Nyt pillefyr blackstar vs biomax

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Blevet takket: 5 gange

Re: Nyt pillefyr blackstar vs biomax

Indlæg af thomas larsen »

triumph skrev: 09 nov 2019 13:59 Ved du hvor mange træpiller du max bruger i døgnet ? Hvis du aldrig bruger mere end 50 kg i døgnet, så er en 10 KW det bedste valg.
Min far varmer 160 m2, + 80 m2 værksed op med en 10 KW BS, den er rigeligt stor (Han holder også kun 10 c på værkstedet)

Hvis det er den Biomax jeg kigger på, så er virkningsgraden kun testet til 89 % https://andresens-bioenergi.dk/upload_d ... -16_30.pdf
Virkningsgrad gælder iøvrit kun når kedlen og hærden er ren. Der har BS kedel brænder en stor fordel. Jeg kunne aldrig finde på at købe en biomax.
(Men gerne BS, MGM, Vølund/Pellux)

På årsbasis bruger jeg ca 10 tons træpiller.. ved ikke præsis hvad jeg bruger på dags basis, da jeg bare fylder op når den mangler..

jeg er også gået fra biomax igen.. men vil gerne have et fyr der er nemt at bruge og passer sig selv og uden alt for meget arbejde..

så derfor virker mgm som jeg linkede til som en opsagt mulighed, da den var selvrensede og virker til at køre uden problemer..

og prisen ligger jo meget tæt på hvad en blackstar koster.

pendec

Re: Nyt pillefyr blackstar vs biomax

Indlæg af pendec »

Hvad jeg fik for mine penge, mgm-easy + installation + opstart, har jeg været superglad for, og Karsten har gjort sit efter bogen, så han kan konkurrere på pris og installation.

Fik RTB tilbud for flere år tilbage, Installation alene, synes de krævede 30-40.000. Den ene vvs'r synes 2 mænd skulle til i 2 dage. Karsten? Han klarede det sjit på 2 timer her :) Supermand , here we come!
Jo, jeg skulle selv rengøre og smide bio18 kedel ud og fjerne gammel åben ekspansion.

Jeg synes i hvert fald, du skal indhente tilbud på BS+ og den mgm-easy, og måske med installation oveni?

Der er helt sikkert også flinke BS+ vvs'r derude :)
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Nyt pillefyr blackstar vs biomax

Indlæg af lamborg »

Pendec pas nu på der ikke går sælger i dig :-)
Nu er det jo ikke RTB vi snakker men en blackstar og hvis Karsten kan klare jobbet alene ja så kan andre nok også til de samme penge :-)
men jeg er fuldstændig ligeglad hvad trådstarter vælger af fyr . Jeg er glad for min NBE scotte og en af grundende er nok den at alting er lavet efter "hold det simpelt men effektivt " og der er meget gratis hjælp at hente + du kan lave alle reperationer selv uden at skal have hjælp af en montør
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
pendec

Re: Nyt pillefyr blackstar vs biomax

Indlæg af pendec »

lamborg skrev: 09 nov 2019 17:37 Pendec pas nu på der ikke går sælger i dig :-)
Nu er det jo ikke RTB vi snakker men en blackstar og hvis Karsten kan klare jobbet alene ja så kan andre nok også til de samme penge :-)
Med de andre vvs'r og sælgere som har budt ind, så er det kun fair at fortælle om gode oplevelser, måske er det bare her på lolland vvs'r synes det skal være dyrt.

Spørgsmålet er vel mere, om man bider mærke i om man får 1 eller 2 personer og varighed ind i prisen på det :)
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Nyt pillefyr blackstar vs biomax

Indlæg af triumph »

pendec skrev: 09 nov 2019 14:03 Nu blev jeg nysgerrig.

Du skriver selv 200m2 og har en Blackstar 24kW , bruger du da over 50kg om dagen?
Min brænder er fra 2006. Dengang var en 16 og en 24 kw brænder den samme, bare med en anden chip i styringen. Og ja jeg bruger tiltider mere end 50 kg i døgnet. Mit hus er 135 m2, og så har jeg 65 m2 på første salen af en udlænge der er lejet ud. Huset er fra 1907, der er ikke god isolering, der er lange rørtræk, og vv rør ligger i usioleret skunk. 16 kw, ville være den rigtige størrelse til mig

pendec

Re: Nyt pillefyr blackstar vs biomax

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 10 nov 2019 10:30 Min brænder er fra 2006. Dengang var en 16 og en 24 kw brænder den samme, bare med en anden chip i styringen. Og ja jeg bruger tiltider mere end 50 kg i døgnet. Mit hus er 135 m2, og så har jeg 65 m2 på første salen af en udlænge der er lejet ud. Huset er fra 1907, der er ikke god isolering, der er lange rørtræk, og vv rør ligger i usioleret skunk. 16 kw, ville være den rigtige størrelse til mig
Jeg tror de fleste har ret i at man stadig skal skelne til forbrug før, og her er der altså omsat 10T om året, også selvom bio18 var ringe, så ringe var den ikke.

Jeg ligger på 188m2 og kan leve med 5.5T, dog single, så mindre brugsvand men nok ikke flere ton i omkostning. Så at jeg gik fra Bio18 -> easy tror jeg ikke skærer 1T af forbrug, Tror måske en 5T , synes den lå der sidst.

Men så, Thomas har 10T i forbrug, så på en kold dag, så er den også over 50kg, og så er 10kW helt sikkert ikke nok. Også selvom det kun er i en uge der kører max kW :)

Tror personligt at en BS+ 16kW eller 15kW easy lige rammer grænsen og hvis før forbrug var 10T.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Nyt pillefyr blackstar vs biomax

Indlæg af triumph »

thomas larsen skrev: 09 nov 2019 16:21 På årsbasis bruger jeg ca 10 tons træpiller.. ved ikke præsis hvad jeg bruger på dags basis, da jeg bare fylder op når den mangler..

jeg er også gået fra biomax igen.. men vil gerne have et fyr der er nemt at bruge og passer sig selv og uden alt for meget arbejde..

så derfor virker mgm som jeg linkede til som en opsagt mulighed, da den var selvrensede og virker til at køre uden problemer..

og prisen ligger jo meget tæt på hvad en blackstar koster.
Jeg bruger 7½ tons om året, og hos mig kan fyret ikke være mindre end 14 kw. Det skal dog siges at mit forbrug lå et par tons højre inden jeg fik rumtermostat/vv prioritering. Det hjælper på forbrug om sommer/overgangsperioder, ikke om vinteren. (Derfor spurgte jeg om max forbrug)

Besvar