Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skorsten i dårlig stand

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Lillevang38
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 19 dec 2018 23:41
Mit fyr: Ferroli
Areal: 90
Brændsel: Træbriketter
Modtaget likes: 1 gang

Skorsten i dårlig stand

Indlæg af Lillevang38 » 25 feb 2019 12:14

Hej.
Jeg bor til leje og der er to skorstene her. Den ene er til brændeovnen og den anden er til fastbrændselsfyret og oliefyret.
Skorstensfejer har lige været forbi i dag for at rense. Han fortæller mig så, at hvis det stod til ham, ville der være fyrringsforbud her, da skorstenene er i så dårlig stand. Da jeg flyttede ind i december fik jeg at vide fra udlejer at der omkring tre måneder før, havde været skorstensbrand i den til brændeovnen. Nu fortæller skorstensfejer mig så at det ikke er første gang det er sket. Og der har også været skorstensbrand i den anden.
Skorstenen til brændeovnen har også en utæt lem der skal skiftes og renselemmen der er på loftet skal flyttes, da den er for langt oppe. Så der er ikke blevet renset deroppe. Udlejer vidste godt det med den utætte lem. Og han havde også arrangeret så den blev skiftet. Men der er kommet ny mester, så det gør de ikke længere og havde ikke fortalt ham (det har jeg så gjort i dag). Så den er jeg sikker på han nok skal få ordnet.
Men nu er jeg så bekymret, hvis det er så meget der har været skorstensbrand.
Nu frygter jeg at vågne op til at der er ild i huset på grund af den utætte lem. Jeg kan ikke undlade at fyrre op. For så har jeg ikke noget varme.
Hvad tænker i om det. Kan det være rigtigt at det er i orden at skorstenene er i så dårlig stand?


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Skorsten i dårlig stand

Indlæg af Lintz » 25 feb 2019 13:35

Forstår det ikke helt. Du skriver at skorstensfejer siger: "At hvis det stod til ham blev der nedlagt fyringsforbud"
Det er da netop ham som skal afgøre det.
Men da han ikke har nedlagt forbud må det jo være i orden - eller så tør han ikke tage en bestemmelse.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Lillevang38
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 19 dec 2018 23:41
Mit fyr: Ferroli
Areal: 90
Brændsel: Træbriketter
Modtaget likes: 1 gang

Re: Skorsten i dårlig stand

Indlæg af Lillevang38 » 26 feb 2019 14:01

Det er hvad han sagde til mig.

Lillevang38
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 19 dec 2018 23:41
Mit fyr: Ferroli
Areal: 90
Brændsel: Træbriketter
Modtaget likes: 1 gang

Re: Skorsten i dårlig stand

Indlæg af Lillevang38 » 26 feb 2019 14:06

Og problemet er. Hvis der kommer fyrringsforbud, så er der ingen måde for mig at have varme på.

pendec

Re: Skorsten i dårlig stand

Indlæg af pendec » 26 feb 2019 14:45

Selvfølgelig kan du varme op, det er bare ikke med brænde, så må det koste mere indtil du flytter. Altså elvarme, måske endda en luft-luft varmepumpe de er ikke så komplicerede at sætte ind, problemet er nok mere hullet som du altså skal lukke ved flytning.
Så er der jo små gas varme radiatorer, nok dyre i drift som el, så skal det værste ske, så kan du få varme, det har bare en høj pris.

Valget må være lige til, el varme indtil du flytter, hvis du ikke tør bruge skorstenen.
At udlejer også fortæller om skorstens brand, burde vel også ringe nogle klokker, og følge spørgsmål, som skorstensfejer så nævner ikke er helt på plads men ikke nok til at give forbud.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Skorsten i dårlig stand

Indlæg af Hjemme teori » 26 feb 2019 20:38

Står der noget om varme i lejekontrakten?
Mvh. Sophus

Lillevang38
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 19 dec 2018 23:41
Mit fyr: Ferroli
Areal: 90
Brændsel: Træbriketter
Modtaget likes: 1 gang

Re: Skorsten i dårlig stand

Indlæg af Lillevang38 » 03 mar 2019 11:15

I min lejekontrakt står der både at der er brændeovn, fastbrændselsfyr og oliefyr. Men at lejer selv står for anskaffelse af brændsel. Min tanke er så at jeg har krav på at de virker ordentligt, når de står i lejekontrakten.

Lillevang38
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 19 dec 2018 23:41
Mit fyr: Ferroli
Areal: 90
Brændsel: Træbriketter
Modtaget likes: 1 gang

Re: Skorsten i dårlig stand

Indlæg af Lillevang38 » 03 mar 2019 11:19

pendec skrev:
26 feb 2019 14:45
Selvfølgelig kan du varme op, det er bare ikke med brænde, så må det koste mere indtil du flytter. Altså elvarme, måske endda en luft-luft varmepumpe de er ikke så komplicerede at sætte ind, problemet er nok mere hullet som du altså skal lukke ved flytning.
Så er der jo små gas varme radiatorer, nok dyre i drift som el, så skal det værste ske, så kan du få varme, det har bare en høj pris.

Valget må være lige til, el varme indtil du flytter, hvis du ikke tør bruge skorstenen.
At udlejer også fortæller om skorstens brand, burde vel også ringe nogle klokker, og følge spørgsmål, som skorstensfejer så nævner ikke er helt på plads men ikke nok til at give forbud.
Det er jo ikke mit ansvar at skorstenene ikke er i orden. Det er udlejers. Så skal jeg vel ikke til at have kæmpe elregning på grund af det. Plus anskaffelse af elradiatorer til de forskellige rum.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Skorsten i dårlig stand

Indlæg af MichaelK » 03 mar 2019 12:14

Nej, det er bestemt ikke dit ansvar! Hvis udlejer ikke vil udbedre problemet inden for
rimelig tid, så må Du rette henvendelse til LLO eller huslejenævnet?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Re: Skorsten i dårlig stand

Indlæg af pendec » 03 mar 2019 17:35

Lillevang38 skrev:
03 mar 2019 11:19
Det er jo ikke mit ansvar at skorstenene ikke er i orden. Det er udlejers. Så skal jeg vel ikke til at have kæmpe elregning på grund af det. Plus anskaffelse af elradiatorer til de forskellige rum.
Så vidt jeg læste korrekt, så skrev du under på en lejekontrakt og fik at vide at der havde været skorstensbrand, og velvidende dette, får du også at vide fra en skorstensfejer at den kun lige kan godkendes, og alligevel forholder du dig kun til konsekvenserne efter du har skrevet under, istedet for at få udlejer til at udbedre skaden inden du overtager lejemålet og endda mener at du skal sidde uden varme og ikke vide andet end at det bare ikke fungere, så er det jo klart du må bruge alternativer, når du til dels har påtaget dig et ansvar at overtage lejemål velvidende problemet måske var der, og bagefter hører at det kun lige går, og så bekymrer du dig , om at tænde op, og konkluderer intet andet fungerer. Den må du sgu lide tygge lidt på, når du allerede ved lejemåls start kunne have reageret med et simpelt , er tingene udbedret efter skaderne ved branden, udlejer har da en husforsikring, ellers er det jo næste problem i dette scenarie, og der er grænser for hvor grænsen for ansvar går hvis man ikke spørger når man lejer et hus, det er ikke som at leje lejlighed, som du erfarer nu.

Det er lidt mærkeligt at skrive man ikke tør tænde, og sidde i kulden i flere dage, uden at kontakte udlejer, og så også frasige sig et ansvar for at holde sig varm, og nægte at købe en midlertidig løsning, når du er nået dertil, man kan da kun håbe du har vinterjakken på indendørs, når du ikke har talt med udlejer om problemet du synes at have men ikke vil løse med udlejer der.

Vi reagerer forskelligt på konsekvenser, og en lille elvarmer koster 50,-, det ved jeg for en ven i området, har stillet 4 op, fordi hans oliefyr er taget ned og vvs'r blevet væk i en uge, så jo den virker midlertidig, bare ikke for dig.


Besvar