Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Termostatventiler hamrer og banker

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 25 gange

Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af Centrifugal » 31 jan 2019 14:53

Jeg har for et år siden købt et hus, med en centralvarme installation af ældre dato med nogle senere tilføjelser. Da jeg købte huset, stod der en gammel olie-unit i køkkenet, som jeg har skiftet ud med en pilleovn hvor der er en komplet centralvarmedel indbygget (pumpe og ekspansionsbeholder). Mit problem er at to ud af fire radiatortermostater og en ud af to gulvvarmetermostater hamrer og larmer så man skulle tro at man ombord i en ubåd.

Pilleovnens cirkulationspumpe hæver trykket på fremløbet med ca. 0,4 - 0,5 bar målt på fremløbets manometer når den starter. Der er ingen installationer over 1 m. fra gulvet, men tilgengæld rør i alle størrelser fra 2 tommer jern til 10mm kobber og så lidt pex-rør her og der.

1. Det er ikke luft - alt er skyllet/luftet ud helt efter bogen.

2. Vandet løber den rigtige vej gennem ventilerne - samme retning som pilen - og det er den rigtige ventiltype.

3. Alle termostater er checket ved at bytte dem der larmer med en af dem der ikke larmer.

4. Alle ventiler går let og ubesværet.

I men desperation for at finde en løsning, har jeg også læst på engelsksprogede fora. Her har jeg fundet et forslag, som jeg ikke har set før. Forslaget går ud på at sætte en diferenstrykregulator mellem indløb og retur på pilleovnen.

Kan det være en god ide - eller er det spild af penge?
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af pelle » 31 jan 2019 16:18

Hej..
Bare for at være helt sikker på om vandet render den rigtige vej. Prøv at luk helt for en radiator. Når den er kold ,så åben helt op. Så skulle røret ved termostatventilen gerne først blive varm. Det plejer at være forkert vandretning der er skyld i termostater dunker.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af Centrifugal » 31 jan 2019 16:37

pelle skrev:
31 jan 2019 16:18
Hej..
Bare for at være helt sikker på om vandet render den rigtige vej. Prøv at luk helt for en radiator. Når den er kold ,så åben helt op. Så skulle røret ved termostatventilen gerne først blive varm. Det plejer at være forkert vandretning der er skyld i termostater dunker.
Det er checket - både ventiltype og retning på vandet - det er det der er så underligt, for jeg kender godt de alm. forklaringer. Alligevel larmer ventilerne lige omkring lukketidspunktet. Jeg har pumpen under mistanke for bidrage med for stort tryk da trykket på fremløbet stiger med o,4 - 0,5 bar når den starter, men jeg tænker at det også kan skyldes modstand i rørsystemet.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af BWJ » 31 jan 2019 17:12

Og hvilken ventiltype taler vi om ?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af Centrifugal » 31 jan 2019 17:25

Radiatorventiler til radiatorerne TA og returventiler til gulvvarmekredsene RTL
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af BWJ » 31 jan 2019 17:36

Centrifugal skrev:
31 jan 2019 17:25
Radiatorventiler til radiatorerne TA og returventiler til gulvvarmekredsene RTL
TA er jo et vidt begreb, er der forindstilling på ventilerne ?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af Centrifugal » 31 jan 2019 17:48

BWJ skrev:
31 jan 2019 17:36
TA er jo et vidt begreb, er der forindstilling på ventilerne ?
Nej - de var helt nye og lå i en af husets vindueskarme, klar til montering, da jeg købte det. Så jeg skiftede de meget gamle - ca. 1980 - danfoss ventiler, da jeg satte pilleovnen op.

Jeg har lige checket trykøgningen når pumpen starter - den er 0,6 bar - det har jeg ikke observeret ved nogle af mine tidligere anlæg.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af BWJ » 31 jan 2019 19:14

Hvis vi så antager at det er TA/Heimeier, standard typen (STANDASDMax) så kan de håndtere et differenstryk på 1bar (0,1MPa).
Så problemet bør ikke ligger i din pumpe ! måske skal problemet findes i den alternative måde dit anlæg er opbygget på-
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af Centrifugal » 31 jan 2019 20:05

BWJ skrev:
31 jan 2019 19:14
Hvis vi så antager at det er TA/Heimeier, standard typen (STANDASDMax) så kan de håndtere et differenstryk på 1bar (0,1MPa).
Så problemet bør ikke ligger i din pumpe ! måske skal problemet findes i den alternative måde dit anlæg er opbygget på-
Så langt er jeg også kommet - derfor spørgsmålet om differenstrykregulatoren - men kan man forestille sig at differenstrykket bliver større, når rørdimensionen bliver mindre - eller? Det mærkelige er er det kun er 50 procent af varmekilderne, som larmer - men det er også dem der ligger yderst på strengene - eller strengen, for jeg kan ikke se det, da det meste er støbt ned i gulvet.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Termostatventiler hamrer og banker

Indlæg af bennylar » 31 jan 2019 20:08

komplet centralvarmedel indbygget (pumpe og ekspansionsbeholder).
hvor stor er den eks.beholder…?
mine forældre fik jo såen et skod fyr hvor eksbeholder sad i (det gav samme resultat som du skriver), den var på ca to liter.. ja 2 liter.. de havde ikke lige sat en ekstra (større) eks.beholder op, men det kom der og efter det forsvandt lyden... ja vvsére er ikke altid lige gode... :(
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif


Besvar