorerne fra den nyere del af installationen. Men spørgsmålet er om det er gangbart at forsyne gulvvarme delen via PEX på 15 mm som altså allerede forsyner andre radiatorer ret tæt på.

Eller skal gulvvarmeforsyningen helst have en større diameter?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: PEX Ø til fremføring til gulvvarme.

Indlæg af BWJ »

Inden du starter dit projekt, så har du vel tjekket din tryk ekspansion (hvis du har en) og kedlen i kold tilstand ?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
10
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Har takket: 144 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: PEX Ø til fremføring til gulvvarme.

Indlæg af madssakre »

BWJ skrev: 17 dec 2019 19:24 Inden du starter dit projekt, så har du vel tjekket din tryk ekspansion (hvis du har en) og kedlen i kold tilstand ?
Pillefyret og trykekspansion er splinter nyt.

Lad os antage der ikke er det korrekte tryk i ekspansionen, eller hvad der kan være galt. Skal vandet af systemet?

Kold system. Skal det trykprøves mens der ikke kører varmt vand?
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: PEX Ø til fremføring til gulvvarme.

Indlæg af BWJ »

madssakre skrev: 17 dec 2019 19:40 Pillefyret og trykekspansion er splinter nyt.

Lad os antage der ikke er det korrekte tryk i ekspansionen, eller hvad der kan være galt. Skal vandet af systemet?

Kold system. Skal det trykprøves mens der ikke kører varmt vand?
Ældre kedler kan lække når de er kolde, så det er nok ikke her du skal lede.
Det mest sandsynlige er nok forkert dimensioneret beholder og fortryk, fortryk (tomt anlæg) skal være anlægshøjde i bar + 0,2 bar, og volumen bør ligge omkr. 20 liter, ved alm. anlægsstørrelse.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
10
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Har takket: 144 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: PEX Ø til fremføring til gulvvarme.

Indlæg af madssakre »

BWJ skrev: 17 dec 2019 21:25 Ældre kedler kan lække når de er kolde, så det er nok ikke her du skal lede.
Det mest sandsynlige er nok forkert dimensioneret beholder og fortryk, fortryk (tomt anlæg) skal være anlægshøjde i bar + 0,2 bar, og volumen bør ligge omkr. 20 liter, ved alm. anlægsstørrelse.
Det er en 18 liter beholder. Ca. den størrelse som jeg også havde på det gamle fyr så det burde være ok.

Jeg skal lige have trykmåler på ballonen og se sluttrykket, og regnet efter med højden osv.
I princippet, hvis man vil lege lidt, kan man vel godt trykke mere luft i fx i skridt af 0,1 bar. Eller gå den anden vej. Jeg ved ikke endnu hvad trykket jeg aflæser vil falde til hvis det får lang tid nok, men hvis jeg ser det falde: skal der så mere eller mindre luft i ballonen?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: PEX Ø til fremføring til gulvvarme.

Indlæg af pelle »

Havde jeg en mistanke om mit anlæg var læk et sted.Ville jeg pille den trykeks. af ( Den forvirrer bare )og sætte en studs på til luft eller vand der hvor beholderen sad på og sætte et bars tryk på. Lad være med at fyre i mens . Sæt en kuglehane på du kan lukke for og monter et manometer . Er der ikke noget trykfald efter et døgn eller to er anlægget tæt. Sådan ville jeg gøre :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
10
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Har takket: 144 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: PEX Ø til fremføring til gulvvarme.

Indlæg af madssakre »

pelle skrev: 18 dec 2019 10:06 Havde jeg en mistanke om mit anlæg var læk et sted.Ville jeg pille den trykeks. af ( Den forvirrer bare )og sætte en studs på til luft eller vand der hvor beholderen sad på og sætte et bars tryk på. Lad være med at fyre i mens . Sæt en kuglehane på du kan lukke for og monter et manometer . Er der ikke noget trykfald efter et døgn eller to er anlægget tæt. Sådan ville jeg gøre :)
Har også fortrudt jeg ikke satte en hane imellem eksp og anlæg. Anyway. Det du foreslår pånær temperaturen, er vel det samme som at tage al luften ud af ballonen.

Besvar