Galvanisk tæring

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Delphy
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 68
Tilmeldt: 23 okt 2011 09:45
Har takket: 2 gange

Galvanisk tæring

Indlæg af Delphy »

Hejsa,

Lige et hurtigt spørgsmål - jeg er ved at sætte en kombi VVB op, og ved brugsvandstilslutningen benytter jeg pex-fittings med en alm. stump pexslange fra vvb til de galvaniserede fittings til vandfordelingen (dvs FRA kold forsyning og TIL varm fordeling) - hvilket skyldes den galvaniske tæring. Men det behøver jeg ikke tænke på ved F/R tilslutningen fra fyret, vel? Vandet i systemet er ikke iltet, og derfor er det ikke et problem - og dermed behøver man ikke bekymre sig om materialevalg. Eller er jeg galt på den? :oops:

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Galvanisk tæring

Indlæg af BWJ »

Korrekt mht centralvarmen, -som jeg læser det har du på vandsiden galvaniseret koldtvandsrør og ogsa galvaniseret på varmtvandssiden - hvorfor vil du så have pex imellem ???
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Delphy
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 68
Tilmeldt: 23 okt 2011 09:45
Har takket: 2 gange

Re: Galvanisk tæring

Indlæg af Delphy »

Som jeg forstår det, kan jeg ikke forbinde galvaniseret rør direkte til studserne på VVB netop pga. den galvaniske tæring?
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Galvanisk tæring

Indlæg af BWJ »

Delphy skrev: 19 apr 2019 22:33 Som jeg forstår det, kan jeg ikke forbinde galvaniseret rør direkte til studserne på VVB netop pga. den galvaniske tæring?
Selvfølgelig kan du det, beholder er emaljeret indvendigt, hvilket også gælder studse.
Galvanisk tæring opstår kun når man blander ædle og mindre ædle metaller, ex. kobber og galvaniseret jern,(spændingskorrosion)'
I dit tilfælde er der INGEN risiko overhovedet, bare klø på :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Delphy
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 68
Tilmeldt: 23 okt 2011 09:45
Har takket: 2 gange

Re: Galvanisk tæring

Indlæg af Delphy »

Modtaget 8) Og tak!

Besvar