Metro Combi + Atmos brændefyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Delphy
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 68
Tilmeldt: 23 okt 2011 09:45
Har takket: 2 gange

Metro Combi + Atmos brændefyr

Indlæg af Delphy »

Hejsa,

Er ved at sætte en Metro Combi VVB op (160 l, Type 605c) op sammen med et Atmos Brændefyr, og har en bunke spørgsmål i den sammenhæng :roll:

Den bliver sat op som var den en radiator på CV installationen fra fyret, dvs. der sidder blot et T stykke på F/R inden radiatorerne.

Jf. manualen kan man med trykknappen på fronten vælge elpatron eller ”ekstern” varme. Men når jeg nu gerne vil have, at beholderen skal bruge den eksterne varme (dvs. fra fyret) så længe det er der, og så selv skifte til elpatronen når der ikke er varme fra fyret (og tilbage igen, når fyret leverer varme igen) – hvad gør jeg så?

Jeg har kigget et utal af tråde igennem her om det, og kombineret med manualen for VVB’en, er jeg nået fra til at jeg skal bruge en ventil til at åbne/lukke for flowet til VVB’en på Frem strengen fra fyret (inkl. en termostat på F strengen). Så langt så godt – her mangler jeg vist kun input til mærke og installationssted – manualen nævner at det kan være en AVTA ventil, men hvad er forskellen på AVTA og AVTB – prismæssigt er sidstnævnte sjovere… så, kan jeg bruge en AVTB?

Så melder de resterende spørgsmål sig: For når temperaturen falder fra fyret, skal elpatronen tage over automatisk – hvordan gør jeg det, når nu VVB’en er sat i ”ekstern varme mode” (dvs. knappen er stillet til ekstern varme) – skal jeg bruge en ekstern termostat (Det foreskriver manualen)? Og i så fald hvor - idet den (vel) skal styres udenom den førnævnte tryknap, skal den (vel) styres fra elinstallationen i selve VVB’en – men hvordan?

Derudover – hvordan sikrer jeg, at VVB’ens strømpatron ikke opvarmer resten af CV installationen når fyret er slukket/gået ud - Og termostaten i VVBen virker vel kun når der er tale om at VVB’en skal bruge elpatronen?

Spørgsmålet er også, om jeg bør prioritere at få varmet VVB først? Og hvad kræver det?

Input modtages meget gerne – også omkring evt. misforståelser/forkerte antagelser :oops:

Besvar