Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bedste setup.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Bedste setup.

Indlæg af Lintz » 27 apr 2019 10:41

pendec skrev:
27 apr 2019 10:14

Er man kun 2 personer, så må det være på grænsen til fornuftigt nok, desværre så er der jo et ønske om gulvvarme, og jo, her kan jeg åbne og lade gulvvarme stjæle varme fra vvb men det koster jo. har dog sjældent prøvet det, kun ved fejl og bed ikke mærke i merforbrug på el.
Jeg har i ca 3 mdr om året en billig el-radiator stående for at holde ca 8 g i mit motorcykelrum - Det har ikke slået bunden ud af min økonomi, er faktisk overrasket over at der ikke kom en syndelig ekstraregning så nu er det vist på 4. år den står der.
Så jeg tænker heller ikke at en el-patron til at opvarme vandet ca 10 grader får mig til at gå fra hus og hjem.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


pendec

Re: Bedste setup.

Indlæg af pendec » 27 apr 2019 12:16

Lintz skrev:
27 apr 2019 10:41
Jeg har i ca 3 mdr om året en billig el-radiator stående for at holde ca 8 g i mit motorcykelrum - Det har ikke slået bunden ud af min økonomi, er faktisk overrasket over at der ikke kom en syndelig ekstraregning så nu er det vist på 4. år den står der.
Så jeg tænker heller ikke at en el-patron til at opvarme vandet ca 10 grader får mig til at gå fra hus og hjem.
Ja, du kan jo supplere med solvarme rør, der har jeg kun brugt el, så det kan ikke være en formue du skal bruge på det.

calle

Re: Bedste setup.

Indlæg af calle » 28 apr 2019 20:22

Lintz skrev:
25 apr 2019 16:27
Selv om man er Redaktør kan man godt komme lidt i tvivl om hvor et emne skal placeres - nu placerer jeg det her og så må en anden Redaktør jo flytte det hvis han mener det skal stå andetsteds :D

Sagen er at jeg ikke helt kan blive enig med mig selv om hvad bedste - ikke nødvendigvis billigste - setup vil være med mit anlæg om sommeren.

Kort ridset op.
Scotte 16 kw med det helt basale udstyr.
Vacum-solfanger på sydvendt tag med god hældning.
300 l vvb med - selvfølgelig - 2 spiraler samt el-patron.

Huset:
Radiator-varme og gulvvarme på badeværelserne.

Konen vil have lidt varme på om sommeren ellers bliver gulvet på badeværelserne rimelig kolde samt at vi selvfølgelig skal have varmt vand.

Jeg er væk 4 ud af 7 dage så kravet til varmt vand er 2 personer i 4 dage - 3 personer i 3 dage.

Når jeg er hjemme og kan se at det bliver en god dag slukker jeg fyret manuelt og justerer ned på hvornår solfanger skal sende overskudsvarme til huset. Gerne fra omkring 60 g ned til ca 45 g og justerer så den anden vej hen ad aften. Hvis jeg ikke gør det vil fyret kører mange start/stop i løbet af dagen. Men har så tænkt på om det ikke kunne være lige så smart at slukke fyret helt. Sætte overskudsvarmen til huset ved forholdsvis lav temperatur og tænde for el-patronen og sætte den til 50 - 55 grader. Skulle der komme en kold dag kan konen jo bare gå ud og tænde fyret manuelt dén ene dag.
Jeg ved at tricket med at slukke fyret om morgen og tænde det om aftnen får jeg ikke min kone til i hverdagene når jeg er væk.
Nemlig Lintzyboy. Man kigger på vejret og tænder/slukker manuelt efter behov. Min kone kan altså godt hitte ud af at tænde/slukke for fyret og cirkulationspumperne. Det er hun nød til med alt mit rejseri, og hun brokker sig heller ikke, for hun VIL have varmt gulv i badeværelset. Jeg fik godt nok lavet både EL og vandbåren gulvvarme derude, men El er for dyrt synes jeg. Min kone kan da også hitte ud af at skrabe en askeskorpe ned fra herden. Jow jow icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen Calle


Besvar