dimensionering af pex.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
CasperJ
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 28
Tilmeldt: 26 jan 2013 19:14
Mit fyr: Mcz Ego hydro
Areal: 158
Brændsel: træpiller, brænde, solvarme
Årligt forbrug: 2tons
Geografisk sted: Bedsted, ringsted

dimensionering af pex.

Indlæg af CasperJ »

Er i gang med med at renovere bryggers og badeværelse.
Der skal graves ud og isoleres mod terræn og etableres gulvvarme. Manifold og styring hænger der er allerede med to ledige kredse.

Planen er at rørføringen skal udføres som pex rør i rør til forsyning af tappe steder i bryggers og bad. Samt frem og returløb til opvarmning af vvb.
Ville så bare høre de kloge hoveder med hensyn til rør størrelser og for slag til placering af rør og rør i rør med isolering eller uden.

varme system.

Jeg graver et præ isoleret pex rør ned for at jeg på et senere tidspunkt kan flytte varmekilden ud i en udbygning. Har en pilleovn med vand tilslutning pt. mit årlige pille forbrug er på ca. 2 paller. fyrer kun i vinter månederne. kan jeg nøjes med 2x25 mm eller skal jeg vælge 2x32 ?
har tænkt er sætte fordeler manifolder op ved siden af gulvarme styringen til at forsyne radiatorer på 1. salen 5. styks herfra er planen at fører det i ø15 pex rør i rør med isolering. Det burde have rigeligt flow? den største radiator er på ca. 800 w
Yderligere skal varmtvands beholderen have varme tilsluttet, hedefladen i den har en nominel ydelse på 2,5 kw. Er i tvivl om ø15 pex er for lille?
og hvor ville i placere rørene ? enten under, i eller over gulvisoleringen altså i betonen.

Brugsvand
Tænker at fremføring af kold vand til vvb skal være større end ø15 ?
Tænker at kold og varmt til de enkelte tappe steder skal trækkes i ø15 men hvor skal jeg placere det og skal de være med isolering om trækrøret.?

Håber der er nogen der gider dele ud af deres erfaringer :) .

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: dimensionering af pex.

Indlæg af pelle »

Hej. Jeg gjorde det at jeg brugte en håndoverfræser med et 20-25 mm fræser jern i. Så var det nemt at lave spor til at placere pex rør. Det kolde vand ville jeg jo grave ned i jorden under isoleringen. Men ellers vil jeg da anbefale du lægger varmt vands rørene ned i isoleringen. Ikke i betonen. 25 mm rør burde da være nok. Og så ellers 15 mm pex ud til radiatorer og tappesteder.
DSC02365.JPG
DSC02367.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Besvar