Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rumtermostat + div styring

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
start2008
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Rumtermostat + div styring

Indlæg af start2008 » 25 apr 2008 22:17

Ja nu er det jo ikke fordi at jeg tror at jeg er den første der har fundet på dette her, med alle de kloge hovder der findes i dette forum.
Men hvis der skulle være en nybegynder kunne der jo være et tips.
Mit varmesystem består af en woody brænder på en opop kedel (en brænder der kan tænde selv). samt solvarme med elpatron i varmtvandsbeholderen.
På afgangsrøret af kedelen har jeg monteret termostatafbryder, så cirkulationspumpe til kedelvand kun kører når kedelvand er over 50 C.
Jeg har monteret ugeur til cirkulering af brugsvand, således det ikke bliver cirkuleret/afkølet, når der ikke er behov for varmtvand.
Jeg har købt en rumtermostat med ugeur/natsænkning/indstillelig temp difference for start af pillefyr, som jeg har sat op inden i huset (Pris 200 kr hos RSonline)
Rumtermostaten trækker et relæ der starter pillefyret, hvis temeratueren kommer under setpunktet.
Når kedelvandet kommer op på 55C starter cirkulationspumpen. (Afbryderen på cirkulations pumpe til kedelvandet er sat på, for at cirkulering af koldt kedelvand ikke skal afkøle brugsvand når fyret er stoppet)
Når rumtemperaturen når setpunktet, stopper fyr.
Når kedelvand er nede på 50 C stopper cirkulationspume
VV beholder har også ugeur til styring af elpatron.
Jeg har klippet ledningen til elpatron, og monteret stikprop på ledningen, således at enten får elpatron spænding ved varmebehov af vv, eller også kan jeg sætte en anden stikprop i, der trækker relæet for start af kedel, og varmer brugsvand op.
Jeg har ret lange rørstræk (fyret står i en udbygning) Så efter at have sat ugeur på vv cirkulationspumpe, er temperaturen i vv beholder steget 20 c når solen skinner, fordi vv cirkulationspumpe ikke køre når vi ikke er hjemme.
Jeg monterede rumtermostat sidste uge. Før jeg monterede den brugte jeg 2 sække piller i døgnet (totalt 32 kg). Efter montage bruger jeg under en sæk i døgnet.
Nu mangler jeg bare og sætte motorventiler på rørstræk, således at kedelvand ikke cirkulere hele vejen over i huset, men kun til vv beholder, hvis det kun er den der kalder på varme. Samt at montere en kamstup måler.
Jeg må sige at rumtermostaten fungere perfekt, og af få halveret forbruget i overgangsperioderen. er da ikke og kimse af.
mvh Jesper


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Rumtermostat + div styring

Indlæg af søren ø » 25 apr 2008 22:21

Smart med uge ur på cirkulationen. Jeg roder selv med at rykke fyr i værkstedet, sætte ny vvb op, montere solfangere på tag, osv. Hvis jeg laver cirkulation på vv, bliver pumpen koblet over lyset på hhv. bad og køkken, således at pumpen starter når lyset tændes.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

JOP
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 26 jan 2007 03:12
Mit fyr: Hjemmeflik med pavitronic 2320
Areal: 142
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5T
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Rumtermostat + div styring

Indlæg af JOP » 26 apr 2008 00:27

Har du VVB'en i udbygningen ?

Hvis Ja -kunne det ikke være en ide at droppe den dyre recirkultion og istedet montere en eller flere lokal lille EL-VVB i huset tæt på forbrugsstederne ?

start2008
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: Rumtermostat + div styring

Indlæg af start2008 » 26 apr 2008 11:14

jammen så ryger iden ligesom med og have solvarme
mvh jesper

JOP
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 26 jan 2007 03:12
Mit fyr: Hjemmeflik med pavitronic 2320
Areal: 142
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5T
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Rumtermostat + div styring

Indlæg af JOP » 27 apr 2008 14:45

Nej det er tab til recirkulation der ryger.
Der er jo ikke meget fidus i at suge varme fra solen for at hive det ud på recirkulationen så du bliver nød til at starte woodyen.
Med en lille lokal vandvarmer (15L) nær tapsted giver du lidt strøm for at få varmet de første liter der bliver tappet, og kun dem, senere kommer det varme vandfra hoved VVB'en og der bruges ikke strøm til opvarmningen.

Der er flere fordele:
Der opleves altid varmt vand med det samme, også hvis fyret er gået ud og der ingen sol er.
Du sparer tabet til recirkulationen.
Du sparer div. Storm P. installationer der skal forsøge at gætte hvornår folk skal bruge varmt vand og starte recirk. pumpen..
"Tendensen til at lade vandet løbe indtil det varme kommer" holder op= mindre vandforbrug.


start2008
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: Rumtermostat + div styring

Indlæg af start2008 » 28 apr 2008 16:23

Nååå.... det var det du mente. god ide, men risikere man ikke at vandet i vvb bliver koldt, før at det varme vand når frem mens man står under bruseren ?
Hvis man gør vvb større end 15 l forsvinder besparelsen vel i ekstra strøm til at holde en stor mængde vand varm, eller ?
mvh Jesper

jesperrl
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 08 jul 2008 20:01
Mit fyr: Scotte 16 Kw på opop 418
Areal: 200 m2 + 45 m2
Brændsel: Barlinek ecopellets 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: ca 20 kg i nov
Årligt forbrug: ca. 7
Geografisk sted: Lyby, Skive

Re: Rumtermostat + div styring

Indlæg af jesperrl » 17 jul 2008 20:09

Jeg kunne da også frygte at man med feks 15 meter 25mm rør ville få så meget kold vand i den 15 liters vvb at man ville få en kold afvaskning midt i brusebadet. Nogen der har erfaring med det?
16 KW Scotte sw ver 4.13 på Opop 418 kedel, Alpha pro pumpe, 18 meter 2x32 mm preisoleret pex mellem fyrrum og beboelse, 110 liter vvb i beboelse.

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Rumtermostat + div styring

Indlæg af Emborg41 » 17 jul 2008 21:51

Jeg har prøvet at forelægge ideen med en lille vvb ved tappested for min VVS'er. Han sagde at det ikke var en god ide, da det ville give mulighed for bakterier ved kortvarigt forbrug (håndvask).

Min erfaring, er at det virker rigtigt godt, at tænde cirkulation sammen med lyset i badeværelset.


Besvar