Huskeliste ny kedel installation

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Stokernoob
Stoker II
Stoker II
5
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21 okt 2018 16:11
Mit fyr: DB multi mini
Areal: 380

Huskeliste ny kedel installation

Indlæg af Stokernoob »

Jeg er efterhånden nået dertil i mit fyrrum projekt at jeg skal til at tilslutte min nyindkøbte stoker fra stokergården, et DB Multi mini.

Jeg vil gerne prøve at undgå at lave alt for mange begynder fejl så derfor søger jeg lidt råd herinde. Som udgangspunkt vil jeg bygge installationen op efter det diagram NBE kalder simpelt på side 9 i dette link : http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/20 ... 3.2017.pdf

Hvor vil i anbefale at montere kuglehaner? Og hvor er det mest smart at montere studs til påfyldning af vand? Det kunne være nogle af de ting jeg kunne bruge lidt gode svar på, og gerne ekstra gode råd også :great:

Håber som der er nogle derude som vil hjælpe lidt. Og også meget gerne med billeder.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Huskeliste ny kedel installation

Indlæg af Bigfoot »

vandpåfyldning ville jeg sætte LAVT i installationen, for den kan også bruges den dag anlægget skal tømmes ved evt ombyg. Så er det altså rart at tyngdekraften giver en hjælpende hånd.

Kuglehaner på hver side af pumpen, så er den altid nem at skifte ved en evt defekt.

Kuglehane på frem og retur lige inden huset, alt efter hvor du har dit fyr. Jeg har stor glæde af at jeg kan lukke ALT vandet af i selve huset ved ombygningen eller lignende i fyrrummet. Så man ikke slæber luftbobler rundt i hele huset hver gang. Altså så du kan adskille kedelanlægget og huset fra hinanden.

Lav altid lige et ekstra udtag på frem og retur i fyrrummet, bare i med en prop i første omgang. Eller en kuglehane. Man ved aldrig hvad man finder på, om man evt lige skal have en radiator ekstra på ved fyret eller sådan noget pjat :-)

Ekspantionsbeholder på retur så tæt på kedlen som muligt, de kan ikke altid lide varme, så det er koldest der, sørg nu for at sætte beholderen på med en union, det er pisse træls at skifte ellers, når den tid kommer, og den kommer.

det var lige nogle af de råd jeg kunne komme med nu her.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Stokernoob
Stoker II
Stoker II
5
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21 okt 2018 16:11
Mit fyr: DB multi mini
Areal: 380

Re: Huskeliste ny kedel installation

Indlæg af Stokernoob »

Tak for gode indspark! Helt klart sådan noget jeg kan bruge. Andre er meget velkomne hvis de har noget ekstra at tilføje!

Har lige et ekstra spørgsmål, må der monteres en kuglehane hvor ekspansion er monteret? Eller er det no go?
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Huskeliste ny kedel installation

Indlæg af Bigfoot »

Stokernoob skrev: 13 feb 2019 20:51 Tak for gode indspark! Helt klart sådan noget jeg kan bruge. Andre er meget velkomne hvis de har noget ekstra at tilføje!

Har lige et ekstra spørgsmål, må der monteres en kuglehane hvor ekspansion er monteret? Eller er det no go?
det må man faktisk ikke..... icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Huskeliste ny kedel installation

Indlæg af John Skov Jensen »

Du må godt montere en hane, men håndtaget skal fjernes.
Det er ikke ekspansionen der giver sikkerheden ved trykekspansion, det er overtryksventilen
Derfor er det ok

Stokernoob
Stoker II
Stoker II
5
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21 okt 2018 16:11
Mit fyr: DB multi mini
Areal: 380

Re: Huskeliste ny kedel installation

Indlæg af Stokernoob »

Det giver mening👍🏼

Kan det være en fordel at montere en kontraventil på fremløb til VVB så man undgår at huset kan suge varmen ud af VVB?
Stokernoob
Stoker II
Stoker II
5
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21 okt 2018 16:11
Mit fyr: DB multi mini
Areal: 380

Re: Huskeliste ny kedel installation

Indlæg af Stokernoob »

Kedlen er monteret,godkendt og i drift :great:
07E7D3AE-82DE-4808-ADFF-F93A7176B4A3.jpeg
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Huskeliste ny kedel installation

Indlæg af Bigfoot »

hvorfor lige kedelslanger over til husets installation?
og er det hjul under kedlen???
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Huskeliste ny kedel installation

Indlæg af John Skov Jensen »

:great: Nydeligt
Hvad løber sådan en installation op i hvis man må spørge?

/John
Stokernoob
Stoker II
Stoker II
5
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21 okt 2018 16:11
Mit fyr: DB multi mini
Areal: 380

Re: Huskeliste ny kedel installation

Indlæg af Stokernoob »

Bigfoot skrev: 20 feb 2019 19:09 hvorfor lige kedelslanger over til husets installation?
og er det hjul under kedlen???

Kedelslanger er kun pga det hele er lavet af 2 omgange og den helt korrekte placering af kedel ikke var fastlagt 100%

Ja. Der er hjul på 8) De er låsbare. Det er lavet på den måde da fyret på et senere tidspunkt skal ud og stå i en kommende lade/værkstedsbygning som endnu ikke er opført. Det gør det noget nemmere at flytte rundt på de ca. 250-300 kg.

Besvar